Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341484 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. oktober 2016 - 9:00
Juraklumme

Pas på kommunalfuldmagten i Smart City-projekter

Reglerne om kommunalfuldmagt passer bedst på nye løsninger, som ikke er i konkurrence med private udbydere. Eller hvis der indgår viden, som kun kommunen er i besiddelse af, forklarer advokaterne i månedens juraklumme.

Smart City er en megatrend for udviklingen af den moderne by. København og Aarhus har udviklet spændende projekter, der skal sikre, at byerne udnytter bl.a. teknologiske fremskridt til at gøre byernes indretning smarte med fx et højt og målrettet serviceniveau til gavn for borgere og virksomheder.

Set fra et juridisk perspektiv handler Smart City bl.a. om indsamling og anvendelse af data til at målrette løsninger. Dette er reguleret i persondataloven og persondataforordningen. Begrebet Smart City dækker imidlertid over meget mere, og et andet juridisk spørgsmål er, om kommunernes hjemmelsgrundlag for at virke som katalysator for smarte løsninger er tilstrækkelig.

 

Virkeligheden overhaler loven

Kommunernes varetagelse af opgaver hviler enten på et udtrykkeligt hjemmelsgrundlag eller praksis – de såkaldte kommunalfuldmagtsregler. Det vil altid være nemmest at basere sig på en udtrykkelig lovhjemmel, men når det kommer til udvikling af smarte løsninger, er hjemlen sjældent etableret, før løsningen bliver udviklet.

Allerede tilbage i 2008 var en kommune på forkant med en løsning, der skulle sikre borgerne gratis adgang til trådløst internet i det offentlige rum – nærmere bestemt 32 hotzoner. Kommunen indgik en aftale med en privat virksomhed, hvor kommunen påtog sig mindre forpligtelser som at sikre strøm til det opsatte udstyr. Statsforvaltningen modtog en klage fra en større udbyder af bl.a. trådløst internet. Statsforvaltningen fandt, at kommunen ved at udbyde gratis adgang til trådløst internet varetog ”en opgave i konkurrence med private internetudbydere, som det som udgangspunkt ligger udenfor kommunens muligheder at varetage indenfor kommunalfuldmagtens rammer”.

 

Det vil altid være nemmest at basere sig på en udtrykkelig lovhjemmel, men når det kommer til udvikling af smarte løsninger, er hjemlen sjældent etableret, før løsningen bliver udviklet.

Gratis wi-fi

Statsforvaltningen har i 2015 udtalt sig i en sag, hvor en kommune ønskede at stille gratis wifi til rådighed for virksomheder og gæster i bymidten. Det var bl.a. tanken, at servicen skulle anvendes til, at virksomheder kunne teste Smart City applikationer. Kommunen anførte bl.a., at der efter kommunens opfattelse ikke var grundlag for en rentabel businesscase på at stille wifi til rådighed i bymidten, og at oprettelsen af nettet derfor ikke var i strid med forbuddet mod, at kommunen med hjemmel i kommunalfuldmagtsreglerne drev virksomhed i konkurrence med private. Statsforvaltningen afviste argumentet og udtalte, at der var muligheder i lovgivningen om biblioteker og frikommuner til varetagelse af opgaven, men at kommunalfuldmagtsreglerne ikke kunne anvendes som hjemmelsgrundlag.

Kommunalfuldmagtsreglernes anvendelse passer bedst på nye løsninger, som ikke allerede udbydes af eller er i konkurrence med private. Derudover kan det særlige hjemmelsgrundlag i lov 548 overvejes, hvis en Smart City-løsning bygger på kommunal viden.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Jacob Brandt - Codex Advokaters billede

Advokat

Jacob Brandt

Codex Advokater

Johan Weihe
Bech-Bruun Advokatfirma

Relaterede sider

  • Det hele starter og slutter med lovkvalitet
  • Kommunernes GIS konferencer 2016

Faglige emner

Digital forvaltning›Lovstof

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt