Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341420 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. september 2015 - 9:00
Potentiale for mere genanvendelse

Pust støvet af papir og papordninger

Næst efter organisk affald er papir og pap den største fraktion i dagrenovationen, og sorteringsanalyser viser, at det også er den næststørste fraktion i restaffald til forbrænding. Så der er fortsat potentiale for mere genanvendelse. Men hvordan?

Alle kommuner har en ordning for papir og pap. I knap 70 kommuner har borgerne i en-familieboliger en beholder til papir ved husstanden. I godt 20 kommuner må borgerne komme både papir og pap i denne beholder. Pap indsamles dog primært som del af storskraldsordningen. 

Endelig er der en række kommuner, hvor de genanvendelige materialer indsamles i klare sække og sættes ud til fortovskant på afhentningsdagen. Derfor kan man generelt sige, at serviceniveauet er højt.

Stadig papir og pap i restaffaldet

Econet har via deres sorteringsanalyser fundet frem til, at vi er bedre til at udsortere papir end pap og karton. 92% af borgernes papir findes i papirordningen, mens 8% ligger tilbage i restaffaldet. 76% af det indsamlede karton og pap findes i papordningen, mens 24% ligger tilbage i restaffaldet. 

En anden sorteringsanalyse fokuseret på restaffald (Miljøprojekt 1414, 2012) viser, at der her findes både papir- og papemballage, genanvendeligt papiraffald samt andet papiraffald i stort set lige store andele (i gennemsnit).

Papir- og papemballagerne er primært kartoner i form af salgsemballage (fx Corn Flakes-pakken, kartonen rundt om tandpastatuben) og kartoner til fx mælkeprodukter. I det genanvendelige papiraffald findes både reklamer og tryksager, aviser og skrivepapir, som de primære fraktioner. I kategorien ’andet papiraffald’ fandt analysen beskidt papir og køkkenrulle, som normalt ikke vil kunne genanvendes.

Der er altså fortsat et potentiale for at indsamle mere i de eksisterende ordninger, men måske skal ordningerne også udvides til flere fraktioner, som fx juice- og mælkekartoner.

Der er altså fortsat et potentiale for at indsamle mere i de eksisterende 
ordninger, men måske skal ordningerne også udvides til flere fraktioner, som fx juice- og mælkekartoner.

Analyse af pap- og papirordninger

I Dansk Affaldsforening har vi i foråret 2015 haft fire studerende fra Worcester 
Polytechnic Institute i Massachusetts til at udføre projektet ’Increasing Paper and Cardboard Collection for Recycling in Denmark’. De har undersøgt de eksisterende indsamlings- og genanvendelsessystemer i Danmark, set på papirmarkedets indflydelse på indsamling og genanvendelse samt analyseret elementer i papir og pap-indsamlinger i Sverige, Norge, Tyskland og Storbritannien. Alle informationerne er forsøgt opsamlet i en beslutningstabel for kommunerne.

Når kommunerne beslutter sig for en ordning, indgår der som hovedregel følgende tre elementer i beslutningsgrundlaget: 

• Miljø

• Økonomi

• Service for borgerne

Udgangspunktet i beslutningstabellerne er, at nye ordninger, hvor der indsamles mere papir og pap, vil have en positiv miljøeffekt. Kvaliteten af det indsamlede papir og pap vil være forskellig i forskellige ordninger, og dette indgår sammen med afsætningssikkerhed i tabellerne ud over økonomi, indsamlingsprocenter og serviceniveau.

Tabellerne er langt fra udtømmende – særligt omkring kartoner til drikkevarer er der informationshuller grundet manglende erfaringer herhjemme. Rapporten og tabellerne giver dog et overblik over de faktorer, som kan inddrages i kommunens beslutning om ny/udvidet ordning for papir og pap. Rapporten inkl. matricer kan findes på Dansk Affaldsforenings hjemmeside under ’Publikationer’.

25.000 ton mælkekartoner

Netop diskussion af kvaliteten af det indsamlede materiale har fyldt meget i projektet. Hvor meget forringes kvaliteten ved en blandet indsamling af papir og pap? Og hvornår er det fornuftigt at forringe sin papfraktion ved at medtage mælkekartoner? Det er der ingen endelige svar på, men med et potentiale på 25.000 ton mælkekartoner årligt på det danske marked, er det nok en fraktion, vi bør se nærmere på. 

Det kan være, at miljøeffekten ved genanvendelse er bedre end ved forbrænding. Det viser nogle livscyklusvurderinger med de forbehold, der nu skal tages, når vi taler sådanne vurderinger. Der er papirfabrikker derude, der kan genanvende de lange papirfibre i mælkekartoner, men de fleste kan (endnu?) ikke. 

Genanvendelse af mælkekartoner kan, hvis der indsamles 50 procent af potentialet, øge genanvendelsen for de syv fokusmaterialer i ressourcestrategien med op til 0,5 procentpoint. Det lyder måske ikke af så meget, men typisk vil en ordning for plastemballage også kun kunne hæve genanvendelsesprocenten med 1 procentpoint.

Indsamling af mælkekartoner

De studerende har undersøgt forskellige måder, hvorpå mælkekartoner kan indsamles:

• Kildesorterede mælkekartoner eller mælkekartoner og pizzabakker (Fredericia og forsøg hos AVV)

• Mælkekartoner sammen med pap (papirfabrikkernes favorit)

• Mælkekartoner sammen med papir/karton/pap 

• Mælkekartoner sammen med papiremballage (Svensk system)

• Mælkekartoner sammen med plastemballage (Tysk system)

I øjeblikket er det svært at afsætte kildesorterede mælkekartoner på markedet. Papirfabrikkerne modtager helst en blanding af mælkekartoner med pap, så sådan en fraktion vil kunne handles direkte på markedet. En indsamling sammen med plastemballage, som det fx sker i Tyskland, kræver en efterfølgende sortering, men det betyder også, at der findes sorteringsanlæg til en sådan fraktion i udlandet.

SEKS ANALYSERESULTATER

1. Der er penge i skidtet

2. Papir og pap kan indsamles sammen

3. Mælkekartoner kan indsamles til genanvendelse

4. Pizzabakker kan indsamles i forskellige affaldsstrømme

5. Borgerne vil gerne sortere

6. Information kan hæve sorteringseffektiviteten 

Læs hele Dansk Affaldsforenings analyse af kommunernes pap- og papirordninger på anskaffaldsforening.dk/publikationer 

Mindre papir, mere pap

Ude i kommunerne har vi for længst konstateret, at papirmængderne er faldende, mens det ser ud til at papmængderne er mere konstante eller endda stigende. Det ser også ud til, at mere glas- og metalemballage erstattes med plast og multilags papir/plast-emballager, hvorfor vi i branchen bør undersøge, om disse nye fraktioner også kan indsamles til genanvendelse og afsættes til fabrikker, hvor materialerne reelt kan blive genanvendt til nye papir- og plastprodukter. De første kommuner er gået i gang.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Specialkonsulent
Nana Winkler
Dansk Affaldsforening

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt