Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341422 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. april 2015 - 8:00
Synergi som strategi

Sommerhuse rummer både job og energibesparelser

Odsherred Kommune går efter de klare synergier og med tusindvis af el-opvarmede sommerhuse er der stor mulighed for at forbedre energiregnskabet, skabe job og tiltrække flere borgere på en gang. Strategisk energiplanlægning er vejen til målet.

Odsherred Kommune har over 25.000 sommerhuse, og hovedparten er opvar­met med el. Der er masser af håndvær­kere og mindre virksomheder i kommu­nen. Samtidig har kommunen et ønske om at fastholde indbyggere og trække nye til. Omstilling og effektivisering af energiforbruget er væsentlige indsat­ser, der kan give billigere varme, mere brugbare og salgbare boliger og som­merhuse, samt arbejde og omsætning til virksomheder. I Odsherred Kommu­ne går man efter de klare synergier.

- Det er vores opgave at lave et fornuftigt og fremtidssikret energisy­stem. Jeg er glad for at opleve, at vores strategiske energiplan kan få positiv indvirkning på og give god synergi til fx vores vækst -og bosætningsstrategier. Det giver god mening at skabe helhe­der og samarbejde med områder, som ikke hører under Miljø- og Klimaudval­get, pointerer Morten Egeskov, formand for Miljø- og Klimaudvalget i Odsherred Kommune.

Internt har kommunen lavet en arbejdsgruppe, der involverer med­arbejdere fra plan-, erhverv-, natur & miljø-, trafik- og ejendomsafdelingerne. I fællesskab med deres chefer og forsy­ningsselskabet, som tilsammen udgør en styregruppe, samarbejder de om den strategiske energiplan. Og ikke mindst om at få indholdet implementeret i og skabe synergi med kommunens øvrige strategier.

- Vi har lagt vægt på at kommuni­kere sammenhænge og tydeliggøre de effekter, som energiindsatsen har på andre centrale, politiske mål. Det be­tyder, at arbejdet med den strategiske energiplan har god medvind. Både in­ternt og eksternt i mødet med borgere og erhvervsliv og ikke mindst politisk. Det bliver modtaget positivt, fortæller Centerchef for Plan, Byg og Erhverv, Niels V. Haar Sørensen.

Kickstart til kommunal planlægning

Til sommer kommer et udkast til en strategisk energiplan til politisk be­handling. Odsherred Kommune har ikke haft lange traditioner for varmeplan­lægning, men da de skrev under

på tilsagnserklæringen til Covenant of Mayors i 2009, begyndte de at foku­sere på energiplanlægning. Sidenhen har de deltaget i seks tværkommunale energiprojekter i Region Sjælland (se faktaboks). For tre år siden var der ikke et overblik over energiforbrug og energistrømme i kommunen, men de fælles projekter har kickstartet planlægningen.

- Vi har taget meget store skridt med de resultater, vi har fået fra STEPS og Bioenergi Sjælland det sidste år, for­tæller Karina Kragh Jespersen, klima-koordinator i Odsherred Kommune. Hun fortsætter: - Vi har fået værdifuld kortlægning over ressourcer, potentialer og forbrug. Samtidig har vi fået input til en række konkrete indsatser. Det er guld værd.

Strategisk energiplanlægning i Region Sjælland

Artiklen her er anden del af en serie på tre, der zoomer ind på strategisk energiplanlægning i Region Sjælland. I serien kan du desuden læse om, hvordan Region Sjælland vil udnytte lokale biomasseressourcer, og hvorfor strategisk energiplanlægning har skabt politisk engagement i regionen.

Du kan læse mere om strategisk ener­giplanlægning i Region Sjælland på energiklyngecenter.dk.

Tværkommunale energiprojekter i Region Sjælland

Odsherred Kommune er eller har været involveret i følgende tværkom­munale energiinitiativer:

• Covenant of Mayors (2009-)

• Energilandsbyer (2010-2013)

• Bioenergi Sjælland (2012-2014)

• REEEZ (2012-2015)

• STEPS (2014-2015)

• STEPS Erhverv (2014-2015)

• Implementering af bioenergianlæg (2015)

Læs mere på

energiklyngecenter.dk

bioenergisjælland.dk

regionsjaelland.dk/Kampagner/Reeez

Indsatser for 65.000 ton CO2

Odsherred Kommune skal fortsat skære 65.000 ton CO2-ækvivalenter af forbruget for at nå det nationale mål om 20 pct. CO2 reduktion i 2020. Men i Odsherred har man nu overblikket og er afklarede frem for bekymrede.

Den strategiske energiplan er ikke færdig, men kommunen er allerede gået videre med to projekter, fordi der er momentum hos borgere og erhvervsliv. Dialogen er vigtig for kommunen, eks­terne input er nemlig med til at udvikle og forbedre projekterne. Derfor er ind­dragelse en naturlig del af arbejdet.

På den måde får kommunen også nogle vigtige og gode historier frem, samtidig med at den gør sig nogle erfaringer.

- Vi er ikke alene optaget af, hvor vi kan spare mest CO2, men også hvor vi kan komme bedst i gang, fortæller Karina Kragh Jespersen.

Derfor arbejder kommunen allerede nu med omstilling af en olielandsby til en fælles halmvarmeanlæg samt et biogasprojekt, der er baseret på en erhvervsvirksomhed og med en sym-biosetankegang for øje.

I den strategiske energiplan planlæg­ger kommunen desuden indsatser på følgende områder:

• Biogas

• Fjernvarmeudvidelser

• Omstilling af olielandsbyer

• Omstilling af elopvarmede sommerhusområder

• Vindmølleudskiftning

• Energibesparelser i boliger

• Energibesparelser og synergier i virksomheder

• Økologisk og energivenligt landbrug

Helt i mål

Den brede involvering af medarbejdere, borgere og erhvervsliv er en styrke, når planer skal omsættes til projekter. Det er også en nødvendighed, for det kræver ressourcer at implementere planerne.

De tværkommunale energiprojek­ter, og dermed regionale, nationale og internationale projektmidler, har bidra­get til, at kommunen er nået så langt, som den er i dag. Projekter og midler er med til at kickstarte og sætte turbo på processer. Det tværkommunale element og mødet med nabokommuner gør det muligt at udveksle erfaringer. Det giver vigtig læring. Samtidig fremmer projekterne samarbejde og gør det let­tere at koordinere energiindsatsen over kommunegrænsen.

Odsherred Kommune vil gerne helt i mål. Den tager et skridt af gangen, prio­riterer og ser, hvor langt den kan nå. Odsherred Kommune kan godt forestille sig, at strategisk energiplanlægning kan blive en lovbunden opgave – og at der følger midler med, eller at der som minimum fortsat er nationale puljer man kan søge.

Det er vores opgave at lave et fornuftigt og fremtidssikret energisystem. Jeg er glad for at opleve, at vores strategiske energiplan kan få positiv indvirkning på og give god synergi til fx vores vækst -og bosætningsstrategier.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Kommunikationskonsulent, Energiklyngecenter Sjælland
Sara Edske Møller

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt