Hvilke opgaver bliver tilbage i kommunen efter konkurrenceudsættelse af affaldssektoren?
Der er en del uklarheder i lovgivningen i forhold til, hvilke opgaver, som bliver tilbage i kommunerne, hvilke muligheder for styring giver det kommunerne? Hvad kræver det af kompetencer i kommunerne? Og er der brug for viden og sparring i og mellem kommunerne?
Vi har erfaret, at det foregår vidt forskelligt i kommunerne, og de forskellige uklarheder betyder, at vi oplever, at mange venter med at træffe beslutninger. Vi får en periode, hvor en række medarbejdere vil være påvirket af, at en del netop er uafklaret. Det fylder formentlig mere samtidig med, at der bruges mange ressourcer på revisorer og advokater.
Under TKU-mødet drøftede vi blandt andet:
- Hvilke konsekvenser det får i forhold til de kommunale opgaver og styringsmuligheder, at affaldsydelserne skal udbydes og udskilles i selskaber?
- Hvilke strategiske valg der ligger bag kommunernes valg af organisationsform. Lægges alt i et selskab, eller deles aktiviteterne op i genbrugsstationer, udbud, tilsyn mv.? Hvilke aktiviteter varetager kommunen alene og hvilke sammen med andre? Er der synergier på tværs af de traditionelle forsyningsgrænser?
- Om der er behov for ny viden, erfaringsopbygning, kompetencer i kommunerne, som KL kan bidrage til via temadag og kursusvirksomhed?
Høring: Udkast til ændring af bekendtgørelse om bygningsreglement 2018 (BR18)
Social- og Boligstyrelsen foreslår at indføre en ændring for kommunernes sagsbehandling i forbindelse medudstedelse af byggetilladelse for byggearbejder i konstruktions- og brandklasse 2-4.
Det betyder, at kommunen for byggeri, som er indplaceret i konstruktions- og brandklasse 2-4, er undtaget fra at vurdere, om byggeriet er indplaceret i den korrekte konstruktions- og brandklasse. Dette inkluderer dokumentation vedrørende redningsberedskabets indsatsforhold, såfremt byggeriet er indsatstaktisk traditionelt.
Udvalget drøftede, hvorvidt KL bør gøre indsigelse mod forslaget eller støtte op om ændringen med opmærksomhedspunkter.
Der kan være fordele og ulemper ved ændringen af kommunernes rolle i forbindelse med byggetilladelser for byggearbejder i konstruktions- og brandklasse 2-4, herunder om det er en egentlig lempelse af reglerne.
KL har fået input fra kommunale fagmedarbejdere i blandt andet Faggruppen for Byggelov. De har anført argumenter om henholdsvis fordele og ulemper.
Faggruppen for Byggelov har leveret bidrag til høringen, hvor der var frist den 27. oktober 2023.
Erfaring fra kommunerne
Nogle kommuner har en bekymring for sikkerheden i byggeriet.
Udfordringerne i kommunerne er i langt højere grad på brandområdet og ikke på konstruktionsområdet. Oplevelsen i kommunerne er, at meget byggeri af økonomiske årsager forsøges indplaceret i en så lav brandklasse som muligt, samt at de certificerede rådgivere, særligt dem i brandklasse 2, ikke har kompetencen eller incitamentet til at vurdere, når byggeriet skal placeres i en højere klasse.