Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341418 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. september 2015 - 9:00
Godt for miljøet og økonomien

Mere plads på havnen letter import af affald

Odder og Skanderborgs affaldsselskab skaber lokale arbejdspladser gennem ny organisering af importen af britisk affaldsbrændsel. Nøglen er mere plads og en anden type lastbiler.

Siden 2013 har Skanderborg og Odders affaldsselskab Renosyd importeret britisk, forbrændingsegnet affald – også kaldet affaldsbrændsel eller RDF (refuse derived fuel). En ny og mere effektiv måde at håndtere importen på har denne sommer gjort hverdagen lettere for Renosyd, samt skabt lokale private arbejdspladser.

Tidligere var der er en del logistiske udfordringer ved importen, fordi den fysiske plads ved Renosyds affaldsenergianlæg er begrænset, fortæller erhvervskundechef Sune Dowler Nygaard.

Pladsmangel

- Mange af de større affaldsenergianlæg kan tage en hel skibsladning 
affaldsbrændsel ind, fordi de kan opbevare det på deres eget lager. Den plads har vi ikke, så vi har importeret i mindre målestok – typisk fire lastbiler ad gangen, fortæller han.

Det med lastbilerne er en vigtig pointe. Da Renosyd kun importerede mindre mængder af gangen fra Storbritannien, blev det transporteret på lastbiler med gardintrailere. Affaldsbrændslet er pakket i baller, som skal løftes ned fra lastbilen med gaffeltruck, og alligevel opbevares, indtil ballerne sprættes op og det læsses i siloen, inden det energiudnyttes og bliver til miljørigtig varme og el.

- Vi brugte en masse tid og kræfter på den arbejdsgang, siger Sune Dowler Nygaard.

Fra gardin til walking floor

Nu har Renosyd i stedet allieret sig med en række private samarbejdspartnere for at optimere importen.

På havnen i Horsens kan Renosyd nu opbevare op til 5.000 tons affaldsbrændsel i baller. Dermed er pladsproblemet løst, og affaldsselskabet kan samtidig importere hele skibsladninger – typisk på 3.500 tons.

Når Renosyd har behov for det britiske affaldsbrændsel – hvilket oftest er som buffer, når de lokale mængder varierer – sørger firmaet EHJ Energi for at sprætte det nødvendige antal baller op på selve havnearealet, inden det

køres til Skanderborg. Transporten kan lade sig gøre i en lastbil med såkaldt walking floor-trailer, som i modsætning til gardintrailerne kan læsse affaldet direkte ind i Renosyds affaldssilo.

- Alt efter vores behov leverer de med en dags varsel, og det er meget nemmere at variere, hvis vi i en periode har brug for meget affaldsbrændsel til driften af vores affaldsenergianlæg. Det er meget skalérbart, siger Sune Dowler Nygaard.

Nye private jobs

Samtidig har optimeringen af importen skabt lokale private arbejdspladser i form af nye ansættelser i EHJ Energi.

- Samarbejdet med Renosyd har givet fem arbejdspladser mere hos os, og jeg forventer faktisk at skulle ansætte yderligere to, siger Esben Hegelund, direktør i EHJ Energi.

- Vi er også rigtig glade for samarbejdet – specielt fleksibiliteten, hvor Renosyd kan bestille og afbestille fra dag til dag, samt at de får affaldet på fuldstændig samme måde som almindelig dagrenovation, siger han.

Import – eller eksport?

Selvom Renosyd nu har udgifter til opbevaringen på havnen og til EHJ Energi, er det samlet set en bedre forretning.

- Det er økonomisk fordelagtigt, når man regner de interne arbejdsgange med, vi før havde med at håndtere affaldet. Nu kan vi bruge den tid på noget, som giver mere værdi, siger Sune Dowler Nygaard fra Renosyd.

Samtidig påpeger han, at briterne faktisk betaler for at komme af med det affald, som ikke kan genanvendes. Det bliver i stor stil deponeret, idet Storbritannien har for få affaldsenergianlæg – som derudover langtfra er ligeså effektive som de danske, da de ikke kan udnytte den producerede varme, fordi der ikke er fjernvarmesystemer i Storbritannien.

- Jeg synes egentlig man kan sige, at vi eksporterer energiudnyttelse af affaldet, fremfor at importere affald. Vi leverer en ydelse, som løser et problem for briterne, får penge og arbejdspladser til Danmark og producerer billig, grøn energi – for havde vi ikke brændt affald, skulle vi i stedet brænde kul eller importeret træ, siger han.

IMPORT ER BLEVET NEMMERE

Tidligere har det været administrativt besværligt for affaldsselskaberne at få tilladelse til at importere forbrændingsegnet affald.

I begyndelsen af året identificerede Miljøstyrelsen, Dansk Affaldsforening og en række affaldsenergianlæg i fællesskab barrierer og problemer i sagsbehandlingen, og fandt derpå mulige løsninger.

I dag er ansøgning om tilladelser og sagsbehandling derfor hurtigere, nemmere og mere smidig.

IMPORT AF AFFALD:

GODT FOR MILJØET – GOD FOR ØKONOMIEN

Det er bedre for miljø, klima og økonomi at energiudnytte udenlandsk affaldsbrændsel i danske affaldsenergianlæg fremfor at lægge det på deponier i EU. Det har EA Energianalyse beregnet i en livscyklusanalyse (LCA) for Dansk Affaldsforening.

• Hvert år deponeres ca. 70 mio. tons affald i EU. Herfra udledes der store mængder metan, en drivhusgas 25 gange kraftigere end CO2.

• En tredjedel af Danmarks 26 affaldsenergianlæg importerer affald fra primært de britiske øer, hvor ca. 35 procent af affaldet deponeres. 

• Derved kan kapaciteten i danske anlæg udnyttes mest effektivt til gavn for økonomien.

• Samtidig fortrænges kul og olie fra varmeproduktionen til gavn for miljø og klima.

• Når 1 ton affald energiudnyttes, udledes der 400 kg CO2 mindre end hvis det var lagt på deponi – også efter transport af affaldet.

• Samlet set giver det en samfundsøkonomisk gevinst for Danmark på 1,1 mia. kroner.

• LCA’en viser samtidig en positiv miljøprofil ved importen.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Niels Toftegaard - P007551 - Brancheforeningen Cirkulæ..s billede

Kommunikationskonsulent

Niels Toftegaard - P007551

Brancheforeningen Cirkulær - 2928

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt