Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341424 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø

GeoØst

Indholdet er publiceret i følgende:
GeoØst
Oprettet af:
Laila Nissen - P005282 - Gate 21 - 3393s billede

GeoØst, sekretariatet

Laila Nissen - P005282

Gate 21 - 3393

Diskussion 0 0
Twitter LinkedIn
1. april 2019 - 20:33

Den Regionale Datahub, opstart af visualiseringsspor

Hermed viderebringes information fra Gate21 - Den Regionale Datahub, hvor man i det kommende initiativ har fokus på visualisering af data, hvilket muligvis kan have jeres interesse. Nedenstående brev er udsendt til projektets kontaktpersoner i kommunerne. Det kan være, at informationen ikke er kommet frem til geodataområdet i kommunerne, hvorfor teksten vedlægges her.

https://denregionaledatahub.dk/

 

--------------------------------------------------------

Kære tovholdere i Den Regionale Datahub

 

Foruden det tekniske spor, har vi også et visualiseringsspor i projektet.

 

Formålet med dette spor er at se på, hvordan vi kan formidle data på en god måde til de respektive medarbejdergrupper i kommunerne. Nogle af de løsninger, vi får udviklet i projektet er visualiseret, andre er ikke. Men kendetegnende for prototyperne er, at data skal stilles til rådighed for projektet resten af året, således at vi har mulighed for at se på og lege med data, sammensætte datasæt på tværs af f.eks. prototyper eller koble dem med nye og andre datakilder.

 

Når vi formidler data, skal det ske på en intuitiv måde, således at man nemt kan agere på baggrund af dataene uden at have de store datakundskaber. Det handler meget om formidling, og hvordan man kan udstille aggregerede data f.eks. i form af dash boards.

 

Vi tænker os derfor, at dette spor skal virke som inspiration til, hvordan vi arbejder med visualisering af data. Vi skal også gerne arbejde med dataene og blive klogere på, hvordan man kan visualisere dem.

 

Og data vi kan arbejde med, kan være de data, der anvendes i vore prototyper i Den Regionale Datahub. Men andre data kan også komme i spil. Vigtigst er det, at vi får afprøvet mulighederne for at omsætte data til nogle spændende måder at visualisere på ved at kombinere forskellige datakilder. Outcomet kan derudover være at komme med en række anbefalinger til, hvordan data kan visualiseres, ligesom det mere konkret kan ende op med udarbejdelse af nogle skabeloner, kommunerne kan tage afsæt i.

 

Undersøgelse

Men inden vi går i gang, synes vi det er væsentligt at finde ud af dels hvilke visualiseringsværktøjer, i anvender i jeres kommune, og dels hvor godt et kendskab i har til det værktøj.

 

Med visualiseringsværktøj tænker vi ikke på kort-systemer, men på systemer I anvender til at datavisualisere.
Er det Power-BI, Tableau, Qlick-View, Targit eller andet, I benytter i jeres kommune?

 

Og hvordan er vidensniveauet generelt om visualiseringsværktøjet blandt de medarbejdere, der arbejder med det?

 

Vi påtænker – på baggrund af denne lille undersøgelse – at koble en ekspert på i et eller flere af systemerne til sporet, således at vi får mest ud af det. Derfor tænker vi også, at det kunne være interessant for kommunerne at stille med et par medarbejdere i det spor, f.eks. den person, der normalt arbejder med visualiseringsværktøjet og så en gis-medarbejder/digitaliseringskonsulent/ smart city medarbejder – således at man kan samlet kan berige hinanden.

 

Kommune:                                                           _____________________________
Ønsker at deltage i visualiseringssporet:                          _____________________________

Visualiseringsværktøj:                                       _____________________________

Vidensniveau:                                                     _____________________________ (superbruger, bruger, nybegynder)
(på de medarbejdere, der vil deltage i
sporet – linjen kan dubbleres)

 

Opstartsmøde og tidshorisont

Vi tænker at afholde et opstartsmøde den 7.5.2019.

 

Og så tænker vi, at sporet er et, der kører til november måned, således at vi har tid og mulighed for at få alle data fra prototyperne og lege med dem.

 

Til det første møde vil vi gerne have jer (deltagerne) til at formulere en eller to udfordringer, I gerne vil have visualiseret, og som I ser et behov for. Det skal være indenfor områderne mobilitet, klimasikring eller driftsoptimering – de spor, Den Regionale Datahub dækker over – og gerne have en eller anden form for ”snitflade” (ikke teknisk) til de prototyper, der udvikles. Se www.denregionaledatahub.dk

 

Tilbagemelding

Men meld gerne tilbage med hvilket system, I benytter samt om I har lyst til at deltage i dette spor. På baggrund af dette vil vi søge lidt eksperthjælp.

Deadline 8. april 2019 til undertegnede.

 

Tak på forhånd

 

Hilsner

Lise

 

 

image005.png@01D22883.84E89EB0

Lise Søderberg/ Seniorprojektleder

Gate 21

Liljens Kvarter 2

DK-2620 Albertslund
Telefon/Phone:  +45 3111 4040

Mobil/Mobile:     +45 2125 1426 

 

Lise.Soederberg@gate21.dk

 

www.Gate21.dk

 

Log ind for at kommentere

Relaterede sider

  • Coronanedlukning på sogneniveau - med GIS?
  • Datafordeleren vs. Kortforsyningen
  • Flere frie data fra DMI er lanceret i dag den 23. juni 2020
  • Status på anvendelsen af droner i de danske kommuner
  • Digitale møder og arrangementer i GeoØst, juni måned
  • Konstituering af ny bestyrelse i GeoØst
  • Webinar om indendørsgeografi på tirsdag
  • Krav om tilgængelighed på websites
  • Artikel: Nu skal der mere styr på offentlige data
  • Har du interesse i at løfte GeoØst 2020 initiativer

Faglige emner

GIS

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt