Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341413 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
29. november 2018 - 10:10
Trafik & veje

Trafikstøj er farligere end vi tror

Nye og skærpede anbefalinger fra WHO tyder på, at vi har undervurderet, hvor skadelig trafikstøj er. To aktuelle projekter fokuserer på at dæmpe støjen.
 

Lige før efterårsferien udsendte WHO opdaterede anbefalinger om grænseværdier for støj. De er baseret på en systematisk gennemgang af tilgængelig forskning af støjens negative konsekvenser for sundhed og trivsel. Anbefalingerne omfatter støj fra forskellige kilder. I denne artikel er fokus udelukkende på støjen fra vejtrafik, hvor WHO’s nye anbefalede grænseværdi er sænket betragteligt.

I Danmark har Miljøstyrelsen gennem de seneste ti år arbejdet med en vejledende grænseværdi på 58 dB (som vægtet gennemsnit over et døgn). Grænseværdien søges overholdt ved anlæg af nye veje og skal, jvf. planloven, overholdes ved opførelse af nye boliger, med mindre der gennemføres særlige foranstaltninger til afhjælpning af støjen.

 

Nuværende grænseværdier overskrides ofte

Mens grænseværdierne søges overholdt ved nybyggeri, er støjplagen mere udtalt i mange af de eksisterende boliger – fx som følge af en øget trafikmængde siden boligen blev opført. Efter Miljøstyrelsens seneste opgørelse fra 2012 er 724.000 danske boliger udsat for vejstøj over den anbefalede grænseværdi på 58 dB og betragtes derfor som støjbelastede. Omsat i indbyggere betyder det, at cirka 1,4 millioner danskere lever med trafikstøj over grænseværdien. Men med WHO’s nye skærpede anbefaling på blot 53 dB tyder det på, at langt flere påvirkes negativt af trafikstøjen. En sænkning af grænseværdien på 5 dB er betragtelig, da dB-skalaen er logaritmisk. 3 dB op eller ned på skalaen betyder, at lyden er fordoblet eller halveret, mens en oplevet halvering af støjens styrke svarer til ca. 10 dB.

 

Styrket bevis for negative helbredseffekter

I WHO’s nye guidelines har man som ”kraftig anbefaling”, at støj fra vejtrafik holdes under et niveau på 53 dB, fordi højere støjniveauer udendørs ved boligen er forbundet med negative helbredseffekter. Det er samtidig WHO’s ”kraftige anbefaling”, at støj om natten holdes under 45 dB, fordi højere støjniveau er forbundet med dårlig søvn. I Danmark har vi ingen skærpede grænseværdier for støj i nattetimerne.

WHO skærper sine anbefalinger, fordi nye forskningsresultater har styrket dokumentationen for vejstøjens negative helbredseffekter. Det er især en øget risiko for blodprop i hjertet, der er veldokumenteret, men vejstøj er formentlig også årsag til øget risiko for forhøjet blodtryk, slagtilfælde og hjertesvigt samt diabetes, koncentrationsbesvær og overvægt. Samtidig har WHO konstateret, at ca. 10 pct. af befolkningen allerede føler sig stærkt generet af vejstøj med et niveau på 53 dB. Hidtil har det været antaget, at denne genegrad først optræder ved et støjniveau på ca. 60 dB.

 

To projekter afsøger løsningerne

WHO’s nye anbefalinger viser, at en indsats mod trafikstøj er velbegrundet. To aktuelle projekter arbejder med hvert sit udgangspunkt om det samme mål: At indsamle og formidle viden og erfaring om støjdæmpende løsninger.

Projektet ”Mindre Støj i Boliger” har fokus på bygningsnære støjdæmpende løsninger (løsninger i selve bygningen eller i den umiddelbare nærhed heraf). En af hovedleverancerne i projektet vil være en webhåndbog for fagfolk, bygningsejere og embedsfolk, hvor den nyeste viden om støj og støjdæmpende foranstaltninger bliver samlet på en let og overskuelig platform.

Det andet projekt er døbt ”Silent City” og er et samarbejde mellem kommuner i Køge Bugt området samt forskningsinstitutioner og en række virksomheder. Projektet har blandt andet fokus på demonstrationsprojekter, hvor der testes nye støjdæmpende foranstaltninger i skala 1:1 på kommunernes støjbelastede strækninger. Begge projekter faciliteres af organisationen Gate 21, som arbejder med grøn omstilling og vækst i Greater Copenhagen. Partnerne bag projekter har et stort ønske om, at der tænkes bredt og mere ambitiøst, når der kigges på fremtidige løsninger. For projekterne demonstrerer, at der er mange muligheder for at begrænse trafikstøj, og at en enkelt løsning ikke kan gøre det alene.

 

En tværpolitisk gruppe af folketingspolitikere er gået sammen om at sætte fokus på Vestegnens udfordringer med støj. Gruppen består Mads Fuglede (V), Morten Bødskov (A), Mikkel Dencker (O), Serdal Benli (F) og Ole Stephensen (C)

 

Hovedstaden og omegnskommunerne hårdt ramt

Med udgangspunkt i Miljøstyrelsens nuværende grænseværdi på 58 dB er 41 pct. af alle støjplagede boliger beliggende i hovedstaden, hvor særligt omegnskommunerne langs Motorring 3 og de store indfaldsveje er hårdt ramt. Det er kun få kommuner, som har opgjort støjen i forhold til WHO’s nye grænseværdi på 53 dB, men tidlige tal viser, at andelen af støjplagede borgere for nogle kommuner kommer helt op over 75 pct. af alle indbyggere. For nogle af de værst ramte kommuner forventes andelen at være endnu større. Det er derfor ikke overraskende, at især Vestegnens kommuner og politikere er meget aktive for at finde løsninger. Endvidere er en tværpolitisk gruppe af folketingsmedlemmer gået sammen under navnet ”Vestegnens Trafikforum” med det formål at øge indsatsen og skaffe flere statslige penge til støjbekæmpelse. Om WHO’s nye anbefalede grænseværdier kan være med til at skabe nye muligheder for finansiering af støjbekæmpelse og dermed mindre støj på Vestegnen og i resten af Danmark, må tiden vise.

 

Om Mindre Støj i Boliger

Projektet vil inspirere og udbrede viden om bygningsnære støjløsninger og sætte støj på dagsordenen, når støjbelastede bygninger og udearealer skal renoveres. Projektet har fokus på videndeling og afsluttes i 2019 med en webhåndbog om støjbekæmpelse.

Projektet er et samarbejde mellem Rambøll, Delta, Glarmesterlauget, Økologisk Råd og en række kommuner og boligforeninger. Projektet er finansieret af Landsbyggefonden og Grundejernes
Investeringsfond.

 

Om Silent City

Silent City er Europas første Living Lab for urban støjbekæmpelse. Bag projektet er et partnerskab mellem seks kommuner i Køge Bugt området, Region Hovedstaden og en lang række virksomheder.
Læs mere på www.gate21.dk/silentcity, hvor du også finder links WHO’s nye guidelines for støj.

 

Foto øverst: Silent City
I projektet afprøves nye og innovative løsninger indenfor støjbekæmpelse. For eksempel en støjskærm delvist fremstillet af genanvendt glasfiber fra vindmøller.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Claus Melvej Ascanius
Gate 21
Afdelingsleder for akustik og støj
Allan Jensen
Rambøll

Bragt i

Teknik & Miljø - November 2018

Relaterede sider

  • Ambitiøs og dygtig leder til Vej og Trafik i Skanderborg Kommune
  • KTC til transportministeren (uden login)
  • Nu kommer de selvkørende biler
  • Stor succes med faunabro ved Silkeborg
  • Gladsaxe er årets cykelkommune
  • Anlægsprojekter er gode showrooms for de unge
  • Billisterne leverer data
  • Færre gener og smartere koordinering ved gravearbejde
  • Ikke en pyt på vejen trods skybrud

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed›Støj og parkering
Veje, trafik og trafiksikkerhed›Trafik

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt