Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341315 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. januar 2017 - 8:00

Fra fjernvarmefællesskab til kunde-leverandør forhold

Sæt manchetten ind som første tekstbid (og husk at tryk på tilføj afsnit - for hvert nyt afsnit du sætter ind, med mellemrubrik)

Solidaritetstanken, som var med til at etablere de store fjernvarmesystemer, er på retur. I dag er det økonomien og ikke solidariteten, der er styrende for kundernes valg af varmeforsyning. Det er derfor uhyre vigtigt at forstå kundernes behov, når fjernvarme skal konkurrere med naturgas.

I dag er det økonomien, der er styrende for fremtidige fjernvarmekunder. Tanken om at være fælles om en forsyning og derved sikre, at det bliver billigere for alle, er ikke længere et argument, der åbner døre hos forbrugerne. Dette skinner også igennem i de politiske beslutninger i kommunerne.

”Solidariteten hørte 80’erne og 90’erne til, hvor de store systemer blev etableret, men det med solidaritet er ikke så populært længere. Det frie valg og økonomien er vigtigere. Af vores tolv interessentkommuner er der én, der stadig benytter tilslutningsbekendtgørelsen, resten vil ikke. Der er sket et skift i samfundet, som både ses hos borgerne og kommunerne, ” fortæller projektudvikler Jens Brandt Sørensen fra VEKS.

Skiftet er med til udfordre den måde fjernvarmeselskaberne skal rådgive deres fremtidige kunder i at vælge fjernvarme. Derfor er det essentielt at forstå kundernes behov. Hos VEKS har man valgt at håndtere udfordringen, med at få kunderne til at skifte fra en kollektiv forsyning(naturgas) til en anden(fjernvarme), ved at få hjælp af en professionel rådgiver. Rådgiveren blev Sweco, som helt fra start har håndteret opgaven.

”Vi vidste, at Sweco havde erfaring med salg af fjernvarme for både Vest- og Nordforbrændingen, hvor det havde haft en positiv effekt. Vi har også, særligt i de seneste år, fået de resultater, vi gerne ville ved at trække en rådgiver ind, ” siger han.

”Vi troede, vi skulle sælge grøn energi”

Hos VEKS troede de, at de med fjernvarmen skulle sælge grøn energi til forbrugerne som et alternativ til det fossile brændsel naturgas. Fjernvarme åbner op for et stort potentiale for at indarbejde VE-kilder i forbindelse med fjernvarmeforsyningen. Dette stemte dog ikke overens med det, som var vigtigst for forbrugerne.

”Det er primært hos de store CSR-virksomheder, det grønne element betyder noget. Hos den generelle forbruger handler det oftest om økonomi. For at møde vores kunder i øjenhøjde har vi derfor brug for den rette rådgiver, der kan forstå vores kunders behov, og som kan gå ind og drøfte en tilslutning på kundens præmisser, og det er vi ikke gode nok til selv, da vi ofte kommer til at tale ’teknik-snak’, ” fortæller Jens Brandt Sørensen.

Lars Strøbech, der er konsulent hos Sweco og tilknyttet salgsarbejdet hos VEKS kan nikke genkendende til udfordringen og vigtigheden af at forstå kundens behov og målrette rådgivningen mod kunden:

”Varmeforsyningen er for kunden ikke et højinteresse område, det skal blot virke. Manglende kendskab til fjernvarme og gaskedler hos kunderne, naturlig skepsis mod forandringer, og skræmmehistorier om fjernvarmeforbrugere, der er kommet til at hænge på en kæmpe regning, er nogle af de udfordringer jeg dagligt møder. Derudover er der selvfølgelig spørgsmålet om kundens nuværende varmeøkonomi kontra den fremtidige med fjernvarme, som også kræver en del forklaring. Her bliver det rigtig svært, når fyret er nyt og effektivt, eller når fjernvarmen er dyr i forhold til gassen. Jeg er til tider nødt til at finde et godt gammeldags eksempel frem for at forklare, hvorfor de skal vælge fjernvarme frem for deres eksisterende løsning. Her forklarer jeg kunderne, at det at få fjernvarme leveret til ejendommen kan sammenlignes med dengang, man gik fra egen vandpumpe og brønd i gården til at få vandet fra det lokale vandværk, ” siger han.

Glem teknikken ikke kunden

Med solidaritetens død og det individuelle valg i førersædet, vil tilslutningspligten langsomt uddø. Forsyningerne har derfor ikke længere et garanteret varmegrundlag, og teknikken og fleksibiliteten i fjernvarme sælger ikke nok. Det understreger vigtigheden af at flytte fokus væk fra teknikken og hen mod forbrugeren som kunde.

”Teknikken forvirrer oftest kunden mere end den gavner, teknikken skal derfor oversættes til konkrete fordele og ulemper for kunden. Det er derfor vigtigt at have en person med de rette kompetencer til at håndtere salget af fjernvarme, da en tekniker kan have en tendens til at fokusere på teknikken og dens løsninger, hvilket ikke skaber forståelse hos kunden. Det kan tværtimod gøre det sværere for kunden at træffe en beslutning, og i sidste ende kan det resultere i, at projekterne ikke opnår den nødvendige tilslutningsprocent, ” siger Lars Strøbech og uddyber:

”Rigtig meget af mit arbejde ligger derfor i oversætterrollen, men jeg går også ind og udfordrer VEKS’ kundetankegang med min salgserfaring og kundeforståelse, hvilket åbner op for ny forståelse hos dem. Og jeg tror, at det kunne være interessant for mange danske forsyninger, at blive udfordret på den måde. ”

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Anna Hansen - P008501 - Sweco Danmark A-S - 3558s billede

Kommunikationsmedarbejder

Anna Hansen - P008501

Sweco Danmark A/S - 3558

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Når man taler om solen, så skinner den
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025
  • 2024 i faggrupperne

Faglige emner

Forsyning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt