Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341412 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. juli 2016 - 8:00
Dansk Affaldsforening:

Fem udfordringer ved liberalisering af affaldsenergi

Dansk Affaldsforening peger på fem hovedudfordringer, som skal løses, hvis regeringen konkurrenceudsætter affaldsenergisektoren. Løses udfordringerne ikke, risikerer omfattende værdier at blive tabt på gulvet, og regningen sendt videre til borgere, virksomheder og kommuner.

Hvis Folketinget beslutter at liberalisere den kommunale affaldsenergisektor ved at ophæve anvisningsretten for erhvervsaffald, og gøre husholdningsaffald udbudspligtigt, må en række udfordringer imødekommes for at sikre en succesfuld overgang til en ny regulering til gavn for Danmark.

Det er afgørende at en liberalisering af affaldsenergisektoren sikrer borgere, virksomheder og kommuner mod tab, samt at vi sikrer en fortsat fornuftig udvikling af sektoren – og ikke en afvikling. Det mener Dansk Affaldsforening, som peger på fem hovedudfordringer, en eventuel reform skal tage hånd om.

1.BEVAR DE STORE VÆRDIER

I øjeblikket har den kommunalt ejede affaldsenergisektor ubetalt gæld for op mod 12 mia. kroner. Statens egne analyser viser, at en liberalisering af sektoren risikerer at sætte en række anlæg i økonomiske vanskeligheder.

-Hvis kommunernes ret til at løse egne opgaver med egne anlæg forsvinder, så skal vi på anden vis have sikkerhed for, at værdierne i vores sektor ikke forvitrer mellem hænderne på os. Vi skal have en løsning for de kommuner og anlæg, der har investeret i god tro ud fra nogle klare forudsætninger – som staten nu kan ændre markant. 

En reform skal skabe effektiviseringer – ikke sende store regninger videre til borgere, virksomheder og kommuner, siger Jacob Hartvig Simonsen, direktør i Dansk Affaldsforening.

Det handler bl.a. om at sikre, at eksisterende lån kan bevares til de udløber, om åbningsbalancer – og en række andre forhold.

2.FRI OS FRA HÅNDJERNENE

For nylig blev der indgået aftale om fjernvarmesektoren, hvor affaldsenergianlæggene, som følge af at de er hvile-i-sig-selv-anlæg, skal underkastes yderligere monopolregulering i form af omfattende benchmark, prislofter og på længere sigt individuelle effektiviseringskrav. I et liberaliseret marked er affaldsenergianlæggene at sidestille med konkurrenceudsatte industrianlæg, der leverer varme til fjernvarmenettet. I aftalen er netop konkurrenceudsatte industrianlæg undtaget fra at bidrage til effektiviseringerne.

-Hvis affaldsenergianlæg ikke længere er omfattet af hvile-i-sig-selv-princippet, så har de samme forudsætninger som industrianlæg, der netop med henvisning til konkurrencesituationen er undtaget fjernvarmeaftalen. Vi kan ikke både leve i en planøkonomisk og markedsøkonomisk verden. Det vil være som at deltage i en boksekamp med håndjern på, mener Jacob Hartvig Simonsen.

Vi sikrer en fortsat fornuftig udvikling af sektoren – og ikke en afvikling

3.FRIHED TIL INNOVATION

En ting er at sikre sektoren mod økonomiske tab – en anden ting er at sikre den ekspertise og innovationskraft, sektoren har opbygget – fx i fælles aktiviteter til sortering og genanvendelse af restprodukter som slagge.

-Det er afgørende for os, at affaldsenergianlæggene i et konkurrenceudsat marked får slagkraftige og frie redskaber til at kunne udvikle sine forretninger i fællesskab til gavn for vækst, velfærd og miljø i Danmark, fx inden for innovation, offentligt-privat samarbejde og systemeksport, siger Jacob Hartvig Simonsen.

4.TÆNK I GENANVENDELSE

Regeringen skriver i sit udspil, at ”modellen forventes endvidere at føre til øget genanvendelse og øge incitamentet til teknologiudvikling af genanvendelsesløsninger.” Det er langt fra fyldestgørende nok en udmelding for Dansk Affaldsforening.

-Vi er usikre på, om regeringen tænker genanvendelse og energiudnyttelse sammen. Vi mener, de to ting er hinandens forudsætning, fordi den rest af affaldet, som ikke miljø-, klimamæssigt eller samfundsøkonomisk fornuftigt kan genanvendes, er bedre tjent med at blive energiudnyttet. En ensidig reform, der udelukkende fokuserer på den økonomiske bundlinje, vil ikke bringe vores samfund et bedre sted hen. Vores affaldsenergisektor skal fortsat bidrage til en sund økonomi såvel som et sundt samfund – det kalder vi den dobbelte bundlinje, siger Jacob Hartvig Simonsen.

5.BREDT FORLIG

Det oprindelige spor til en liberalisering af affaldsenergisektoren blev lagt med den tidligere regerings vækstpakke fra 2014, som et bredt politisk flertal (V, K, DF, RV, S, SF og EL) støttede. Et bredt politisk flertal om en egentlig reform er ligeledes nødvendigt for at sikre en stabil fremtid for sektoren, mener den kommunale affaldssektors interesseorganisation.

-Det er afgørende for os, at regeringen samler et bredt politisk flertal om en reform. Rammebetingelserne for affaldsenergisektoren skal række langt ud i fremtiden – uanset, hvordan de så bliver. Et smalt forlig vil skabe alt for stor politisk usikkerhed om sektorens fremtid, og det vil dræbe enhver form for lyst til at investere og skabe udvikling og innovation i sektoren, siger Jacob Hartvig Simonsen. 

DET SKRIVER REGERINGEN:

Regeringen lægger op til at konkurrenceudsætte den kommunale affaldsenergisektor. Det skal være med til at finansiere, at PSO-afgiften kommer på finansloven.

- Kommunernes anvisningsret for erhvervsaffald ophæves

- Der indføres kommunal udbudspligt for husholdningsaffald

- Kommunale affaldsenergianlæg selskabsgøres

- Selskaberne kan skabe over-/underskud, der skal betales skat af

Det vil skabe effektiviseringer for 300 mio. kroner frem mod 2025, og 500 mio. kroner, når en reform er fuldt indfaset

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Niels Toftegaard - P007551 - Brancheforeningen Cirkulæ..s billede

Kommunikationskonsulent

Niels Toftegaard - P007551

Brancheforeningen Cirkulær - 2928

Bragt i

Teknik & Miljø - Juni/Juli 2016

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt