Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341395 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
4. juli 2016 - 13:17
Værdiskabende vand

Innovativ klimatilpasning med borgere

Nye relationer mellem borgere og professionelle fagfolk i arbejdet med klimatilpasning handler ikke kun om nye borgerroller. De skal modsvares af nye roller og kompetencer blandt de professionelle i kommuner, forsyningsselskaber og organisationer, der skal skabe rammer for og facilitere borgernes aktive deltagelse. Målet er at realisere visionerne om, at vand skal skabe værdi.

Klimatilpasning handler ikke kun om at sikre os og vores værdier imod et forandret klima, men også om at udnytte de mange muligheder, der åbner sig, når vi skal lave store forandringer i vores byer og landområder, og ikke mindst bruge rigtig mange penge på det. Vi skal også leve op til nye visioner om at udvikle klimarobuste samfund, der skaber vand-, natur- og kulturværdier. Disse visioner tager afsæt i at re-designe og udvide byens grønne og blå strukturer til ikke kun at aflaste de overbelastede kloaker, men også at udvikle byens kvaliteter gennem multifunktionelle by-elementer, der skaber merværdi for byens borgere, virksomheder og naturen. Vand er således også blevet et værdiskabende og fremtrædende element i udviklin­gen af robuste, levende og grønne byer. Det rejser naturligvis en række udfordringer for praktikere, der skal realisere disse visioner. 

Udvikling af det konkrete sted

Hvor regnvand tidligere blev til spildevand i kloakerne, skal det nu bruges som en ressource til at re-designe byen. Hvor det grønne før var primært æstetisk skal det nu bidrage til robuste, oplevelsesrige og bæredygtige byer. Selv om disse visioner om merværdi opleves indlysende, og også har vundet stor umiddelbar politisk og faglig opbak­ning, så udfordrer de det etablerede vandsystem på meget grundlæggende måder. De underjordiske kloaker og betonbassiner kan kontrolleres som et sektoriseret system, mens vandet, der håndteres på overfladen i byen, interage­rer med mange andre netværk som fokuserer på veje og trafik, na­tur og byplanlægning, men også kultur, sociale problemstillinger og sundhed samt ikke mindst med borgeres og virksomheders forskellige aktiviteter og opfattelser af byen.

Det betyder, at vi som fagfolk fra forskellige sektorer ikke kun skal arbejde med vores egne praksisser og standardiserede systemer. Vi skal forholde os til konkrete ”steder” og deres liv og kvaliteter som udgangspunkt for at udvikle og tilpasse de mange systemer, der så at sige mødes på det pågældende sted.

Et aktuelt eksempel, der illustrerer mødet mellem mange forskellige sektorer, er Skt. Kjelds Plads på Østerbro i København, der netop nu klimatilpasses ”for at imødekomme fremtidens stigende mængder regn. Vi arbejder med grønne og blå løsninger, som bringer naturen ind i byen, hvor den gør livet bedre, sundere og mere socialt for Klimakvarterets beboere. ” (www.klimatilkvarter.dk) På pladsen mødes vandsystemets håndtering af regnvand med nye former for by-natur, trafikløsninger og rekreative elementer i ”Et byrum, hvor naturen får lov til at brede sig og hvor trafikken fungerer i et fint samspil med rekreative arealer.” (www.klimakvarter.dk).

For at realisere disse store forventninger må professionelle fra man­ge fagområder derfor engagere sig i fælles kreative lære­processer. Dette bærer innovative løsninger, men også at vi på nogle områder må gøre op med nogle af vores hidtidige professionelle standarder og metoder. Ellers vil nye ideer blive vurderet med de eksisterende værdier og værktøjer, og derfor møde afvisning eller modstand, hvis de ikke umiddelbart passer ind.

 

Opgøret med den usynlige by

I det nuværende system til at håndtere regnvand og spildevand har borgerne en overvejende passiv rolle som forbrugere. Med passiv menes at forbrugerne ikke bidrager til planlægning, gennemførelse og drift af systemet. De primære relationer til de professionelle i systemet udgøres for langt de fleste borgere af en regning, der skal betales, og et telefonnummer, hvis man skulle få problemer. Denne rollefordeling hænger sammen med den historiske udvikling af de tekniske infrastruktursystemer, der sørger for samfundets vand- og energiforsyning, spildevand og affald. Vandområdet har i gennem mere end hundrede år fokuserer på at servicere borgerne, jo mere usynligt, jo bedre. Man kan sige at vi har opbygget en usynlig by. Usynlig fordi store dele af infrastrukturen er skjult under byens overflade, men også fordi vi som professionelle har håndteret dette enorme system uden borgerne har behøvet at involvere sig.

Disse relationer med borgerne er et centralt område, som kræver en omstilling. Byens borgere og brugere er helt centrale aktører i processen med at udvikle innovative løsninger, der skaber værdier til stedet: -Det er vigtigt, at beboerne inddrages i processen omkring at udvikle byrummet. På den måde får vi skabt et mere stedsspecifikt byrum, som er tilpasset til de specifikke forhold, og det liv der er i området. Processen er også vigtig for at give beboerne viden og ejerskab til projektet, så de føler sig trygge i forhold til de kommende byggegener, og så de indtager de nye grønne arealer, som deres egne, når projektet står færdigt. (Projektleder Louise Molin Jørgensen, www.klimakvarteret.dk)

Udover at borgerne spiller en vigtig rolle i designprocessen, bliver de også vigtige i den efterfølgende brug, hvor den egentlig værdiskabelse skal se. Vi har også behov nye typer af relationer med borgerne til at styrke driften af de nye typer grøn-blå natur i byern. Det opleves allerede i den første generation af klimatilpasningsprojektser som en barriere for udviklingen af nye grønne strukturer, at de kræver andre og mere ressourcekrævende former for drift end det nuværende system er opbygget til. Samlet rejser det et stort behov for nye former for plan­lægning, der kan styrke samproduktion mellem de professionelle og borgerne og andre lokale aktører. Vi skal arbejde systematisk for at mobilisere borgere og virksomheder i forpligtende samarbejder om stedsspecifikke løsninger. 

Nye former for samarbejder

Den traditionelle borgerinddragelse i form af information og borgermøder er ikke egnede til at engagere borgerne i designprocesser og skabe ejerskab for de nye byrum.

Nye relationer mellem borgere og professionelle handler ikke kun om nye borgerroller. De skal modsvares af nye roller og kompetencer blandt de professionelle i kommuner, forsyningsselskaber og organisationer, der skal skabe rammer for og facilitere borgernes aktive deltagelse.

Kommuner og forsyninger må derfor arbejde eksplicit med at inddrage borgere og opbygge kompetencer og metoder til dette arbejde. Det er en lang proces at udvikle nye roller og relationer, men de første skridt kan være pilotprojekter, hvor kommuner og forsyninger eksperimenterer med at skabe nye samarbejder med borgere i klimatilpasningen.

På den måde kan klimatilpasning også være en løftestang for at udvikle viden, metoder og kompetencer til et øget borgersamarbejde, der kan bruges i andre sammenhænge. Kræv derfor, at der i klimatilpasningsprojekterne er fokus på og sættes ressourcer af, der gør det muligt eksplicit at arbejde innovativt med borgerdeltagelse og udvikle nye typer af samarbejder med borgerne. 

Innovativ klimatilpasning med borgere

Erfaringer om borgerdeltagelse i klimatilpasning er bl.a. samlet i bogen ’Innovativ klimatilpasning med borgere’, der kan købes via Dansk Byplanlab eller downloades gratis fra www.byplanlab.dk eller www.danva.dk Heri er også input til hvordan man kan arbejde innovativt på tværs af forvaltninger og skabe værdi sammen med borgerne. 

Tekst til foto øverst

Omlægningen af Tåsinge Plads har skabt nye muligheder for at opleve byen. Man kan pumpe vand op fra de underjordiske tanke – eller blot se på. (foto: Birgitte Hoffmann)

 

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

lektor
Birgitte Hoffmann
Aalborg Universitet, Center for Design, Innovation og Bæredygtige Omstilling

Bragt i

Teknik & Miljø august 2016

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt