Specialet fra Roskilde Universitet sætter fokus på to kommuner, som klarer sig godt på de omtalte lister fra DI og Dansk Byggeri. Køge og Vejen er begge kommuner, der er gode til at tilpasse sig lokale forhold, og de virksomheder, som er blevet spurgt i forbindelse med undersøgelsen fra Roskilde Universitet, udviser stor tilfredshed:
”Og det der med at kommunen er med til at bidrage til, at ting kan ske konstruktivt og hurtigt, det er jo selvfølgelig meget erhvervsvenligt, kan man sige, fordi det er det, der gør, at man bor her og er glad ved det” (virksomhed i Køge Kommune).
Specialet fra rapporten viser også, at jo mere kontakt kommunen har til de lokale virksomheder, des bedre bliver oplevelsen af kommunen for virksomhederne. Kommunerne bruger allerede meget tid på kommunikation og formidling, og der er tydelige tegn på, at det kan betale sig. Men selvom Køge og Vejen kommuner gør det godt, er der stadig plads til forbedring:
”Jeg tror, at erhvervslivet i Køge by er glad. Men jeg har en meget klar fornemmelse af, at man nedprioriterer eller glemmer resten af kommunen” (virksomhed i Køge Kommune).
Det er vigtigt at huske alle virksomheder – også dem i de mindre byer. Det er ikke kun i bymidten, der skal udvikles. For begge kommuners vedkommende viser det sig, at enkelte virksomheder i kommunen føler sig glemt og overset i kommunens fokus på tiltrækning af nye virksomheder, vækst og udvikling. De eksisterende virksomheder ønsker også, at kommunen lytter og tilpasser sig deres behov.
Det helt afgørende for virksomhederne er, at kommunen møder dem i øjenhøjde og udviser respekt for, at virksomhedens henvendelse har stor betydning for virksomhedens kerneforretning. De små detaljer og sagsbehandlerens rolle er utrolig vigtig for den måde, som virksomheden oplever kommunen på. Én sagsbehandler kan ødelægge virksomhedens oplevelse af kommunen, hvis den enkelte sagsbehandler ikke udviser respekt og agerer som en samarbejdspartner, der ønsker det bedste for virksomheden.