Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341409 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
17. januar 2017 - 7:00
Biogastransport

Virksomheder vælger gas af pligt eller for PR

Gas som brændstof til tung transport er dyrere end diesel. Alligevel bliver gas valgt af nogle virksomheder, fordi det bæredygtige signal opvejer merprisen. Andre vælger gas, fordi de skal. Lidl, Dansk Retursystem, Frode Laursen, M. Larsen og P. Fournaise er eksempler på virksomheder, som med forskelligt udgangspunkt har valgt at investere i gastransport.

Da Lidls varedistributør sammen med Mercedes-Benz udviklede en biogasbil til at servicere discountkædens grønne filial i Valby, skete det som led i Lidls CSR-strategi. Filialens kundesegment er miljøbevidst, og en helhedstænkt tilgang til bæredygtighed sender et positivt signal, der gør, at flere derfor vælger at handle hos Lidl. Herved bliver ekstraudgifterne til biogastransport mindre betydningsfulde for virksomheden.

Dansk Retursystem er en miljøvirksomhed, for hvem kerneydelsen hænger uløseligt sammen med det at have en grøn profil. Derfor var biogaslastbilen et naturligt valg til indsamling af returemballage i København både som troværdighedssignal over for kunderne og som led i virksomhedens lærings- og udviklingsstrategi.

For transportfirmaet Frode Laursen ligger langt hovedparten af virksomhedens klimaaftryk i brændstofforbruget. Også her handler virksomhedens valg af miljøvenlig transport om den grønne signalværdi og den troværdighed, der følger med konkret handling. Frode Laursen anskaffede i 2016 et gasdrevet sættevogntog til distribution af dagligvarer i Københavnsområdet.

Gas som bunden opgave

Men hvordan forholder det sig, når en virksomhed ikke er ene om at sætte rammerne for sin gastransportløsning, men er bundet af kontraktmæssige krav og ydelser til en konkurrencedygtig pris?

M. Larsen a/s er affaldstransportør for en række danske kommuner og råder i dag over 15 gaskøretøjer, hvoraf en del drives med biogascertifikater. Virksomhedens tilvalg af gasbiler er blevet truffet på baggrund af krav i de kommunale transportudbud. Men selvom flere kommuner udbyder relativt store transportopgaver med gas som brændstof, så betyder det ikke, at vejen er ryddet for forhindringer. Ud over den højere købspris har gasbilerne typisk en ringere lasteevne og kortere rækkevidde, hvilket er en væsentlig udfordring for forretningen, når kravene i de udbudte opgaver skal imødekommes.

Da P. Fournaise a/s i 2014 vandt Fredericia Kommunes udbud af affaldsindsamling med krav om gas som drivmiddel, så virksomheden det som en oplagt mulighed for at fremme sin grønne profil. Men vilkårene for at udnytte det forretningsmæssigt blev meget vanskeligere end forventet. Virksomheden anskaffede en gaslastbil af standardmodel, men den viste sig at være væsentligt mindre driftssikker og mere brændstofforbrugende end ventet. Det betød, at P. Fournaise a/s tabte på opgaven, da økonomien, man indgik kontrakten med, ikke holdt stik.

Motivationer og muligheder

Via CSR- og miljøstrategier arbejder mange virksomheder som Lidl, Dansk Retursystem og Frode Laursen med andre værdiparametre end de rent økonomiske. Men samtidig har de selv mulighed for at sætte præmisserne, når de vælger deres grønne transportløsninger. Anderledes forholder det sig for entreprenørvirksomheder som M. Larsen og P. Fournaise. De er forpligtede til at opfylde kontraktmæssige krav og kan ikke ubetinget profitere på det grønne brand, som gastransport giver, da de er konkurrenceudsatte eller måske endda skal levere ydelserne til en forudbestemt pris. Det er tilfældet, når opdragsgiver vælger omvendt licitation. I sagens natur er det ikke nær så lukrativt for de private selskaber, men til gengæld godt for de borgere, som i sidste ende skal betale.

I relation til den grønne omstilling af transportsektoren ligger der et væsentligt potentiale for konvertering af tung transport til biogas i kommunernes fysiske planlægning og efterspørgsel på transportydelser. Der er imidlertid stor forskel på kommunernes politiske fokus på transportens betydning for klimabelastningen og dermed også på, hvordan biogasproduktion og infrastruktur for biogastransport udvikles lokalt samt de krav, der bliver stillet i de kommunale transportudbud.

Skive som bannerfører

Skive Kommune ønsker at være bannerfører for den lokale grønne omstilling af energisystemet og inspirere andre til at gå med. Kommunens mål er at blive CO2-neutral inden 2029, og i den proces spiller biogas en central rolle. Derfor har Skive stillet krav om biogas som drivmiddel i en del af den udbudte bybuskørsel. I erkendelse af selv at bære en del af ansvaret for, at omstillingen kommer i gang, har kommunen valgt at yde en håndsrækning med udbygning af tankfaciliteter og indkøb af biogas for at fjerne noget af risikoen fra entreprenøren. Det har resulteret i at syv ude af 14 lokale busruter nu kører på biogas.

Biomasse som danner grundlag for biogasproduktion vil imidlertid fortsat være en begrænset ressource, og meget tyder på, at der i de kommende år også vil komme el-lastbiler på markedet, der er langt mere driftseffektive og ikke kræver samme infrastruktur som biogaslastbilerne. Derfor må det formodes, at biogas til transport kun repræsenterer en overgangsfase i den grønne omstilling af transportsektoren.

Denne artikel er skrevet på baggrund af en række interview med virksomheder foretaget af NTU i forbindelse med EU-projektet Biogas2020, som samler viden om biogas i Øresund-Kattegat-Skagerrak-området. Målet med Biogas 2020 er at skabe synergi og partnerskaber, der udvikler viden og skaber grundlag for en bæredygtig produktion og øget efterspørgsel på biogas. Biogas 2020 har fokus på hele værdikæden fra udvinding til anvendelse af biogas.

 

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

projektmedarbejder
Trine Bjørn Olsen
Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Aarhus Universitet
lektor
Morten Karnøe Søndergaard
Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Aarhus Universitet

Bragt i

Teknik & Miljø - Januar 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt