Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341414 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
26. april 2024 - 8:01

Selskabsgørelse af affaldsforbrændningssektoren

Den 1. januar 2025 står affaldsforbrændingssektoren over for en ny virkelighed, da de kommunalt ejede forbrændingsanlæg skal være selskabsgjort. I dag er hovedparten af de kommunale anlæg organiserede som kommunale §60-fællesskaber. Vi ser i denne artikel nærmere på, hvad selskabsgørelse og konkurrenceudsættelse betyder for kommunerne og § 60-fællesskaberne?
 
 

De nye regler i hovedtræk: Den 2. juni 2023 vedtog Folketinget lov om ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald. Loven stiller krav om, at kommunalt ejede forbrændingsanlæg fra 1. januar 2025 skal være organiserede i kapitalselskaber.

Kravet om selskabsgørelse indebærer, at de nuværende § 60-fællesskaber ikke efter 1. januar 2025 kan være direkte ejere af forbrændingsanlæg. Kommunernes forbrændingsanlæg skal være organiserede i selskaber med begrænset hæftelse – dvs. i aktieeller anpartsselskaber.

De nye affaldsforbrændingsselskaber skal drives på kommercielle vilkår. Det indebærer, at selskabet drives med fortjeneste for øje. Fra 1. januar 2025 bliver det samlede hvile-i-sig-selv-princip desuden ophævet. Selskaberne vil herefter kunne opnå et overskud på deres kommercielle ydelser, men kan omvendt også risikere tab, fx hvis selskabet ikke kan tiltrække tilstrækkeligt affald.

Loven pålægger kommuner en udbudspligt for behandling af det husstandsindsamlede forbrændingsegnede husholdningsaffald og forbrændingsegnet erhvervsaffald, der er omfattet af en kommunal indsamlingsorden. Forbrændingsegnet farligt affald er ikke omfattet af udbudspligten. Med indførelsen af udbudspligten, ophæves kommunernes anvisningsret for forbrændingsegnet affald. Ophævelsen af anvisningsretten medfører en liberalisering af markedet.

 

Kom godt fra start

En proces med selskabsgørelse bør tage afsæt i grundige indledende overvejelser fra den eksisterende virksomhed og ejerne, hvor forskellige modeller for selskabsgørelsen bl.a. afsøges.

I § 60-fællesskaberne kan det navnlig give anledning til, at ejerkreds og bestyrelse drøfter, om og i givet fald hvordan § 60-fællesskabet skal indgå i en fremtidig organisering. Skal forbrændingsanlægget udskilles til et selskab, som ejes af § 60-fællesskabet, eller ønsker ejerkommunerne at lave et fælles selskab for de øvrige kommunale affaldsydelser – og skal det i så fald placeres i ”§ 60-koncernen”? Vil § 60-fællesskabet stå stærkere i den kommende konkurrence ved at blive lagt sammen med et eller flere andre § 60-fællesskaber? Eller er det mere hensigtsmæssigt at opløse § 60-fællesskabet og organisere alle aktiviteterne i kapitalselskaber i fremtiden?

 

Hvilken model?

Hvilken model, der er relevant for den enkelte kommune, herunder hvilke fordele og ulemper der er ved den enkelte model, vil afhænge af kommunens konkrete forhold. Vi har nedenfor skitseret de mest gængse organiseringsformer (se figur 1). Der er to modeller for at flytte aktiviteter fra et interessentskab til et aktieselskab: tilstrækkeligt affald.

 

1. Datterselskabsmodellen

Interessentskabet etablerer et kapitalselskab, som det ejer 100 %, hvorefter aktiver og passiver knyttet til forbrændingsaktiviteten indskydes af interessentskabet ned i selskabet. Denne løsning er navnlig relevant, hvis interessentskabet udøver andre aktiviteter end affaldsforbrænding, og man derfor ønsker at bevare interessentskabet (se figur 2).

Datterselskabsmodellen har dog den ulempe, at I/S’et og kapitalselskabet er underlagt forskellig lovgivning. Et § 60-fællesskab betragtes som en ”særkommune”, der er underlagt de offentligretlige regler som kommunestyrelsesloven og offentlighedsloven. Kapitalselskabet er en privatretligt organiseret enhed, som er underlagt selskabslovens regler. I forhold til interesser skal I/S’et og bestyrelsesmedlemmerne heri varetage ejernes – dvs. kommunernes – interesser. Kommunerne har instruktionsbeføjelser over det eller de bestyrelsesmedlemmer, de har udpeget til I/S’et. Modsat skal kapitalselskabet varetage selskabets interesser, og ejerne har ingen instruktionsbeføjelse.

 

2. Opløsningsmodellen

Ved opløsningsmodellen opløses interessentskabet i forbindelse med selskabsgørelsen af forbrændingsanlægget og eventuelle andre aktiviteter. Fordelen ved denne model er, at man undgår forskellige styringsmodeller i samme organisation (se figur 3).

 

3. Fælles holdingselskab for kommunerne

Lovgivningen om forbrændingsanlæggene er kun en mindre del af en omfattende affaldsreform. Kommunerne kan derfor allerede nu overveje, om selskabsgørelse af det forbrændingsanlæg, kommunen er medejer af, skal koordineres med den fremtidige organisering af kommunens øvrige affaldsaktiviteter såsom indsamling og sortering. I så fald bør man overveje muligheden for at etablere et holdingselskab over de øvrige opgaveselskaber til en samlet koncern. Det sikrer bl.a. sambeskatning (se. figur 4).

 
 

Bestyrelsens sammensætning

I de eksisterende § 60-fællesskaber er bestyrelsens primære opgave at sørge for, at driftsopgaven med håndteringen af affaldsforbrænding varetages i kommunernes bedste interesse, at forsyningssikkerheden er stabil, og at prisen er fornuftig. Da § 60-fællesskabet hidtil har været garanteret en vis mængde affald gennem anvisningsretten og § 60-fællesskabets vedtægter, har det desuden været lettere for § 60-fællesskabet at foretage mere langsigtede beslutninger. De nye forbrændingsselskaber skal operere på et liberaliseret marked med betydelige kommercielle risici. Det stiller derfor krav til en bestyrelse, som kan tænke kommercielt og holde en budstrategi for øje ved stillingtagen til investeringsbeslutninger, der både skal sikre konkurrencedygtighed og afdække økonomiske risici. Det er derfor relevant at se på, hvilke kompetencer der er brug for i bestyrelsen i de nye selskaber.  

 

Eksempel på den gode proces

En tidsplan for en ejerdrevet proces for selskabsgørelse af affaldsforbrænding kan overordnet set opdeles i tre faser:

Analysefasen
• Politisk drøftelse af kriterierne for selskabsgørelsen. Hvad kunne vi godt tænke os for vores fremtidige organisering?
• Mulighed for at arbejde med flere organiseringsmodeller på dette tidspunkt

Beslutningsfasen
• Politisk principbeslutning om ønske til fremtidig organiseringsmodel

Eksekveringsfasen
• Afklaring af juridiske og økonomiske forhold (værdiansættelse, regnskabsforhold, opgavefordeling, kontraktforhold mv.)
• Udarbejdelse af selskabsdokumenter og ejerstrategi
• Endelig politisk godkendelse af selskabsdokumenter • Stiftelse af selskab(er), virksomhedsoverdragelse mv.]

 

Hortens hvidbog

Vil du læse mere om lovgivningen bag de nye regler?

I Hortens hvidbog over lov nr. 745 af 13. juni 2023 har vi samlet de væsentligste bidrag fra lovforarbejderne til loven om  selskabsudskillelse af forbrændingsanlæg – det er én samlet pdf, så du let kan søge på tværs af alle dokumenter.

Du kan finde hvidbogen her:
https://www.horten.dk/viden/bog/hvidbog--lovforslagetom-selskabsgoerelse-afforbraendingsanlaeggene

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Partner
Rikke Søgaard Berth
Horten
Partner
Line Markert
Horten

Bragt i

Teknik & Miljø - April 2024

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Når man taler om solen, så skinner den
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025
  • 2024 i faggrupperne

Faglige emner

Forsyning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt