Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341413 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
19. december 2016 - 8:00
Fra vejkantsby til landskabsby

Ny Stenderup er eksempel på en omdannelsesby

Den nye planlovspakke lægger op til, at kommuner kan udpege to byer til omdannelsesbyer i hver kommuneplansperiode. Formålet er at gentænke og udvikle landsbyer. Faaborg-Midtfyn Kommune har siden 2014 arbejdet med tanken om omdannelsesbyer.

Forfald, lange liggetider og vejkantsbyer er ikke et nyt fænomen i landdistriktskommunerne. Det er en kendsgerning, som man aktivt må og skal forholde sig til. Samtidig er der interesse for at bosætte sig på landet, men ofte adskiller bosætternes ønsker til boligen på landet sig fra, hvad den eksisterende bygningsmasse kan tilbyde.

Borgere, der ønsker at flytte på landet, ønsker sig som regel mere plads og at komme tæt på naturen og landskabet. Ønsket kan mange landdistrikter ikke opfylde med deres små landsbyer placeret ud mod gennemfartsveje; de er ikke attraktive for nye bosættere.  I (lands)byfornyelse drejer det sig derfor ikke kun om at arbejde med de eksisterende bygningers klimaskærm, fartdæmpende foranstaltninger eller byrum, som ofte ses som greb i ’klassiske’ byfornyelser.

Faaborg-Midtfyn Kommune har arbejdet med tanken om, at gentænke en landsby ved at give frie rammer (ud over gældende lovgivning) til at skabe en helhedsorienteret og langsigtet plan inden for et afgrænset område; også kaldet omdannelseslandsbyer. Tankerne har ført til et konkret projekt, som er brugt som case i de første udkast til planlovsændringerne.

Ny Stenderup ligger smukt

Ny Stenderup er en landsby attraktivt beliggende  midt i Svanninge Bakker; et morænestrøg i bakket terræn med tætte hegn, store sammenhængende skovområder, markante skovbryn og fantastiske udsigtsmuligheder. Trods den attraktive placering er Ny Stenderup en landsby i forfald. Siden finanskrisen er det kun gået den forkerte vej i forhold til indbyggertal og ejendommes liggetider. Paradokset skyldes, at landsbyen, der er en tidligere savværksby, i dag er en vejkantsby med huse placeret lige ud til landevejen på små grunde.

Landskabet som bærende element

Projektet havde til formål at undersøge, hvordan landsbyen på baggrund af områdets og landskabets kvaliteter kan udvikle sig. Løsningen måtte gerne udfordre eksisterende lovgivning. Der måtte altså gerne komme bud på en udvikling, som ikke kan realiseres med nuværende lovgivning. Projektet arbejdede med en mental afgrænsning af landsbyen. Ny Stenderup rækker længere ud i landskabet end den samling af huse og bebyggelse, der ligger inden for kommuneplanens afgrænsning. Også ejendomme beliggende ude i landskabet indgår i området, som handleplanen tager afsæt i.

Projektet resulterede i retningslinjer for landsbyens udvikling, der har til formål at skabe en landskabsby med samlinger af huse koncentreret i landskabet. Landskabet er det bærende element. Planen mundede ud i greb og retningslinjer, der både lokalt gav muligheder for at handle fra dag 1, og tiltag, der kræver langsigtet planlægning og nye muligheder i lovgivninger. Fx:

  • Beplantningsvejledning i, hvordan landskabet trækkes ind på ejernes ejendom.
  • Udpegning af matrikler, som på sigt kan lægges sammen og derved give mulighed for at placere en bolig længere inde på grunden, væk fra vejen. I forhold til eksisterende landzonepraksis må bygninger ikke flyttes mere end 20 meter fra eksisterende placering.
  • ”Udflytning ” af boliger langs hovedvejen og ud i landskabet, fx ved skovkanten.
  • Udpegning af områder, primært langs hovedvejen, hvor nedrivning af boliger kan åbne til eller genoprette landskabet, fx i form af terrænregulering.

Lokalt arbejdes der nu på fx at genskabe landskabet på tomme grunde og lave landskabskig langs vejene i samarbejde med kommunen.

Lokalt er man bevidst om landsbyens udfordring, og at man står over for nødvendige forandringer, hvis landsbyen skal overleve. På baggrund af det lokale engagement igangsatte Faaborg-Midtfyn Kommune i samarbejde med MOVE Arkitektur projektet ”Handleplan for Ny Stenderup” med støtte fra det tidligere Ministerium for By, Bolig og Landdistrikter.

Ny lov kan realisere planen

Udpeges Ny Stenderup som omdannelseslandsby, vil realiseringen af planen forhåbentlig være mulig. Loven åbner for nye placeringer af boliger, fx ved at flytte bygningerne længere væk fra eksisterende placering. Omdannelsen skal ske under forudsætning af, at der ikke sker spredt bebyggelse i det åbne land. Formodentlig bliver der et større frirum inden for afgrænsningen af omdannelsesbyen end almindelig praksis, men om det vil betyde, at hele planen vil kunne realiseres, er uklart.

På trods af at Ny Stenderup er brugt som case af regeringen som begrundelse for, at der skal være mulighed for omdannelsesbyer, kan landsbyen ikke udpeges i forhold til de retningslinjer, som er stillet op. For at en landsby kan udpeges, må området ikke være placeret i et værdifuldt landskab. Det er Ny Stenderup.

Det er netop landsbyens placering i et værdifuldt landskab, der udgør dens udviklingspotentiale. Projektets formål er at skabe attraktive bosætningsmuligheder, og samtidig vil landskabsværdien blive forbedret med virkeliggørelsen af projektet.  I mange kommuner vil netop landskabet udgøre selve udviklingspotentialet, og udviklingen behøver ikke at være i modstrid med udpegningen af landskabsværdier. Faaborg-Midtfyn Kommune har på baggrund af udkastet til den nye lovgivning derfor skrevet et høringsvar, der argumenterer for, at udpegningen skal kunne ske på baggrund af en redegørelse for de konkrete landskabelige værdier i området.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Kirstine Tommerup
Faaborg-Midfyn Kommune
Birgitte Lind-Thomsen Hjerrild
Faaborg-Midtfyn Kommune

Bragt i

Teknik & Miljø - December 2016

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Fra parcelhuse til delehuse - Klima og demografi kalder på en ny typografi i Danmark
  • Vilde vandproblemer skal løses sammen af myndighederne - En forvaltningsstruktur for fremtiden
  • KTC ÅRSMØDE - se præsentationerne her
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Bynær opsætning af vedvarende energianlæg og brug af lempelser af naturbeskyttelse - et studieeksempel
  • Skoler i Odense Kommune får fodgænger- og cykelzoner
  • Friluftsrådet og Dansk Kyst- og Naturturisme inviterer til konferencen UD PÅ TUR - en konference om rekreativ infrastruktur

Faglige emner

Planlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt