KTC er vigtig i interessevaretagelsen - det er KTC, fordi KTC har bidraget godt og konstruktivt siden 1902. Her tog bestyrelsen kontakt til Dansk Ingeniørforening for at høre, hvem der skulle udarbejde betingelser for brosten og støbejernsrør. I 1907 blev Justitsministeriet kontaktet for at komme i betragtning i deres kommission om sundhedslovgivning. Det var den spæde start for det omfattende arbejde, som nu sker i KTCs faggrupper.
Det praktiske svar er, at det kommunaltekniske område dækker et meget stort antal love og regler. I stedet for at alle kommuner forholder sig til alle fagområder og alle høringer, så sikrer KTCs faggrupper, at der er en række dygtig, engagerede faglige personer, fra de respektive fagområder, som giver deres faglige bidrag til KLs arbejde med kommunal interessevaretagelse. Det giver stor værdi for kommunerne.
KL ved, at de har brug for kommunerne, og kommunerne har brug for KL. Det er koblingen af den stærke faglighed i kommunerne og politikken i KL, der tilsammen gør os stærke og indflydelsesrige. KL og kommunerne har forskellige roller, men de kan supplere og komplementere hinanden og sammen sætte et større aftryk.
KLs Teknik- og Miljø kontor sender høringer til faggrupperne, som indsamler viden fra den kommunale virkelighed, kvalitetssikrer og overleverer til KLs konsulenter. Det er en vigtig opgave for faggrupperne, at høringsbidragene afspejler hele den kommunale mangfoldighed, som indbyggertal, geografi, organisering og de mange andre forskelle. Det, som er relevant og vigtigt for én kommune, er måske ikke relevant for en anden kommune. I faggrupperne sikrer de, at alle faglige vinkler og kommunale udfordringer bliver afdækket og besvaret.
KTCs høringsbidrag er rent faglige. På dette faglige grundlag står KL herefter for kommunernes interessevaretagelse, hvor der også er taget højde for de politiske prioriteter, i form af mandatet fra KLs bestyrelse.