Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341427 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
11. oktober 2019 - 9:44
Planlægning

Dialog gør drømme til virkelighed

I Varde Kommune dikterer man ikke borgerne og erhvervslivet, hvad de må og ikke må, men har i stedet vendt det til et spørgsmål om at få sin drøm opfyldt, og det sker i dialog.
 

Kommuner, borgere og virksomheder har en fælles opgave. Vi skal skabe rammerne for at virkeliggøre vores drømme om, hvordan vi ønsker, at livet i kommunen skal forme sig…

Direktør for Plan, Kultur og Teknik i Varde Kommune, Thomas Jaap, bruger store ord, når han skal beskrive visionen for, hvordan den kommunale forvaltning skal løse sine myndighedsopgaver i fremtiden.
- Vi skal erkende, at kommunal myndighed ikke består i at diktere, hvad borgere og virksomheder må og ikke må. Det er heller ikke et spørgsmål om at ’kunden altid har ret’. Vi kan jo ikke altid give folk præcis, hvad de beder om. I stedet skal vi sammen finde en løsning, som alle kan være tjent med, påpeger Thomas Jaap.

 

Et nej er ikke et nej

Plan, Kultur og Teknik håndterer et utal af kontakter mellem kommunen og borgerne. Godt et par hundrede medarbejdere er beskæftiget med, hvad vi normalt kalder myndighedsopgaver. Det er alt fra at omfattende lokalplaner og byggetilladelser til en carport til håndtering af byfester, store kulturelle arrangementer og bevillinger til restauranter og værtshuse.

I Varde har man en noget utraditionel fortolkning af en myndighedsopgave. Alle de mennesker, der henvender sig til kommunen om små eller store spørgsmål, har en drøm. Vi skal ikke forhindre drømme at blive til virkelighed men hjælpe borgerne med at opfylde dem, mener Thomas Jaap, og dén holdning har han opbakning til fra politikerne i Varde kommunalbestyrelse og resten af ledergruppen i forvaltningen.

- Det betyder faktisk, at et nej ikke er et nej, men starten på en dialog. Det er ikke sikkert, at lige præcis dén løsning, borgeren har forestillet sig, kan lade sig gøre. Men måske kan vi i fællesskab finde ud af noget, som alligevel kan gøre drømmen til virkelighed?

 
"Tidligere blev kommunernes myndighed udøvet med paragraffer og besserwissen. Så kom New Public Management, men borgere og virksomheder er ikke ’kunder’. I stedet skal vi erkende, at vi har en fælles opgave at løse… "
 

360 grader service

Dén slags tanker rokker fundamentalt ved selvforståelsen hos de medarbejdere, der med love, byrådsbeslutninger og ingeniørberegninger i ryggen, tidligere selv har afgjort, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan lade sig gøre. Og i Varde Kommune er man da også klar over, at 200 mennesker, der i en årrække har løst myndighedsopgaven på traditionel vis, ikke begynder at arbejde med dialogbaseret samarbejde over en nat. Det er en supertanker, der skal vendes. Men takket være en målrettet indsats og en positiv tilgang fra langt de fleste medarbejdere er det lykkedes at skabe et grundlag for en ny myndighedskultur i den vestjyske kommune.

Arbejdet med at skabe en dialogbaseret sagsbehandling er en del af Varde Kommunes arbejdsgrundlag for byrådet. Her er det opsummeret i konklusionen: ”Dialog med virksomheder og borgere er vores varemærke. Varde Kommune siger altid ja - til at finde en løsning sammen.”

De nye tanker er naturligvis blevet kommunikeret til medarbejderne på behørig vis, men dét, der først og fremmest har sat gang i transformationen fra regelrytteri til konstruktiv dialog, er et kursus. ’360 grader service’ hedder det, og kurset er udviklet i et samarbejde mellem Moldrup Consult og Varde Kommune.

 

Nedbrudte siloer

Det ikke første gang, at en kommune og en konsulentvirksomhed går sammen om at udvikle et medarbejderudviklingsforløb, men i Varde er der dog to forhold, der springer i øjnene: Først og fremmest har kommunen signaleret, at dette er vigtigt. Borgmester Erik Buhl (V) har budt kursusdeltagerne velkomne ved hver kursusstart. Og så har kommunen blandet kortene omhyggeligt. Hvert hold har haft deltagere fra forskellige afdelinger. Medarbejdere med vidt forskellige kompetencer og arbejdsområder skulle løse opgaver sammen ved hjælp af konstruktiv dialog.

- Det er jo ofte siloopbygningen og sagsbehandlingen i ’andre’ afdelinger, der kan sætte en kæp i hjulet. Hvis vi fra starten sætter os sammen og prøver at se mulighederne i stedet for begrænsningerne, giver det ikke kun smidigere sagsbehandling. Det skaber også arbejdsglæde, og når medarbejderne synes, det er sjovt at gå på arbejde, så får vi lettere ved at tiltrække attraktive medarbejdere, lyder Thomas Jaaps forklaring på, at det nye syn på myndighedsarbejde skaber vindere hele vejen rundt. 

Direktør for Plan, Kultur og Teknik i Varde Kommune, Thomas Jaap
 

Møgsag blev til en vindersag

103 nye almene boliger i Varde mødte en masse udfordringer undervejs, men blev via dialog og et konstruktivt samarbejde realiseret – dog med tre års forsinkelse...

Én af dem, der har mærket effekten af den løsningsorienterede tilgang fra Varde Kommune, er Steen Grønholm Thomsen. Nu er han områdechef for Domea Jylland/Fyn, men indtil for nylig var han projektchef hos Boligadministrationsselskabet Domea Varde og forhandlede med kommunen om etablering af 103 almennyttige boliger på en tidligere materielgårds areal. Domea vandt byggeretten på grunden i 2014, men der gik tre år, inden det første spadestik kunne tages. Det var blandt andet fortiden, der spillede et puds. Arkæologer skulle sikre fortidsminder til eftertiden, og der var også problemer med jordbund og den nærliggende jernbane.

- Mens vi ventede på at kunne komme i gang, skete der nærmest en eksplosion i byggepriserne, og projektet ville ikke kunne hænge sammen for os. Vi kunne dog lave nogle ret omfattende ændringer i projektet, og så ville der stadig var god økonomi i det. Men det ville kræve en ny lokalplan, fortæller Steen Grønholm Thomsen

 

Ingen korslagte arme

Nu kunne embedsmændene i Varde Kommune have sat sig ned med armene over kors. Domea har budt på et projekt. Der er aftalt en pris og, hvordan projektet skal udformes. Hvis det koster boligselskabet penge, så er det bare ærgerligt. Men sådan gør man ikke i Varde – for her er nøgleordet dialog.

- Vi oplevede en stor imødekommenhed. Arbejdet med en ny lokalplan blev straks sat i gang. Kommunen rådede os blandt andet til at tilpasse byggehøjden, så der ikke ville komme indsigelser fra naboer. De nødvendige dispensationer kom hurtigt, og kommunen sørgede for kontakt til forsyningsselskaber, der jo også skal ændre i deres projekter. Vi kunne altid komme direkte i kontakt med de medarbejdere, der kunne træffe beslutninger, roser Steen Grønholm Thomsen.

Der skete ikke yderligere forsinkelser. Det nye og billigere projekt anses af mange for at være endda bedre end det oprindelige. Og Digterparkens 103 boliger er for længst udlejet. 300 er på venteliste, selv om boligerne først er indflytningsklare næste sommer. Dialog og lydhørhed har opfyldt boligdrømme for mange, og både kommune og boligselskab kan indkassere den forventede økonomiske gevinst.

 

Grafik øverst: Colourbox
Billede og grafik: Varde Kommune

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Gordon Vahle - P002146 - Sciencejournalistik.dk - 5137s billede

Journalist

Gordon Vahle - P002146

Sciencejournalistik.dk - 5137

Bragt i

Teknik & Miljø - September 2019

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig
Planlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt