Artikler udformes efter den faglige genre, der er aftalt med redaktionen. Faglige genrer og formater i Teknik & Miljø:
- Debat
- Faglig viden/kollegial ekspertartikel
- Interview
- Reportage
- Klumme
- Advertorial (betalt tekstannonce)
- Kort nyt
- Navnestof
Formålet med de enkelte genrer er:
Debat: Tilkendegive KTC holdninger på aktuelle (politiske) områder. Give rum til andre debattører, inklusive opponenter til KTC synspunkter. Artikler fra ministre eller andre politikere, relateret til bladets tema. Oftest kort og klar tekst, max. 3000 anslag, inkl. mellemrum.
Faglig ekspertartikel: Skrevet af faglig ekspert eller rådgiver fra kommune eller organisation, som har et dybt fagligt kendskab til et emne. Målet er at stille ekspertviden til rådighed på en måde, der når den valgte målgruppe. Er det en ekspert-til-ekspert-artikel, som er mere fagligt uddybende, er omfanget max. 6000 anslag, inkl. mellemrum.
Hvis målgruppen er politikere eller en bred orientering, er omfanget oftest max. 3000 anslag, inkl. mellemrum.
Interview: Journalistisk bearbejdet artikel med spørgsmål til en person, der har faglig relevans, hvad enten det er politik, faglighed eller ledelse, der er formålet med interviewet. Mellem 1000 og 6000 anslag, inkl. mellemrum.
Reportage: Belyse læsernes verden, en kommunalteknisk hverdag i forhold til et specifikt fagligt emne, der har bred interesse. Reportagen er et journalistisk bearbejdet produkt. Mellem 3000 og 6000 anslag, inkl. mellemrum.
Kort nyt: Aktuelle eller informative artikler, som der ikke er plads til at uddybe i bladet. Evt. med henvisning til uddybende artikler på www.ktc.dk. Den korte artikel uddrager essensen af en sag og henviser til yderligere information på web, eller omtaler en mindre sag, som kan belyses på 1000–1500 anslag, inkl. mellemrum.
Klumme: Klummen er en fortløbende serie, hvor ordet er givet til en fagekspert. Klummen er et fast gennemgående element, som kan være solgt for et år ad gangen, f.eks. JURANYT til en advokatvirksomhed eller lign. Mellem 1000 og 3000 anslag, inkl. mellemrum.
Advertorial: Et annonceformat hvor tekst og layout ligner en almindelig tekstside. Advertorials er tydeligt markeret, så læseren kan se, det ikke er redaktionelt stof. Artiklen har det omfang, som der betales for, men max. 3000 tegn pr. side.