Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341418 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. oktober 2015 - 9:00
KLIMATILPASNING KRÆVER STORE INVESTERINGER

Kommunerne står foran store klimaudfordringer

10.000 km kommunale vejstrækninger, cirka 10 procent, er i risiko for at blive ramt af klimaforandringer. Det kan betyde, at vejenes bærelag bliver svækket af stigende grundvand, hvor hyppigere ekstremregn kan erodere veje og fortove og vejens funktion. Det viser analyser foretaget af Sweco Danmark.

Vi hører ofte om klimaændringer, og i Danmark kan vi også i fremtiden forvente vådere vintre, hyppigere ekstremregn og stigende hav- og grundvandsspejl. Disse vejrforhold vil presse vores byer, arealanvendelse og vores infrastruktur. Hvis ikke klimaforandringernes påvirkning af vores byer, kloakker og veje imødekommes, vil det have store konsekvenser for tilstanden og omkostningerne for at drive de danske veje, viser analyser udarbejdet af Sweco. 

-Der er en stor risiko for, at fremtiden kommer til at byde på flere oversvømmede veje og svækkede bæreevne i vejene – med vejarbejde, omkørsler, trafikkaos og tab af tid til følge, hvis ikke veje og infrastrukturen generelt kommer til at fylde mere i kommunernes klimatilpasningsplaner og projekter, siger Uffe Gangelhof, markedschef hos Sweco.

Det er dog muligt at imødekomme klimaforandringernes påvirkning gennem kortlægning af omfanget, langsigtet planlægning og helhedsplaner: 

-Vores kortlægning og beregninger viser, at kommunerne skal reinvestere 
i størrelsesorden 15 mia. for at imødekomme klimaforandringernes påvirkning, siger han.

”HIST HVOR VEJEN SLÅR EN BUGT, ER DER NU ET HUL SÅ SMUKT!”

På KTC’s årsmøde sætter Uffe Gangelhof og Bjarne Bylov Jensen fra Sweco fokus på problemstillingen omkring klimaudfordringerne på workshoppen ”Hist hvor vejen slår en bugt, er der nu et hul så smukt!”, hvor de tager udgangspunkt i analyser og erfaringer fra kommunerne. Der lægges vægt på at finde ud af, hvad der er de rigtige løsninger for kommunerne, og hvordan man overvinder de udfordringer, klimaforandringerne introducerer med mest mulig effekt og besparelser for kommunerne.

10 cm vand kan reducere vejens levetid med 10 år

Der kommer mere og mere vand ovenfra, samtidig med at grundvandet vil stige. En af de helt store udfordringer for den fremtidige vejvedligeholdelse kommer altså nedenfra, i form af et stigende grundvandsspejl. Sweco har foretaget beregninger der viser, at såfremt grundvandspejlet ligger ca. 20 cm op i bundlaget, har det ingen eller begrænset effekt på vejens levetid.

-Stiger grundvandspejlet imidlertid bare yderligere 10 cm op i bundlaget, vil det medføre, at vejens levetid reduceres fra 20 år til ca. 10 år, hvis vejen ikke forstærkes yderligere, siger Bjarne Bylov Jensen, Head of Sale & Market Department hos Sweco.

Stiger grundvandsspejlet til en halv meter under vejoverfladen, vil vejens 
levetid reduceres fra 20 år til ca. 2½ år. De forventede meromkostninger til forstærkning 
ligger på 90-120 kr. pr. m2 for at bevare vejens levetid på 20 år. Hvis

man altså vil forstærke 1 km vej, skal man skulle investere ca. 600.000 kr. for 
at bevare vejens levetid.

Gennem analyser er det dog muligt at kortlægge, hvordan fremtiden for vejene kommer til at se ud om 50 år og forudse, hvor disse problemer vil kunne opstå. Sweco har kortlagt klimaforandringernes påvirkning af de kommunale vejarealer i flere kommuner. 

-Med en kortlægning udpeges de sårbare vejstrækninger, der beregnes risiko for skade, og der fortages prioritering af indsatserne. Dermed har kommunen værktøjer til at udføre en langsigtet planlægning og indgå og tage initiativ til helhedsprojekter med andre 
af kommunens øvrige forvaltninger og ledningsejere som fx forsyninger. På den 
måde er der mulighed for at kommunen gradvist kan klimatilpasse de kritiske 
vejstrækninger i prioriteret rækkefølge og have mulighed for eksempelvis at forstærke eller forhøje vejene i de udvalgte områder, siger Uffe Gangelhof.

Der er kun få kommuner, der har kortlagt og formuleret en langsigtet planlægning og konkrete projekter for klimatilpasning af veje i handleplanerne for klimatilpasning. Alligevel skorter det ikke med skitseprojekter og projektforslag, hvor der etableres vejbede, 
permeable belægninger, filterbrønde, ændringer af vejens profil og lignende. 

Vejen er ubetinget væsentlig som en del af løsningen. Det er dog vigtigt, at disse projekter også tager hånd om klimaudfordringerne for veje ift. bærelag, underminering og lignende. Vi opfordrer derfor kommunens vejforvaltninger til at søge større indflydelse på kommunens 
klimatilpasningsprojekter, for at få vejens klimaudfordringer integreret og dermed løst som en del af disse projekter.

Første skridt er at få kortlagt de kritiske vejstrækninger, prioritere 
dem og sammen med forsyningen og kommunes øvrige forvaltninger finde geografiske overlap af sårbare områder og definere fælles projekter.

Samarbejde og langsigtet planlægning betaler sig

Prognoser for vejret om 50-100 år kan virke usikkert, men idet vores investeringer i infrastruktur forventes at være fuldt funktionsdygtige i måske 80-100 år, så skal vores beslutninger og investeringer tilpasses prognoserne. 

Det er også et faktum, at det er billigere at forebygge skader end endeløst at reparere vejene, og i sidste ende at måtte udføre de samme grundlæggende forbedringer. Den rette 
kortlægning, og langsigtede fornyelses- og vedligeholdelsesplan, vil kunne sikre, at selv sparsomme ressourcer over tid vil kunne udmunde i mærkbare forbedringer i kvaliteten af veje-ne, og gradvist reducere de løbende vedligeholdelsesbudgetter.

Tæt dialog og samarbejde med kommunens øvrige forvaltninger, forsyningerne 
(ledningsejere) og i nogle tilfælde private aktører, om helhedsorienterede 
klimatilpasnings- og skybrudsprojekter, vil dels sikre de samfundsøkonomisk 
mest fordelagtige løsninger og også åbne for besparelser for vejforvaltningen. 

Medfinansiering, økonomifordelinger og samkøring af opgravning er blot nogle af de muligheder vejforvaltningen har for at spare rigtig mange penge. I visse tilfælde kan forsyningerne (med) finansiere fornyelse/klimatilpasning af vejarealer. Det forudsætter, at der skabes besparelser for fx hovedkloakkens klimatilpasning – et eksempel kunne 
være fraseparering af vejvand, som så håndteres i vejens profil og fx nedsives i regnbede, filterbrønde eller lignende. 

Kloakken aflastes med cirka 30 procent af den effektive og hurtige afstrømning i et opland og kan renoveres uden opgravning. Forsyningen kan derved finansiere disse forhold, og for vejen giver det ”gratis” hastighedsdæmpning, vejen får ny identitet og der kan finansieres ny opbygning af vejen og belægninger for retablering, herunder ny teknologi som fx permeable belægninger.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Anna Schjøt Hansen
Sweco

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt