Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341400 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
12. april 2021 - 12:01
Indkøbspolitik

Potentialet i kommunerne er enormt

Kommunerne har en unik mulighed for at spille en central rolle i forbindelse med affaldsforebyggelse på et strukturelt plan og drive markedet mod forebyggelse og flergangsbrug. Her er kommunernes indkøbspolitik helt central at tage fat i.
 

Tre generationers forbrug af plastik har sat sine tydelige spor på kloden. Siden 1950’erne er den globale produktion af plastik mangedoblet, og den forventes at blive yderligere fordoblet inden for de næste 20 år. I samme periode forventes plastikforureningen at firdobles. Næsten halvdelen af verdens plastik bliver brugt til engangsemballager og engangsprodukter med kort levetid og lav markedsværdi. Produktionen af engangsplastik har ført til et uhensigtsmæssigt træk på klodens begrænsede ressourcer, øget CO2-udledning, enorme affaldsbjerge samt stigende plastikforurening.

I Plastic Change, som er en dansk forening og miljøorganisation, har vi siden 2014 arbejdet for at reducere plastikforureningen. Men plastik er ikke kun en forureningsproblematik, det er i høj grad også en ressourceproblematik med konsekvenser for klima og sundhed, da vi bruger alt for meget engangsplastik. I februar 2021 lancerede vi en ny treårig strategi, der skal hæve ambitionerne for, hvordan vi kan løse udfordringerne med engangsplastik ved at fokusere på reduktion og genbrug af emballager, der vaskes op og bruges direkte igen.

 
 

Vi skal knække affaldskurven

I Danmark er vi blandt de bedste i verden til at producere affald. Vores høje levestandard og store forbrug betyder, at vi hvert år producerer mere end 800 kg affald pr. indbygger. Affald, hvoraf en mindre del genanvendes, mens størstedelen går op i røg i vores forbrændingsanlæg eller eksporteres. Affald, hvoraf en væsentlig andel består af emballager og produkter, som kun har været brugt én gang, før det sorteres som affald.

Ifølge OECD og deres opgørelse over verdens fremskridt med verdensmålene, er det netop verdensmål 12 om ansvarlig produktion og forbrug, hvor Danmark sakker bagud. Vi producerer simpelthen for meget affald. Så den helt store opgave er at knække affaldskurven.

Det at knække affaldskurven er også et af hovedbudskaberne i Klimaaftalen for en Grøn Affaldssektor, som gentages i regeringens handlingsplan for Cirkulær Økonomi – National plan for forebyggelse og håndtering af affald 2020-2032. Der er bred enighed om, at vi skal reducere vores affaldsmængder.

Udfordringen er, at førnævnte planer ikke indeholder nævneværdige konkrete initiativer til at gøre netop det. Mere husstandssortering af affald er bestemt vigtigt, ligesom bedre genanvendelse er det - men det gør ikke noget for at knække affaldskurven. Genanvendelse er affaldshåndtering og en fortsættelse af den lineære økonomi. Vi er nødt til at sammentænke forebyggelse, reduktion og genbrug med håndtering og genanvendelse af affald og proportionelt fordele indsatser og investeringer i forhold til at kunne knække affaldskurven.

 
"Mere husstandssortering af affald er bestemt vigtigt, ligesom bedre genanvendelse er det - men det gør ikke noget for at knække affaldskurven. Genanvendelse er affaldshåndtering og en fortsættelse af den lineære økonomi"
 

Potientialet i kommunerne er enormt

Kommunerne har en unik mulighed for at spille en central rolle i forbindelse med affaldsforebyggelse på et strukturelt plan og drive markedet mod forebyggelse og flergangsbrug. Her er kommunernes indkøbspolitik helt central at tage fat i. Kommunerne køber hvert år ind for ca. 100 milliarder danske kroner, og de har dermed muligheden for at lede overgangen til en affaldsforebyggende cirkulær økonomi gennem deres indkøb. Alene ved at kigge på udfasning af engangsprodukter og -emballager ligger der et stort potentiale i forhold til institutioner, skoler plejehjem mv.

Miljøstyrelsen udkom sidste år med rapporten ”Prisen for Cirkulære Indkøb”, der bl.a. analyserer på brugen af kopper og konkluderer, at ud af de fire typer kopper: engangskoppen i skum, engangskoppen i svanemærket pap, flergangskoppen i hård plastik og flergangskoppen i porcelæn, er sidstnævnte det mest bæredygtige valg - både ift. miljø, CO2-aftryk og økonomi. Og det er bare ét eksempel, hvor man forebygger affaldsgenerering ved at gå væk fra engangsbrug. Tænk hvis man gjorde det samme med tallerkener, krus og glas og bestik samt andre engangsartikler og -emballager! Alene ved at udfase indkøb af vand på flaske og erstatte med dansk postevand er der sparet på flere kontoer.

 
 

Mod en målrettet indkøbspolitik

Frederiksberg Kommune er i gang med en toårig forsøgsperiode med forbud mod indkøb af engangsservice i kommunens ca. 200 offentlige institutioner. I Region Midtjyllands indkøbsafdeling er de også i gang med at indarbejde forebyggende tiltag på engangsartikler i regionens udbud. Alene på hospitalsområdet ville en udbudspolitik på engangsbrug kunne gøre meget i forhold til affaldsforebyggelse. I Hamborg i Tyskland har de i deres grønne indkøbspolitik lavet en ”negativ liste” over bl.a. engangsprodukter, der ikke må indkøbes. Kommunerne har et stærkt kort på hånden med deres indkøbspolitik til at forebygge affald og dermed være med til at arbejde hen imod at knække affaldskurven. De kan nemlig stille krav til produkter og til producenter og leverandører, f.eks. om at de skal tage deres emballager tilbage. Dermed kan kommunerne være med til at rykke ved den lineære affaldsbehandling og trække markedet fra affaldshåndtering til et nyt marked for affaldsforebyggelse.

 

Vi skal alle skrue op for ambitionerne

Alle skal være med til at drive den grønne omstilling mod affaldsforebyggelse: befolkningen, industrien, politikerne og kommunerne. Vores nye strategi fra Plastic Change stiller skarpt på reduktion og genbrug, for det er det, der er brug for, og samtidig er det det, de fleste har svært ved at komme i gang med. Reduktion og genbrug er et stop for affaldsgenerering og fordrer, at vi gør noget helt andet end det, vi plejer. Det kræver nytænkning og nye målsætninger, og i Plastic Change er vi allerede i fuld gang med at hjælpe både kommuner og virksomheder i gang med implementeringen af ambitiøse reduktions- og genbrugsmål. Vi ønsker, at Danmark skal blive et grønt foregangsland for nye grønne affaldsforebyggende løsninger og teknologier, og vi vil vise, det er muligt at have et velfærdssamfund med høj levestandard og med respekt for klodens ressourcer.

 
 

Foto øverst: Colourbox
Illustrationer: Plastic Change

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Strategisk direktør
Anne Aittomaki
Plasic Change

Bragt i

Teknik & Miljø - April 2021

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt