Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341409 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
8. februar 2021 - 9:30

Det skal være let at være elbilist i Aarhus!

Aarhus Kommune har sat et ambitiøst mål om at være CO2-neutral i 2030. Derfor har vi netop haft Klimastrategi 2030 og Klimaplan 2021-2024 i offentlig høring. Her sætter vi blandt andet et mål om at have en stærkt elektrificeret personbilsflåde, hvor andelen af elbiler er mindst 40 procent af det samlede antal personbiler i kommunen.
 

Aarhus Kommune ønsker at arbejde proaktivt på en grøn omstilling af transportsektoren og vil i denne forbindelse medvirke til at fremme udviklingen på området ved blandt andet at sikre den nødvendige ladeinfrastruktur til de mange kommende elbiler.

Et flertal i Folketinget indgik for nyligt aftalen ”Grøn omstilling af vejtransporten” med en hensigt om, at der i 2030 skal være mindst 775.000 grønne biler i Danmark – og samtidig en ambition om at nå 1 million grønne biler i 2030 (nul- og lavemissionsbiler). Dette styres primært ved en ændring af bilafgifterne, men derudover forlænges ordningen med lav elafgift til opladning af elbiler til 2030, der arbejdes for stop af salg af nye fossile biler i 2030, samt en række øvrige tiltag.  

 

Vi skal øge markant

Med udgangen af november 2020 var der 1.530 person-elbiler og 101 vare-elbiler indregistreret i Aarhus Kommune. Tager vi plug-in-hybrider med, er vi oppe på 2.861 personbiler og 130 varebiler. Alene i år har vi oplevet en fordobling af indregistrerede elbiler og plug-in-hybrider i Aarhus Kommune. I Aarhus Kommune har vi ca. 200 offentligt tilgængelige ladepunkter placeret på både offentlige vejarealer og på private arealer. Hastigheden på disse ladere varierer fra sted til sted – men hovedparten af dem er type 2-standere langs offentlig kantsten.

Ligesom så mange andre af landets større kommuner har vi mange områder, hvor den primære ladning vil ske på egen matrikel. Men vi har også Aarhus Midtby, hvor ca. 10.000 biler hører hjemme, og hvor langt størstedelen i dag parkerer på offentlige arealer og i private parkeringsanlæg.

Skal vi sikre ladeinfrastruktur til elbiler i fremtiden, kræver det, at vi øger den offentlige tilgængelige ladeinfrastruktur markant i Aarhus Kommune for at reducere risikoen for, at borgere i kommunen fravælger el som drivmiddel grundet bekymring om lademuligheder. Kravene er ikke alene antal ladepunkter – men lige så meget et spørgsmål om at få den rigtige type ladestandere placeret de rigtige steder.

 

Paradigmeskifte

Hvis det skal være let at være elbilist – og det skal det - så er det vigtigt, at vi både sikrer, at den eksisterende og den fremtidige ladeinfrastruktur udnyttes bedst muligt.

Derfor har vi i Aarhus påbegyndt et paradigmeskifte, hvor vi går fra parkeringspladser med ladeinfrastruktur til ladepladser. Det betyder, at når elbilisten er færdig med at lade, må han søge efter parkering på lige fod med alle andre, der vil parkere. Derfor øger vi antallet af reserverede pladser markant og er i gang med at indføre en 3-timers tidsbegrænsning på alle skiltede elbilspladser ved ladestandere. Til gengæld er det gratis at holde der de første tre timer; en af de fordele, vi tilbyder elbilister i kommunen.

Vi forsøger at indrette det, så de besøgende i Aarhus nemmere kan finde en ledig plads samtidig med, at beboerne også oplever, at de kan finde en plads i deres primære parkeringstid.
Det betyder dog ikke, at vi er mål. Vi er som kommune stadig begrænset i vores muligheder for at sikre en omkostningseffektiv og hensigtsmæssig ladeinfrastruktur.

 

Derfor er det nødvendigt, at der:

  • udarbejdes en lovgivning, der giver kommunerne flere håndtag at anvende for at sikre en optimal udnyttelse af ladepladserne, herunder mulighed for særlig skiltning, krav om opladning/tilslutning til ladestandere, bedre sanktionsmuligheder mv.
  • etableres et formaliseret samarbejde mellem staten, kommunerne og markedsaktører om at fremme udbredelsen af en hensigtsmæssig, national ladeinfrastruktur
  • er fokus på, hvorledes virksomheder, andelsboligforeninger, almene boligforeninger, grundejerforeninger m.fl. kan understøtte og deltage i udrulningen af infrastrukturen.
 

Behov for en samlet plan

Der har aldrig været en national udmelding omkring ladeinfrastruktur. Det har medført, at mange af landets kommuner laver deres egne strategier og målsætninger. I Aarhus vedtog vi vores første strategi for ladestandere i det offentlige rum i 2015, og nu er vi påbegyndt udarbejdelsen af en ny strategi for tank- og ladeinfrastruktur i Aarhus Kommune. Her vil vi forsøge at sætte rammer og retning for, hvordan vi ser udviklingen inden for området. Som kommune og vejmyndighed har vi også mange andre interesser og prioriteter at balancere, når det kommer til installationer i vores vejarealer. Det er alt fra nedgravede affaldsløsninger, træer og bænke til ophold, cykelparkering m.m., og det er ikke altid muligt at imødekomme alles ønsker. Ladeinfrastruktur tilføjer en ny facet i debatten om brugen af byens rum, og vi, så vel som andre kommuner, løfter en interessant opgave, når vi forsøger at fremme den grønne transport indenfor nuværende politiske, økonomiske og fysiske rammer.

Der er ingen tvivl om, at markedet og landets kommuner i spænding venter på, hvad kommissionen for grøn omstilling af personbilers anden delrapport anbefaler. Det er nødvendigt, at staten, kommunerne og markedet sætter sig sammen og får lagt en plan for, hvem der har ansvaret for hvad i en udrulning af en hensigtsmæssig national ladeinfrastuktur til gavn for den grønne omstilling af transportsektoren.

En ting er sikkert – hvis det kun er den ene part, der dikterer udrulningen – så får vi aldrig en omkostningseffektiv og hensigtsmæssig ladeinfrastruktur i hele landet.

Foto: Colourbox
 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Civilingeniør / Mobilitetsplanlægger
Steffen Arnbo Nielsen
Aarhus Kommune

Bragt i

Teknik & Miljø - Februar 2021

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Fra parcelhuse til delehuse - Klima og demografi kalder på en ny typografi i Danmark
  • Vilde vandproblemer skal løses sammen af myndighederne - En forvaltningsstruktur for fremtiden
  • KTC ÅRSMØDE - se præsentationerne her
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Bynær opsætning af vedvarende energianlæg og brug af lempelser af naturbeskyttelse - et studieeksempel
  • Skoler i Odense Kommune får fodgænger- og cykelzoner
  • Friluftsrådet og Dansk Kyst- og Naturturisme inviterer til konferencen UD PÅ TUR - en konference om rekreativ infrastruktur

Faglige emner

Planlægning
Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt