Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341460 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. august 2016 - 8:00
Forurenet jord

Kommuner skal respektere affaldshierakiet

Rensningsegnet jord må ikke anvendes i anlægsprojekter, hvis formålet reelt er at skaffe det af vejen. Kan det renses, skal det renses. Sådan er reglerne i affaldshierarkiet, som kommunerne er forpligtet til at følge.

Kommunerne giver i stigende grad tilladelser eller miljøgodkendelser til at anvende forurenet jord til anlægsprojekter. Det er miljømæssigt fornuftigt, når affald, som eksempelvis let forurenet jord, kan genbruges i stedet for at skulle bortskaffes. Det er der ikke noget odiøst i, og det ligger helt fast, at den nyttiggørelse er lovlig.

Desværre ses der eksempler på, at der også bliver meddelt miljøgodkendelser til anvendelse af rensningsegnet jord. Det er et problem, da der i disse tilfælde reelt er tale om bortskaffelsesoperationer.

Affaldshierarkiet

Affaldshierarkiet, der har sin oprindelse i EU’s affaldsdirektiv og findes i dansk ret i miljøbeskyttelseslovens § 6 b og affaldsbekendtgørelsen § 12, opstiller følgende prioriteret rækkefølge for, hvad der miljømæssigt er bedst ved håndtering af affald:

1. Affaldsforebyggelse

2. Forberedelse med henblik på genbrug

3. Genanvendelse

4. Anden nyttiggørelse

5. Bortskaffelse

 

Som det fremgår, er det bedre at nyttiggøre affald end at bortskaffe det, ligesom det er bedre at genanvende affald end at nyttiggøre det.

Når der meddeles miljøgodkendelse til et konkret projekt, hvor der anvendes forurenet jord, foretager kommunen en vurdering af, om det er bortskaffelse eller anden nyttiggørelse af den forurenede jord. Kommunerne ses dog sjældent, endsige aldrig, at vurdere, om det er muligt henholdsvis miljømæssigt bedre at rense jorden, inden den tillades anvendt til et konkret projekt.

Nyttiggørelse eller bortskaffelse

Nyttiggørelse foreligger, når affald (den forurenede jord) udgør et alternativ til et naturligt materiale, herunder råstoffer (ren jord), som ellers skulle have været anvendt. 

I nyttiggørelsesvurderingen er det centralt, at der ikke anvendes mere forurenet jord end formålet tilsiger, idet projektet i givet fald anses som bortskaffelse. Betragtningen er anlagt for at imødegå tilfælde af skjult bortskaffelse af affald.

Endvidere er det centralt, at jord, der er rensningsegnet, renses, før det tillades anvendt. Hvis rensningsegnet jord tillades anvendt uden rensning, vil der være tale om skjult bortskaffelse på samme vis, som hvis der anvendes mere forurenet jord, end formålet tilsiger.

Affaldshierarkiet kræver dermed, at det ved meddelelse af miljøgodkendelser til anvendelse af forurenet jord i konkrete projekter vurderes, om der anvendes mere forurenet jord, end formålet tilsiger. Endvidere skal det vurderes, om den forurenede jord kan renses, og i så fald, skal jorden renses før den anvendes.

Anvendelse af rensningsegnet forurenet jord til konkrete projekter, kan kun tillades, hvis livscyklusbetragtninger begrunder, at det giver det samlede bedste miljømæssige resultat. Med livscyklusbetragtninger menes en vurdering af affaldets samlede miljøbelastning fra ”vugge” til ”grav”.

Det bedste samlede miljømæssige resultat hviler blandt andet på en proportionalitetsbetragtning, hvori der foretages en vurdering af, om der er et rimeligt forhold mellem den miljømæssige virkning af og omkostningerne til jordrensning.

Kommunerne ses dog sjældent, endsige aldrig, at vurdere, om det er muligt henholdsvis miljø-mæssigt bedre at rense jorden, inden den tillades anvendt til et konkret projekt.

Jens Arre Nord

Betydning for kommunen

Det følger af affaldsbekendtgørelsen, at affaldshierarkiet er bindende for den kommunale affaldshåndtering. Det indebærer, at kommunalbestyrelsen skal fremme nyttiggørelse, herunder rensning, af forurenet jord, hvor kommunen selv er driftsherre, affaldsproducent, eller hvor kommunen har overtaget ansvaret for den videre håndtering af affaldet som led i en indsamlingsordning (typisk genbrugspladsen for så vidt angår forurenet jord). Kommunal affaldshåndtering foreligger således ikke, hvor kommunen ikke ”driftsmæssigt” har ansvaret for selve håndteringen af affaldet.

Efter miljøbeskyttelsesloven er affaldshierarkiet bindende for kommunalbestyrelsens udstedelse af regler om affaldshåndtering. Det indebærer, at 
kommunalbestyrelsen er forpligtet til at udstede kommunens regulativer – og dermed også tilrettelægge de kommunale affaldsordninger – på en måde, som respekterer affaldshierarkiet.

Kommunalbestyrelsen skal dermed sikre sig, at anvisningsordningen for jord er udformet på en måde, som indebærer, at rensningsegnet, forurenet jord ikke tilgår konkrete projekter, medmindre det kan begrundes i en livscyklusbetragtning, som viser, at tilførsel til et projekt uden rensning giver det bedste samlede miljømæssige resultat.

Anvendelse af rensningsegnet forurenet jord til konkrete projekter, kan kun tillades, hvis livscyklusbetragtninger begrunder, at det giver det samlede bedste miljømæssige resultat.

Jens Arre Nord
 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Miljøchef
Jens Arre Nord
RGS 90 A/S

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Grundvandsbeskyttelse – en forudsætning for rent drikkevand – i dag og til fremtidige generationer
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Uberettiget kritik af for langsom BNBO-indsats
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Gentofte Kommune søger: Spildevand, grundvand, jord og VVM – vi søger skarpe miljøspecialister til myndighedsarbejde
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Miljø og grundvand

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt