Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341422 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Faglig artikel 0 0
Twitter LinkedIn
9. oktober 2015 - 11:26

Dualisme i kommunens erhvervsrolle

Kommunerne bliver målt og vejet og deres ydeevne sættes under lup af erhvervsorganisationer som DI, Dansk Byggeri og Dansk Erhverv. Det presser kommunerne, som i dag skal balancere mellem deres myndighedsansvar og deres servicehåndtering af de lokale virksomheder. Speciale-afhandling fra Roskilde Universitet sætter Vejen og Køge under lup.

Kommunerne er virksomhedernes indgang til det offentlige. Det er kommunen som virksomheden er i kontakt med, når der skal søges om byggetilladelser, miljøgodkendelser og ift. drift, udvikling og opstart af virksomhed. Derfor er det vigtigt, at mødet mellem kommune og virksomhed forløber gnidningsfrit. Det er vigtigt, at virksomheden oplever, at kommunen er imødekommende og ønsker at hjælpe virksomheden – ligeledes er det vigtigt, at virksomheden er tydelig omkring sine forventninger til kommunen.

En ny speciale-afhandling fra Roskilde Universitet har vist, at kommunernes erhvervsfremme er påvirket og begrænset af deres omverden. Det gælder de regler, normer og værdier som f.eks. bliver udstukket fra regeringen, eller som sættes på dagsordenen af forskellige interesseorganisationer.

I dag er der et stort fokus på at skabe bedre rammevilkår for det lokale erhvervsliv. En opgave, der er lagt ud til kommunerne, fordi de har viden om lokale forhold og kan være med til at skabe et tættere samarbejde med de lokale virksomheder. Måden kommunerne tilrettelægger deres erhvervsfremmeindsats varierer derfor fra kommune til kommune, og den varierende opgavehåndtering gør det oplagt for kommunerne at blive endnu bedre til at vidensdele og tage ved lære af hinandens metoder og bedste praksisser. Her er det værd at fremhæve de kommuner, som klarer sig særlig godt, når det kommer til erhvervsfremme.

FAKTA:

Specialet tager udgangspunkt i Køge og Vejen kommuner. Fem virksomheder i hver kommune er interviewet om deres oplevelse af kommunens erhvervsfremmeindsats samt den erhvervsansvarlige i de to kommuner.

De erhvervsvenlige kommuner

Specialet fra Roskilde Universitet sætter fokus på to kommuner, som klarer sig godt på de omtalte lister fra DI og Dansk Byggeri. Køge og Vejen er begge kommuner, der er gode til at tilpasse sig lokale forhold, og de virksomheder, som er blevet spurgt i forbindelse med undersøgelsen fra Roskilde Universitet, udviser stor tilfredshed:

”Og det der med at kommunen er med til at bidrage til, at ting kan ske konstruktivt og hurtigt, det er jo selvfølgelig meget erhvervsvenligt, kan man sige, fordi det er det, der gør, at man bor her og er glad ved det” (virksomhed i Køge Kommune).

Specialet fra rapporten viser også, at jo mere kontakt kommunen har til de lokale virksomheder, des bedre bliver oplevelsen af kommunen for virksomhederne. Kommunerne bruger allerede meget tid på kommunikation og formidling, og der er tydelige tegn på, at det kan betale sig. Men selvom Køge og Vejen kommuner gør det godt, er der stadig plads til forbedring:

”Jeg tror, at erhvervslivet i Køge by er glad. Men jeg har en meget klar fornemmelse af, at man nedprioriterer eller glemmer resten af kommunen” (virksomhed i Køge Kommune).

Det er vigtigt at huske alle virksomheder – også dem i de mindre byer. Det er ikke kun i bymidten, der skal udvikles. For begge kommuners vedkommende viser det sig, at enkelte virksomheder i kommunen føler sig glemt og overset i kommunens fokus på tiltrækning af nye virksomheder, vækst og udvikling. De eksisterende virksomheder ønsker også, at kommunen lytter og tilpasser sig deres behov.

Det helt afgørende for virksomhederne er, at kommunen møder dem i øjenhøjde og udviser respekt for, at virksomhedens henvendelse har stor betydning for virksomhedens kerneforretning. De små detaljer og sagsbehandlerens rolle er utrolig vigtig for den måde, som virksomheden oplever kommunen på. Én sagsbehandler kan ødelægge virksomhedens oplevelse af kommunen, hvis den enkelte sagsbehandler ikke udviser respekt og agerer som en samarbejdspartner, der ønsker det bedste for virksomheden.

Kommunen som myndighed og samarbejdspartner

Rapportens resultater viser tydeligt, at der opstår en dualisme i kommunens erhvervsrolle. En tilfredsstillende erhvervsfremme kræver, at kommunen formår at balancere imellem myndighedsrollen og servicerollen på en optimal måde. Den offentlige sektor er i en udvikling, hvor der er stadig større behov for at kunne gå i dialog med flere forskellige aktører, at kunne facilitere og være proaktiv. Der stilles større krav til det offentlige, og øgede forventninger bevirker, at det ikke længere er nok at løse en opgave – nu skal der løses en opgave, som skaber værdi for brugeren. Der hersker ikke tvivl om, at kommunerne påtager sig begge roller. Kommunen er myndighed, og det skal den blive ved med at være. Den skal bare samtidig være en åben og brugerorienteret organisation for at opnå tilfredshed blandt de lokale virksomheder. Det er dette skisma mellem myndighed og samarbejdspartner, der kan give anledning til vanskeligheder i arbejdet, men det er også i dette skisma, at kommunerne for alvor kan rykke på deres erhvervsfremmeindsats.

 

Bevar den decentrale model

Rapporten fremhæver også, at det kommunale råderum på erhvervsfremmeområdet er stort, og der er som nævnt mulighed for at tilpasse sig nærmiljøet og de lokale omstændigheder. Det giver samtidig den risiko, at man som kommune kan famle i blinde i forsøget på at gøre alle tilfredse. Det er vigtigt at understrege, at det er en (næsten) umulig opgave at gøre alle tilfredse, fordi der hersker så mange forskellige krav og forventninger – både fra de forskellige typer af virksomheder og lovgivningsmæssige krav fra regeringen samt normative krav og forventninger fra erhvervsorganisationerne. Men gevinsten ved den decentrale model er, at det giver fleksible rammer, som muliggør, at den enkelte kommune kan imødekomme de lokale virksomheders krav og forventninger. Der eksisterer en bred vifte af forhold, som kommunerne skal forholde sig til, og ved at standardisere erhvervsfremme vil kommunerne komme længere væk fra deres lokale virksomheder.

Den tætte dialog og det lokale kendskab, som virksomhederne efterspørger, vil være endnu vanskeligere at opnå. En centralisering kan måske medføre besparelser, idet nogle standardhenvendelser vil kunne besvares hurtigere og mere effektivt. Omvendt er det helt centralt for rapportens resultater, at det ikke nødvendigvis er hurtigere svar, der er lykken for virksomhederne – langt hen ad vejen ønsker virksomhederne blot en afklaring om, hvornår de kan forvente et svar – og at kommunen så overholder det.

 

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Cand.Scient.Adm
Bastian Aagaard Jeppesen
Cand.Scient.Adm og Vækst & Udviklingskonsulent
Nana Vestergaard Eriksen
Halsnæs Kommune

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer
Miljø og grundvand
Planlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt