I artiklen kan man også læse, at ministeren har fokus på at afvandingshensyn bør veje tungere, og at der bør ske en ændring af § 3 beskyttelsen. Jeg hæfter mig ved at ministeren mener, at det er et stort arbejde at lave vandløbsloven om – det er vi i KTC helt enige med ministeren i.
Sidste gang vandløbsloven blev revideret, blev der nedsat et lov-forberedende udvalg med deltagelse af eksperter og interessenter.
KTC mener, at noget lignende bør ske ved denne revision af vandløbsloven - og vi deltager meget gerne!
Der er sket meget siden sidste, store revision af vandløbsloven, tilbage i 1980-erne. Blandt de vigtigste kan nævnes, at vandplanerne er blevet vedtaget, og at klimaforandringerne giver nye udfordringer. Vandløbsloven spiller en rolle i at føre målsætningerne i vandplanerne ud i livet, og det forhold bør også inddrages, hvis vandløbsloven revideres.
Klimaforandringerne giver nye udfordringer
Nedbørsmængden og nedbørsmønstret ændrer sig og det er blevet endnu vigtigere at finde helhedsløsninger, der ser på vandløbet som et samlet system. Hurtigere afledning af vand nogle steder kan give oversvømmelser andre steder. Mange klimatilpasningsplaner arbejder med at holde vandet tilbage, og forsinke afledningen nogle steder. Vandløbsloven indeholder i dag ikke gode redskaber til at håndtere dette.
Forsyningsselskaberne har meldt sig på banen
Siden sidste revision af vandløbsloven er forsyningsselskaberne blevet skabt, og vandsektorloven regulerer en stor del af vandforvaltningen inden for spildevand og grundvand. Vandsektorloven er lige nu under revision, og de nye tider bør også afspejles i vandløbsloven.
Klagesystemet
Et andet område, indenfor vandløbsloven, der kunne trænge til at blive set efter i sømmene, er forholdet mellem afgørelser fra Natur- og Miljøklagenævnet og afgørelser fra taksationskommissionerne. Flere gange har vi set afgørelser fra de to instanser, som peger i hver sin retning. Det er ikke hensigtsmæssigt.
Gør det ordentligt
Der er altså mange gode grunde til at se på en revision af vandløbsloven, og det giver god mening at gøre det ordentligt. Sidste gang vandløbsloven blev revideret, blev der nedsat et lov-forberedende udvalg med deltagelse af eksperter og interessenter. Vi mener at noget lignende bør ske ved denne revision af vandløbsloven.
Kommunerne har erfaringen
Kommunerne har 30 års indgående erfaring med forvaltning og administration af den nugældende vandløbslov, og vi har således en solid og grundig viden om lovens stærke og svage sider. Denne viden bør indgå så tidligt som muligt i et lovforberedende arbejde. KTC deltager meget gerne.
Hanne Stensen Christensen, Chef for Center Miljø og Natur, Næstved Kommune - og formand for KTC-faggruppen for Natur og Overfladevand. Bragt på Altinget.dk, den 28.10.2015.