Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341421 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
21. november 2016 - 8:00
Effektivitet

Digital driftsmanual baner vej i Herning

I Herning Kommunes Drift og Service, vejområdet, har digitale driftsmanualer afløst papirbunker og tunge ringbind. Digitaliseringen sparer både tid og frustrationer, og samtidig bliver kommunikationen mellem kommunen og borgerne bedre, fordi alle taler samme sprog.

Det begyndte med en målsætning om at gøre tingene smartere, og det er endt med en app, som både skal gøre arbejdet lettere og samtidig invitere borgerne ind i maskinrummet i Herning Kommunes Drift og Service, vejområdet.

- I 2014 var et af de strategiske mål i Drift og Service bedre brug af digitale løsninger på bl.a. vejområdet. Noget af det, der stak ud, var driftsmanualen på vejområdet, og medarbejderne var klare i spyttet: Den fungerer ikke, siger Christian Williams, driftsleder for vejområdet i Drift og Service hos Herning Kommune.

Christian Williams’ folk fører tilsyn med og laver kvalitetssikring af kommunens veje, og den omtalte manual var en solid sag med 172 siders tekst. Når en medarbejder var ude på en opgave og opdagede en uventet skade, kunne det være lidt af en detektivopgave at finde ud af, om skaden skulle repareres, registreres eller bare ignoreres i forhold til kommunens kvalitetsniveau og gældende lovgivning. Og eneste løsning var at begynde at bladre.

- Vi har en kultur hos vejområdet, hvor vi siger tingene, som de er, og da vi talte om steder i hverdagen, hvor vi kunne gøre tingene smartere, lyste manualen op. Den var simpelthen for tung at arbejde med, og det var ineffektivt, siger Christian Williams.

Nye øjne - ny inspiration

NIRAS var med, da Herning Kommune fik udarbejdet manualen, og det var derfor naturligt at følge op og få gang i en dialog. Udgangspunktet var at tænke helt ud af boksen, for der fandtes ikke lige en eksisterende løsning, der passede til kommunens behov. Derfor gik NIRAS og Herning Kommune i gang med at udvikle et nyt værktøj.

- Noget af det, vi som ekstern rådgiver kan, er at gå ind i en problemstilling og stille de relevante spørgsmål, som kan danne grundlag for udviklingen af den rette løsning, siger Lone Krogsgaard.

Løsningen er blevet en app, som taler sammen med kommunens digitale kort, kommunens hjemmeside og det opgavestyringsmodul, som medarbejderne i forvejen bruger, hver gang de bliver tildelt en opgave.

- Vi gik ikke ind i processen med det formål at lave en app, men der tegnede sig hurtigt et mønster. Ikke mindst i forhold til, at vi med denne løsning kunne udnytte en masse viden og data, som Herning Kommune havde i forvejen, siger Lone Krogsgaard.

App giver overblik

Gennem halvandet år har Herning Kommune og NIRAS sammen arbejdet på at få grundlaget for en digital driftsmanual på plads gennem interviews, beskrivelser og test. Kommunens veje er inddelt i klasserne 1-3 (samt grusveje), og jo lavere nummer, desto højere prioritet. Medarbejderne har brugt app’en løbende på deres telefoner og tablets, og det har givet pote.

- Ude på vejene har en medarbejder måske skullet løse en opgave med at reparere et hul i en klasse 2-vej. I den forbindelse har han opdaget en skade på et fortov, men hvor han tidligere skulle stå på hovedet i mappen med de 172 sider, kan han nu lave en lynhurtig søgning. På meget kort tid kan han så vurdere, om skaden ifølge loven skal repareres nu og her, eller om det kan vente, til der måske alligevel skal laves en større omgang om fire måneder, siger Lone Krogsgaard.

Men det er ikke kun ude på vejene, arbejdet er blevet lettere. Også ved telefonerne har løsningen vist sig at være et effektivt værktøj.

- De oplysninger, medarbejderen har på sin app, er også tilgængelige for borgerne, så det er meget nemmere at forklare borgeren baggrunden for, hvorfor kommunen prioriterer, som den gør. Medarbejderen og borgeren kan simpelthen sidde og kigge på det samme kort og tale om de samme formuleringer, som medarbejderen ude på den konkrete vej har kigget på, da han traf sin beslutning om at lade hullet i vejen være, siger Lone Krogsgaard, der mener, at netop sproget er vigtigt for at have en god dialog med borgerne.

- Når medarbejderne i Vej- og Trafikafdelingen går på arbejde og løser en opgave, gør de det på borgernes regning. Noget af det, vi har gjort meget ud af, har været at koge fem siders tekst fra manualen ned til fem linjer i app’en, som både medarbejdere og borgere kan forstå. Samtidig er app’en baseret på ikoner, der giver brugervenlighed og gennemsigtighed. Den gennemsigtighed bliver endnu mere tydelig, når Herning Kommune for alvor får det rullet ud på kommunens hjemmeside til januar, siger Lone Krogsgaard.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Jesper Krusell
Niras

Bragt i

Teknik & Miljø - November 2016

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Hjertezoner – erfaringer med trafikal fredeliggørelse ved skole i Aalborg Kommune
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt