Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341427 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
19. februar 2017 - 7:00
Ny lov

Ændringer på vej i VVM

En ny lov om VVM og miljøvurdering af planer og programmer (MV) er vedtaget og træder i kraft 16. maj 2017. Her følger en gennemgang af reglernes historie, og hvad ændringerne vil betyde.

Bølgerne kan gå højt i kommunen, når det drejer sig om VVM (Vurdering af Virkninger på Miljøet). Hvornår skal et projekt screenes, hvornår er der obligatorisk VVM-pligt, hvad betyder bekendtgørelsens forskellige bilag og ikke mindst, hvilke anlægsprojekter skal screenes for VVM-pligt? Er der dog ikke en bagatelgrænse? Vi gennemgår her VVM-reglernes lidt turbulente historie og de ændringer, der er på vej, og runder af med fokus på VVM og kommunale vejprojekter.

Lidt VVM-historik

Ved kommunalreformen i 2007 overgik VVM-kompetencen for en stor del af projekterne fra amtet til kommunen, og siden da er VVM-reglerne ændret flere gange. En vigtig ændring trådte i kraft i december 2013. Før da skulle alle VVM-redegørelser ledsages af et kommuneplantillæg med retningslinjer for projektet. Pligten bortfaldt i de mange tilfælde, hvor anlægget ikke er i konflikt med gældende kommuneplan. Hvis anlægget ikke er i overensstemmelse med kommuneplanen, skal der dog fortsat udarbejdes kommuneplantillæg.  Ændringen betød også, at et "rent" VVM-projekt uden kommuneplantillæg eller lokalplan ikke længere skulle behandles efter Lov om Miljøvurdering af Planer og Programmer.

Med ændringen i december 2013 fulgte i bekendtgørelsens bilag 5 et nyt skema til anmeldelse af de anlæg, der skal screenes for VVM-pligt. Dvs. anlæg på VVM-bekendtgørelsens bilag 2. Anmeldeskemaet ligner meget det tidligere anvendte VVM-screeningsskema, men afviger også på flere punkter. Blandt andet skal anmeldeskemaet udfyldes af bygherre eller dennes rådgiver, og ikke af VVM-myndigheden. Anlæg, der er omfattet af obligatorisk VVM-pligt, kan også anmeldes med skemaet, men det er ikke et krav.

Større ændring på trapperne

En ny lov om VVM og miljøvurdering af planer og programmer (MV) er vedtaget og træder i kraft 16. maj 2017. Ændringen består af i sammenskrivning af VVM- og MV-reglerne til én og samme lov. VVM-reglerne får derved ophæng i en selvstændig lov og er ikke længere under planloven. De to regelsæt – VVM og MV- har mange fællesnævnere, så forhåbentlig vil den fælles lov give en forenkling.

Som noget nyt for kommunerne fastsættes en frist for, hvornår kommunen skal levere en VVM-screeningsafgørelse. Fristen er på 90 dage, efter kommunen har modtaget en fyldestgørende ansøgning. I dag er der ingen frist.

Som noget nyt for kommunerne fastsættes en frist for, hvornår kommunen skal levere en VVM-screeningsafgørelse. Fristen er på 90 dage, efter kommunen har modtaget en fyldestgørende ansøgning. I dag er der ingen frist. Også som noget nyt vil ansvaret for udarbejdelsen af VVM-redegørelsen fremover ligge hos bygherre, som skal sikre, at oplysningerne er ”fuldstændige og af tilstrækkelig høj kvalitet”.

Desuden skal ansøgning om VVM ske digitalt, hvilket forventes at ske via Byg og Miljø, der også rummer ansøgningsmulighed for andre lovområder inden for det tekniske område. På den måde kan et projekt eller en plan indsendes til behandling i kommunen efter flere lovområder samtidig.  Anmeldeskemaet i den gældende VVM-bekendtgørelses bilag 5 er i den nye VVM-lov ikke længere vedlagt som bilag til lovgivningen. Skemaet udgør nu en del af Byg og Miljø, som er kommunernes digitale ansøgningsportal, og oplysningerne forventes at skulle tilgå kommunen gennem portalen og ikke som hidtil i papir eller scannet form.

Den nye VVM og MV lov har som hidtil anlægstyper opdelt på bilag 1 (obligatorisk VVM-pligt) og bilag 2 (screenes for VVM-pligt).

Vejprojekter og VVM

Kommunale vejprojekter vil typisk høre under bilag 2 og skal derfor anmeldes og screenes af kommunen. Screeningens udfald – VVM eller ikke-VVM – afhænger helt af områdets sårbarhed sammenholdt med projektets karakter.

Visse vejanlæg er altid VVM-pligtige, idet det er nævnt på den nye VVM-lovs bilag 1. Det gælder anlæg af motorveje og motortrafikveje; anlæg af nye veje med mindst fire kørespor, samt udretning og/eller udvidelse af eksisterende veje til mindst fire kørespor, når strækningen er over ti kilometer. 

Andre vejanlæg skal screenes for at afgøre, om der er VVM-pligt. Det gælder ifølge bilag 2 efter de nye VVM-regler, der træder i kraft til maj 2017, at infrastrukturanlæg som består i "bygning af veje" skal screenes. Desuden skal anlægsarbejder i byzone screenes, herunder butikscentre og parkeringsanlæg. Regnvandsbassiner og lignende, der fx udføres i forbindelse med klimatilpasning, skal også screenes. Et af punkterne på bilag 2 er nemlig "Dæmninger og andre anlæg til opstuvning eller varig oplagring af vand". Det har måske ikke været praksis i alle kommuner?

Bagatelgrænser

Den kommunale vejingeniør efterlyser ofte nogle klare bagatelgrænser for, hvornår et vejprojekt skal omkring VVM-reglerne, og om ikke et anlægsprojekt kan være ”for småt". Skal man anmelde en cykelsti? Et helleanlæg? En sideudvidelse? En buslomme?  En lille p-plads? Svaret må være: Er du i tvivl, så spørg din VVM-myndighed. Er der tale om almindelig vedligeholdelse, skal dette normalt ikke behandles efter VVM-reglerne. Men derudover skal vejanlæg som udgangspunkt behandles, stort og småt, for i lovgivningen er der ikke indlagt bagatelgrænser. Det skyldes, at det ikke er nok at se på størrelsen af et vejprojekt, men også i høj grad karakteren af det område, hvor projektet udføres.  Et lille projekt kan have stor betydning i et følsomt område.

Hvordan gør vi i kommunen?

I praksis tager vejingeniøren ofte drøftelsen med den medarbejder, der står for VVM-screeninger, evt. ved inddragelse af andre fagmedarbejdere. I nogle kommuner er der oprettet et VVM-sekretariat med en fagleder, der indkalder en repræsentant fra henholdsvis miljø-, natur-, plan- og anlægsafdelingen, når der skal tages stilling til, om et projekt skal screenes, og om der evt. skal projekttilpasses for at tilgodese miljøhensyn (og måske derved undgå VVM-pligt).

Det er forskelligt, hvordan kommuner griber VVM an i forhold til vejanlæg. Nogle screener stort set alle vejprojekter. Andre har interne regler om, at fx cykelstier ikke er et vejanlæg, og derfor ikke skal anmeldes (hvilket altså ikke er lovmedholdeligt). Den retningsgivende praksis afklares i de løbende afgørelser fra Natur- og Miljøklagenævnet, så det er en rigtig god idé at følge med på nævnets hjemmeside, hvor der findes en afgørelsesportal med masser af gode eksempler.

 

Foto: Claus Torp (Colourbox)
 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Helene Dalgaard Clausen
Orbicon
Bente Rands Mortensen
Silkeborg Kommune

Bragt i

Teknik & Miljø - Februar 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Grundvandsbeskyttelse – en forudsætning for rent drikkevand – i dag og til fremtidige generationer
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Uberettiget kritik af for langsom BNBO-indsats
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Gentofte Kommune søger: Spildevand, grundvand, jord og VVM – vi søger skarpe miljøspecialister til myndighedsarbejde
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Miljø og grundvand

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt