Hej alle sammen,
I Køge Kommune oplever vi, at forsikringsselskaberne forsøger at afvise, at betale for oprydning på vejene efter færdselsuheld, der involverer deres kunder. De begrunder deres afvisning med, at opsamling af olie på vejen er en del af akutfasen, idet de mener, at en ulykke ikke er fuldt ud standset, før olie eller tilsvarende materiale er fjernet fra kørebanen. I Køge er vi som udgangspunkt ikke enig i deres vurdering af akutfasens omfang, da vi kræver olien fjernet fra vejen efter vejlovens bestemmelser. Det er vores vurdering, at når de løbende væsker er stoppet overgår sagen fra akutfasen til oprydningsfasen. En oliepøl på vejen vurderer vi ikke er en del af akutfasen selvom den skal fjernes før vejen igen kan anvendes. Oprydning af oliespild på vejbanen handler - i vores optik - alene om at undgå skader på vejbelægningen, når der ikke er tale om et spild der breder sig. Køge Kommune har derfor bemyndiget Østsjællands Beredskab til at foretage oprydning efter vejlovens bestemmelser.
Der må være lignende diskussioner i andre kommuner om hvordan oprydning efter færdselsuheld håndteres - og hvor I sender regningen hen. Jeg hører meget gerne input fra jer :-)