Indtil februar 2012 var det Vejdirektoratet, der varetog formandskabet og sekretariatsbetjeningen af trafiksikkerhedsudvalgene og dermed havde ansvaret for at koordinere trafiksikkerhedskampagner på landsplan. Men pludselig svang direktoratet en pålagt sparekniv og valgte brat at skrotte det koordinerende trafiksikkerhedsarbejde. Derfor blev de lokale vejcentre reduceret og trafiksikkerhedsudvalg nedlagt, og direktoratet havde med et snuptag sparet knap 32 millioner kroner om året.
Men besparelsen betyder, at der siden februar i år ikke har været en myndighed med et overordnet ansvar for at koordinere det lokale trafiksikkerhedsarbejde mellem kommuner, Vejdirektorat og Politi. Det har skabt et alvorligt tomrum for trafiksikkerheden i Danmark, og derfor råber kommunerne nu vagt i gevær.
- Den koordinerende rolle, som vejcentrene og trafiksikkerhedsudvalgene havde, er nu væk og der er ingen som har taget over og taget ansvaret. Det skal vi have lavet om på hurtigst muligt. Der er brug for en decentral koordinering af trafiksikkerhedsarbejdet. Vi har ikke råd til at lade være, siger Michael Kirkfeldt, formand for KTC’s faggruppe for Veje, Trafik & Trafiksikkerhed.
Derfor bakker KTC op om et nyt trafiksikkerhedsudspil fra KL. Udspillet er sendt til samtlige trafikordførere og retsordførere på Christiansborg.
Heri foreslås en lokal organisering, hvor landets politikredse bliver ansvarlige for den lokale koordinering mellem Politi, Vejdirektorat og kommuner om vejtekniske forhold og lokale kampagner. Desuden overtager politiet sekretariatsfunktionen nationalt.
Herudover foreslås det, at Rådet for Sikker Trafik bliver det koordinerende organ i forhold til trafiksikkerhedskampagner. Det vil sige, at rådet understøtter kommunale kampagner og udvikles til et centralt videncenter, som kan formidle ny viden til aktørerne. KTC er enig:
- Det er altafgørende, at trafiksikkerhedsarbejdet bliver koordineret lokalt, og lige præcist derfor, er det så godt, at politikredsene kan stå med ansvaret, fordi de kender lokalområdet, siger Michael Kirkfeldt.