Selvom, forsyningspligten ikke forud for Vandsektorlov II, der trådte i kraft 1. marts 2016,
har været direkte udtrykt, har forsyningspligten alligevel været indgående behandlet og
forudsat i lovforarbejder, vejledninger, afgørelser og vejledende udtalelser fra ressortmyndigheden:
- Konsekvensloven til vandsektorlov I, der i forarbejderne forudsætter at forsyningerne
overtager den kommunale forsyningspligt
- Vejledning nr. 3 2001 om betalingsregler punkt 1.6, 3.4.1 og 3.4.2.
- Forarbejder til ændring af betalingsloven
- Vejledning nr. 5 1999 om spildevandstilladelser punkt 2.1.10 og 3.3.36
- Forarbejderne ændringen af miljøbeskyttelseslovens § 32 i konsekvensloven til
Vandsektorlov I
-Danva vejledning nr. 83 om administrativ håndtering af vand og kloakstikledninger
side, 25-26 og 29
- Indenrigsministeriets afgørelse af 3. oktober 2005, der direkte omhandler forsyning
af en udstykket ejendom
- En længere række ressortministerielle udtalelser fra de skiftende styrelser, der har haft ansvaret for spildevandsplanlægning og betalingsreglerne – herunder
senest Naturstyrelsens udtalelser fra 2015.
Samtlige disse skrifter forudsætter en forsyningspligt – for alle ejendomme inden for et
offentlig kloakeret/forsyningskloakeret opland.
Det må også antages, at Højesterets seneste dom om betaling af tilslutningsbidrag
U2013.1332H – Kolding Spildevand A/S mod Kolding Business Park ApS, hviler på den
implicitte forudsætning, at der var en forsyningspligt for de i sagen udstykkede ejendomme.
Der er således ingen tvivl om, at forsyningen af de udstykkede matrikler var
grunden til at den senere tvist, om betaling af tilslutningsbidrag, opstod. Kolding Spildevand
havde jo netop fremført stik som led i forsyningens forsyningspligt – og mente sig
berettiget til at opkræve et tilslutningsbidrag herfor. Hvis ikke forsyningen havde forsynet
de nye matrikler, ville forsyningen i udgangspunktet ikke have været berettiget til at
opkræve tilslutningsbidrag, i det ejendommen jo i dette tilfælde ville have været forsynet
med det stik, der allerede var fremført til den tidligere erhvervsejendom.
Desværre har der i fraværet af direkte og præcis lovgivning indtil marts 2016, opstået en
praksis, hvor nogle forsyninger – til tider med kommunal accept - administrerer begrebet
”forsyningspligt” ud fra hensyn til forsyningens økonomi, i stedet for de vejledninger
mv., der stedse har fastsat en forsyningspligt for kommuner og efter 1. januar 2010 forsyningerne.