Fælles for de nære samarbejdspartnere, som KTC Sjælland havde bedt om indlæg fra, er, at borgere direkte mærker den service, de yder. Kommunerne stiller derfor krav, men det koster i den anden ende. Ydelserne skal betales – enten direkte via kommunekassen eller via takster og afgifter til det enkelte selskab.
- Det er jer, der stiller kravene, og vi i forsyningssektoren vil naturligvis gøre alt, hvad vi kan for at efterkomme disse krav. Men det kan vi kun, hvis vi kan få arbejdet finansieret. Taksterne skal svare til den service, I forventer, påpegede forsyningsdirektør i HOFOR, Ole Fritz Adeler.
HOFOR står for forsyningerne i Hovedstadsområdet, og varetager vand- og spildevandsopgaver for Albertslund, Brøndby, Dragør, Herlev, Hvidovre, København, Rødovre og Vallensbæk. Selskabet har således allerede taget den samarbejdsmedicin, som mange forsyningsselskaber vægrer sig ved.
HOFORs resultater peger på, at størrelse har betydning. Rent og blødt drikkevand, spildevand, der renses i en grad, så man kan bade i havnen, grønne områder til opsamling af vand fra skybrud, samgravning med andre ledningsejere, et minimalt vandtab og et brugervenligt informationssystem er noget af dét, som får forsyningsselskaber fra hele verden til at valfarte til Hovedstaden og besøge det danske forbillede.
- Vi efterkommer gerne ønskerne fra kommunerne. Men det får taksterne til at stige – stik mod de signaler om billigere forsyning, som politikerne sender, pointerede Ole Fritz Adeler.