Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341422 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. oktober 2022 - 12:00

Klimaregnskabet er mere end et regneark

I Aarhus er byens klimaregnskab et centralt element i arbejdet frem mod et fossilfrit bysamfund. Regnskabet skaber et forpligtende overblik over kommunens nedtrapning af udledningen og sætter fokus på de initiativer, der er nødvendige, men som ikke nødvendigvis har en effekt på den direkte udledning af drivhusgasser.
 

Når direktør for Teknik og Miljø i Aarhus, Henrik Seiding, sidder ved skrivebordet i kontoret på fjerde sal på rådhuset i Aarhus, kan han med et enkelt drej på hovedet nyde den fine udsigt over byen. Og udsigten over byen – måske ikke fra direktørkontoret – men i overført betydning er et vigtigt instrument i arbejdet med byens klimaindsats – især når talen falder på det ganske omfattende klimaregnskab, som er et vigtigt element i at overvåge, om byen flytter sig i den rigtige retning.

-Klimaindsatsen handler jo om konkrete forandringer og konkret omstilling af vores samfund. I den forbindelse er det en stor inspiration, at Aarhus byråd har opsat et ambitiøst mål omkring CO2 neutralitet i 2030 og ikke mindst, at de insisterer på, som del af byrådets årlige budgetlægning, at få en afrapportering på, hvordan det går med klimaregnskabet. Vi er dybt afhængige af at måle alt det, vi kan måle, men det har kun værdi, hvis vi kalibrerer med virkeligheden. Derfor skal vi hele tiden have et øje på de faktiske forandringer i byen og ikke kun på, hvordan tallene udvikler sig i regnearket, siger Henrik Seiding.

 

Bløde og hårde resultater går hånd i hånd

Siden 2008 har Aarhus arbejdet målrettet med klimaindsatsen – og siden 2008 har klimaregnskabet været et centralt element. I de første år handlede det om at skabe et overblik og en baseline over, hvad byen rent faktisk udledte, blive klogere på, hvilke delmål klimaindsatsen skulle sætte, samt sikre den nødvendige fremdrift i arbejdet. De senere år er klimaregnskabet for byen blevet mere og mere sofistikeret. Man har med andre ord arbejdet data og udledning af drivhusgasser ind som en naturlig del af forvaltningens processer.

-For hvert af de områder byens klimaplan tager fat på, har vi lavet individuelle mål for, hvor meget de enkelte områder skal begrænse udledningen af drivhusgasser. Det giver mulighed for at planlægge klimaindsatsen bedst muligt med inddragelse af de forskellige fagligheder, der skal til for at løse udfordringerne, siger Henrik Seiding.

Det interessante er imidlertid, at målene for hvert område svinger fra en reduktion på 104.000 ton CO2 over en fireårs-periode til 0 ton i samme periode. Men det er altså ikke fordi, nogen har lavet en skrivefejl eller ikke har sat ambitiøse målsætninger.

-For at lykkes med vores ambitioner på klimaområdet er vi afhængige af en masse indsatser, der ikke giver et direkte afkast i form af reducerede udledninger nu og her. Det kan være etablering af ladeinfrastruktur, skabe de rigtige rammevilkår eller gennem styrket ”klimaledelse” overfor kommunens over 20.000 medarbejdere - at skabe en ny form for samhørighed omkring klimakrisen. Det kan ikke måles og vejes på samme måde, men er lige så væsentligt, for at vi når i mål, siger Henrik Seiding.

Blandt andet derfor er det årlige klimaregnskab, som afleveres til byrådet, blevet udbygget med en lang række indikatorer, som ikke nødvendigvis er målfaste størrelser.

-Vores indikatorer er lidt som udsigten fra rådhuset. Vi skal kigge på samfundet og se, om det går i den rigtige retning. Oplever vi flere elbiler, ser vi, at vores børn arbejder med klima i skolerne, eller bliver krav om klimarigtige forbrugsvarer tydeligere hos forbrugerne. Det kan være svært at sætte tal på, men er nogle vigtige observationer, vi skal gøre os, så vi kalibrerer vores indsatser til virkeligheden, siger Henrik Seiding.

 

Bindende klimamål forpligter

Henrik Seiding, direktør for Teknik og Miljø i Aarhus.

En af de udfordringer, et klimaregnskab kan have, er, om det får den nødvendige opmærksomhed og har den nødvendige forpligtende tyngde. Det har politikerne i Aarhus været interesserede i at styrke og har derfor indført bindende klimamål for kommunens klimaindsats. Det betyder, at klimaregnskabet bliver forpligtende på en helt anden måde.

-Det, at vi som embedsværk har nogle politikere, der sætter nogle mål, der skal indfries, er et positivt benspænd – for det betyder, at vi hele tiden skal forholde os til, om vores handlinger og udvikling af de forskellige indsatser skaber reelle forandringer, siger Henrik Seiding. Samtidigt er målene helt konkret forpligtende. Det betyder, at man kan blive nødt til at sætte ekstra løsninger i værk, hvis ikke årets bindende klimamål er nået.

 

Data er vigtigere end nogensinde før

Sideløbende med udviklingen og arbejdet med klimaregnskabet er det blevet tydeligere, at data på klimaområdet er vigtigere end nogensinde før. Både fordi det giver en mere detaljeret viden om, hvad rent faktisk sker, men også fordi at data får værdi for os som mennesker på en anden måde, jo tættere det kommer på vores virkelighed.

-På mange måder er ambitionen om CO2-neutralitet både meget konkret og meget abstrakt. Derfor arbejder vi målrettet med at skabe data, som meget præcist ned i enkelte områder kan være med til at gøre det tydeligt og relaterbart, hvor det giver værdi at sætte ind. Jeg synes, det er en overset funktion ved data – at data, hvis det bliver konkret nok, i sig selv kan være med til at skabe nye handlinger, fordi man meget konkret kan se, hvilken forskel man gør, siger Henrik Seiding.

På den måde er data blevet et af de instrumenter, man arbejder med i forhold til medarbejderne i Aarhus Kommune. Kommunen som virksomhed er nemlig også underlagt krav om CO2-neutralitet i 2030.

-Her spiller data igen en vigtig rolle, da man kan komme ganske nært, hvor det er, at de enkelte afdelinger har udfordringerne, og dermed så kan sætte ind, hvor man får de bedste resultater, siger Henrik Seiding.  

 

Klimaregnskab for Aarhus Kommune som samfund 2020 /Tons CO2E, udledning og optag

 

Fakta:

Klimaregnskaberne udarbejdes en gang årligt og afrapporteres til byrådet i første kvartal. Byrådet behandler klimaregnskabet på samme møde som det økonomiske regnskab.

Klimahandlingsplanen omfatter hele samfundet, og derfor står alle forvaltninger med en vigtig opgave i samfundets grønne omstilling. Hvert projekt skal levere en lille brik i det store puslespil.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Udviklingskonsulent
Hans Christian Bugge
Aarhus Kommune

Bragt i

Teknik & Miljø - Oktober 2022

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt