Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341418 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. juni 2015 - 8:00
Centraladministration samles i nye rammer

Varde bygger nyt rådhus

I forbindelse med kommunesammenlægningen stod den nye Varde Kommune med fem rådhuse spredt i Danmarks femte største kommune. Nu bliver de fem samlet i et moderne rådhus, der er klar til brug i juni.

I sammenlægningsårene blev der regnet på rationale og anlægsøkonomi ved opførelse af ét samlet rådhus for hele administrationen, hvilket i Varde Kommune vil sige omtrent 650 ansatte. Men både økonomi og indstilling ændrede sig, og om få måneder står der et moderne rådhus klar til brug i Varde. Rådhuset samler centraladmini­strationen i Varde Kommune - ca. 285 ansatte.

Det nye rådhus har som pilotpro­jekt alene benyttet en intern bygher­rerådgiver, der blev frikøbt til opgaven. Den organisering er ikke set før med byggerier i den størrelsesorden.

Byggeriet blev udbudt som en til- og ombygning i en totalentreprise med en targetsum på 50 mio. kroner, og den interne bygherrerådgiver skrev selv byggeprogrammet og klargjorde udbudsmaterialet.

Overraskende nedrivning

Efter prækvalifikation blev der udpeget fem totalentreprenører, men undervejs i processen sprang et firma fra, og da de fire totalentreprenører afleverede deres – i øvrigt anonymiserede tilbud - viste det sig, at to af de fire firmaer havde forudsat en til- og ombygning af loka­lerne, mens de øvrige to overraskende rev rådhuset ned og i stedet opførte et helt nyt rådhus, henholdsvis ved siden af og ovenpå det nuværende rådhus.

Bedømmelsesudvalget endte med at vælge det forslag, der rev det nuvæ­rende et-plans rådhus fra 1976 ned og byggede et nyt i to etager på samme sted. I forslaget blev kun bibeholdt kæl­derdelen af det gamle rådhus samt en del af terrændækket.

Opgradering af energiramme

​Forslaget, der havde STB Byg A/S fra Vejle som totalentreprenør, indeholdt som en række optioner, herunder en opgradering af byggeriets energiramme fra 2015-kravene til 2020-kravene via blandt andet en udvidelse af solcelle­anlægget, samt et LAR-projekt (Lokal Anvendelse af Regnvand). Sidstnævnte forventes dog for hovedpartens ved­kommende at blive finansieret af tilba­gebetalingen af tilslutningsafgiften og har i øvrigt medført, at de to gårdhaver i byggeriet har fået tilført to store regn­vandsbassiner, der giver basis for et helt særligt miljø.

Projekteringen startede som planlagt i sommeren 2013, og i august 2013 var rådhuset rømmet, da det valgte projekt krævede en genhusning af personalet.

Genhusningen var en kærkom­men mulighed til at få ryddet godt op i sagsakter og arkiver og viste sig også at blive en god øvelse i disciplinen at sidde i storrum – noget som medar­bejderne i høj grad får brug for, når de flytter tilbage.

Første problem

Kort efter projekteringens start stødte vi på de første problemer. Vi havde i vores forundersøgelser ikke i vores vil­deste fantasi forstillet os, at det nuvæ­rende rådhus blev revet ned, men alene ombygget. Der var derfor behov for en række supplerende miljøundersøgel­ser, der desværre påviste PCB-indhold i murværk omkring de fleste vinduer samt blyholdig maling flere steder i det murværk, der skulle nedrives. En omfattende miljøsanering blev derfor iværksat – noget der drænede kontoen for uforudsete udgifter med 25 pct., og som fra start forsinkede tidsplanen med tre måneder.

Vinteren 2013/2014 var dog ualmin­delig mild og nådig imod os, og bygge­riet holdt derfor god fremdrift.

Genhusningen var en kærkommen lejlighed til at få ryddet godt op i sagsakter - en god øvelse i disciplinen at sidde i storrum – noget som medarbejderne i høj grad får brug for, når de flytter tilbage.

Næste problem

Primo 2014 opstod det næste større problem. Vi konstaterede, at det tilba­geværende eksisterende fundament, som det gamle rådhus var bygget på i 1976, og som skulle genvendes til det nye rådhus, ikke var udført som forven­tet. Der var et væsentlig muldlag under fundamentet, hvilket betød, at det ikke kunne bære det nye toetagers byggeri. Samtidig var terrændækket energimæs­sigt dårlig udført.

Styregruppen bag byggeriet beslut­tede at fjerne fundamenter og ter­rændæk, udskifte 3000 m3 muld/sand­fundament med nyt sand og dermed dræne kontoen for uforudsete udgifter med endnu 25 pct.

Herefter var de største problemer overvundet, og byggeriet skred plan­mæssigt frem. Godt hjulpet på vej af endnu en mild vinter, forventer vi i skri­vende stund, at byggeriets indvendige del afleveres før det aftalte tidspunkt, og at den udvendige del afleveres som projekteret.

Udearealer følger vision

For tiden arbejdes der intenst med udearealerne og med planlægningen af rådhusets indvendige del.

Udvendig er skubbet godt på vej af Varde Kommunes nye vision ”Vi i naturen”, der blandt andet har med­ført, at vi arbejder på mulighederne for udendørs mødefaciliteter samt på en kombineret krydderi- og køkken­have, der er et samskabelsesprojekt mellem rådhuset og vores naboer i Boulevardbebyggelserne.

Indvendigt er medarbejderne - på skitseplan - ved at lægge sidste hånd på placeringen af deres arbejdsplads og indretningen af afdelingerne i øvrigt. Inddragelsesprocessen har blandt inde­holdt et kick-off-arrangement, hvor især storrumsudfordringerne er blevet be­lyst og indgående drøftet. Det har også indeholdt besøg på byggepladsen, hvor alt inventar bogstavlig talt er skåret ud i pap i forholdet 1:1, for at give bruger­ne en bedre fornemmelse af afstande, lysforhold, adgangsforhold m.v.

Fleksibilitet indvendigt

Indvendigt er der i rådhuset gjort me­get ud af at skabe fleksibilitet i indret­ningen – bl.a. er alle el- og datastik ført over loftspladerne. Det betyder, at der ikke er gulvstik eller vægstik med led­ninger hen over gulvet, der kan være til gene for både medarbejderne og ren­gøringspersonalet. Det betyder også, at hvis arbejdspladser rykkes rundt, så skal der ikke tilkaldes elektriker el­ler IT- folk for at opsætte og ompatche IT-stik. Ledningerne trækkes blot med hen over loftspladerne og føres ned der, hvor den nye placering skal være.

Orange indretning

Endelig er der også via farvevalget tænkt på, at når vi er i et storrumskon­torer, så er det vigtigt, at medarbejdere og besøgende får en fornemmelse af skiftet mellem afdelingerne. Bl.a. der­for – og fordi det ikke behøver at være kedelig at arbejde på et rådhus – er alle serviceområder med printerrum, toilet­ter og te-køkkener udført med gulve, vægge og lofter i en varm orange farve.

Og hele stueplan – inkl. borgmeste­rens kontor – er med orange tæppe­belægning. Det samme er den hoved­trappe, der midt i juni 2015 byder de ansatte velkommen til det nye rådhus – deres nye arbejdsplads.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Leder af Center for Anlæg og Ejendomme
Martin Højgaard Jensen
Varde Kommune

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig
Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt