Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341413 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
19. december 2016 - 8:00
DI om planloven

Mere plads til virksomheder

Børnehaven, borgerne, Brugsen, brusekabineproducenten og biotekindustrien skal alle sammen være i byen. Derfor er der gode perspektiver i den revision af planloven, som et bredt flertal i Folketinget er blevet enige om.

I byerne skal der være plads til både arbejdspladser, butikker og skoler. Hvis vi fjerner en af delene, får vores daglige liv sværere ved at hænge sammen. Derfor er det godt, at planloven nu bliver moderniseret.

I juni i år blev der indgået en bred aftale mellem flere af partierne i Folketinget om en modernisering af planloven. Med aftalen bliver der nu også lagt vægt på vækst og økonomisk udvikling som grundlag for det danske samfund. Det hilser vi velkommen i DI.

Brug for nære arbejdspladser

Det er vigtigt, at der tages hensyn til virksomheder og arbejdspladser i en moderniseret forvaltning af planlægningen her i landet. Der er virksomheder, som er beskyttet af ejendomsretten og derfor ikke umiddelbart kan flytte, men der er også langt flere borgere end normalt antaget, som har brug for de virksomheder og de arbejdspladser, der er i deres nærhed.

1) Arbejdspladserne skaffer selvfølgelig de ansatte løn og "brød på bordet".

2) De opvoksende generationer og de ufaglærte, som ønsker en uddannelse, har behov for lære- og praktikpladser i nærheden af bolig og byområder. Det kan være en barriere at skulle transportere sig unødigt langt.

3) Kommunens folkeskoler har brug for kontakt til virksomheder for at udfylde skolereformens mål.

4) Kommunens evne til at løfte sin sociale opgave – det vil sige etablere arbejdsprøvninger, ressourceforløb m.v. er afhængig af, at der er et forskelligartet erhvervsliv at henvende sig til.

Det samme vil gøre sig gældende for den kommunale del af integrationsopgaven, hvor det at komme ud blandt den danske befolkning og lære sproget er uhyre vigtigt.

Det giver basis for socialisering og sammenhængskraft, når der er sammenhæng mellem byer, boliger og virksomheder.

Det betyder, at virksomheder- herunder produktionsvirksomheder - er en naturlig del af en moderne by. Det har den politiske aftale erkendt og slået fast. Det betyder også, at kommunerne skal tænke over, hvordan byens funktioner skal hænge sammen.

Mere snærende bånd

Med tilpasningen af planloven kommer der mere fokus på, hvordan man beskytter borgerne mod en uhensigtsmæssig påvirkning fra produktionsvirksomheder. Det nye er, at den, der laver boliger tæt på støjende aktiviteter, også selv skal bidrage til at reducere påvirkningen. Det betyder, at der bliver mere snærende bånd for de anvendelser og aktiviteter, der vil placere sig op ad eksisterende produktionsvirksomheder. På samme måde som der hele tiden har været det for aktiviteter, der vil lægge sig op ad arealer med i eksisterende miljøfølsom anvendelse.

Erhvervsområder og den nødvendige trafikinfrastruktur flytter ikke umiddelbart. Det gør havnene heller ikke. Derfor bør kommunerne forebygge miljøproblemer ved primært at sørge for at holde miljøfølsomme anvendelser på afstand af de støjende aktiviteter. På den anden side er alt erhverv ikke tunge og støjende produktionsvirksomheder. Der er forskelige typer af let erhverv og kontor, som vil kunne integreres i byerne, så bymidter og deres liv opretholdes og udvikles.

Skraverede områder

Det kan i første omgang nok virke bastant i kommunens planafdelingen at være nødt til et skulle lave skraverede områder i kommuneplanen, hvor der må forventes en vis mængde støj og og lignende fra produktions- og transportvirksomheder. Nogle kalder det "konsekvenszoner". På den anden side skal disse områder begrundes med at henvise til den miljøvurdering, som følger med kommuneplanlægningsprocessen. Miljøvurderingen skal laves så grundigt, at den kan melde noget om, hvordan miljøtilstanden vurderes i hele området. Den bør derfor være et billede af, hvordan produktionsvirksomheders naboarealer er påvirket, og dermed hvad der skal håndtres af eventuelle accepterede miljøbelastninger på arealer med ny udnyttelse.

Det har været et udtalt ønske fra kommunernes side, at der skal være vækstmuligheder i byerne i hele landet. Derfor er der gode perspektiver i den politiske aftale om at tage hensyn til produktionsvirksomheder og deres arbejdspladser. Beslutningen rækker videre end planloven. I fremtiden skal planlovens arealudpegninger, miljøvurderingslovens konsekvensanalyser og miljøbeskyttelseslovens instrumenter tænkes sammen på en ny måde. Det ligger imidlertid også i den politiske aftale, at det skal sættes i værk. Denne sammenkobling har vi argumenteret for i flere år, og vi ser frem til at være med til at udvikle det, så det bliver overskueligt at administrere for de lokale plan- og miljøforvaltninger og for virksomhederne.

Foto øverst: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Chefkonsulent
Morten Løber
DI

Bragt i

Teknik & Miljø - December 2016

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Fra parcelhuse til delehuse - Klima og demografi kalder på en ny typografi i Danmark
  • Vilde vandproblemer skal løses sammen af myndighederne - En forvaltningsstruktur for fremtiden
  • KTC ÅRSMØDE - se præsentationerne her
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Bynær opsætning af vedvarende energianlæg og brug af lempelser af naturbeskyttelse - et studieeksempel
  • Skoler i Odense Kommune får fodgænger- og cykelzoner
  • Friluftsrådet og Dansk Kyst- og Naturturisme inviterer til konferencen UD PÅ TUR - en konference om rekreativ infrastruktur

Faglige emner

Planlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt