Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341418 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. juni 2015 - 8:00
Arkitektforeningens direktør om planloven:

Grundlæggende gentænkning frem for tilfældige lempelser

Manchet skal slettes

Der er mange gode grunde til at revidere planloven. Der er ovenikøbet ingen grund til at stoppe der; også miljøbeskyttelses­loven og loven om naturbeskyttelse kun­ne rimeligvis trænge til en tur, ligesom meget andet af den beslægtede lovgiv­ning, der tilsammen udstikker rammerne for den fysiske planlægning af land og by. Hvad der derimod ikke er grund til, er løbende småændringer på baggrund af enkelte, tilsyneladende tilfældige eksempler på at planloven er en ’barri­ere for vækst’. Som Ole Christiansen og Niels Østergaard udtrykte det i en kronik i Politiken 27.04 er der derimod behov for en reform med grundlæggende nytænk­ning af samtlige planlægningsregler i de relevante love. ”Fortsatte hovsaløsninger vil kun gøre problemerne større”, som de afslutningsvis konkluderer.

Medisterpølseeffekten

Det betyder ikke, at der nødvendigvis er behov for at ændre på alle reglerne, men at det er nødvendigt at se på dem alle, fordi de er indbyrdes og gensidigt afhængige af hinanden. Det plansystem vi har i dag, er udviklet siden 1930’erne, og blev igennem 1970’ernes planlovre­former ’perfektioneret’ til et hierarkisk system af lovgivning, som, hvis man tager byggelovgivningen med, dækker alt fra landsplan til lokumsdør. Det kan man mene meget om – det er muligvis en uhensigtsmæssig og utidssvarende måde at indrette lovgivningen på set med nuti­dens briller – men resultatet er, at det at ændre på planloven, er som at trykke på en medisterpølse: En fast hånd et sted får det bare til at bule ud et andet.

En ikke ubetydelig del af den kritik, der i disse år kommer fra den politiske side, kommunalt som nationalt, vidner desuden om en vis mangel på viden om­kring planlægningens faktiske ramme­vilkår og praksis. Eksempelvis henviser en stor del af kritikken af planloven som en barriere for vækst til den politiske praksis, og ikke til noget, man entydigt kan give planloven skylden for. Planloven er, på trods af rygter om det modsatte, først og fremmest en rammelov, som bemyndiger kommunerne til at fastsætte nærmere bestemmelser for den fysiske planlægning. Så er der en lang, lang, række begrænsninger, der indskrænker denne bemyndigelse, og de er rimeligvis en barriere for vækst, hvis man betragter vækst som kortsigtet profit, men de er i allerhøjeste grad en garanti for fortsat langsigtet og bredspektret værdiskabelse med udgangspunkt i landets naturres­sourcer og blik for vores fælles fremtid.

Svært at være købstad i dag

Ud over den forvaltningsmæssige kom­pleksitet er der andre årsager til en grundlæggende revision af plansyste­met. Det er ikke længere produktionsin­dustriens og parcelhuskvarterernes ind­hug i det åbne land, vi skal begrænse. Behovet for og begreberne om rum og sted i planlægningen har ændret sig dramatisk med globaliseringen. Én af de største ændringer af det administrative dan­markskort i nyere tid – strukturrefor­men i 2007 – medførte også en lang række ændringer, som ikke for alvor reflekteres i det nuværende plansy­stem. Udover at amterne mangler, som koordinerende instans over for kommunernes individuelle og kon­kurrerende planlægning, naturligvis.

Mange af vore byer har oplevet, at deres betydning har ændret sig fuldstændig. Det er mildest talt svært at være købstad i dagens Danmark. Mange har helt mistet den betydning som regionale centre for administra­tion, kultur, handel, service, produk­tion og investering, og går en usikker fremtid i møde. Nogle lykkedes med at blive hoved- eller sekundære byer i de nye kommuner, andre finder nye strategier til at overleve, men det vil ikke lykkes for alle. Selv byer med flere tusinde indbyggere i dag, vil i løbet af relativt få år skulle finde helt andre måder at være byer på, end vi har kendt hidtil. Og det kræver naturligvis også nye rammer at plan­lægge inden for.

Tag udgangspunkt i virkeligheden

Megen planlægning finder sted – og har gjort det i årtier – som enkelt­stående projekter frem for som overordnet, sammenhængende planlægning, således som ånden i plansystemet lægger op til. Og ofte i langt større og tættere samarbejde mellem offentlige og private parter og interesser, end lovgivningen tager udgangspunkt i. Det kan man tiljuble eller begræde, men ikke ignorere, og det vil være hensigtsmæssigt at tage udgangspunkt i denne virkelighed og få det bedste ud af den. Men også her må vi være varsomme med ikke at smide barnet ud med badevandet.

Plads til reversibilitet

Johannes Exner, en af Danmarks store arkitekter, døde for nylig. Ex­ners speciale var kirkebyggeri og re­staurering – sammen med sin kone, Inger, stod han igennem 24 år for re­staureringen af Koldinghus. Ét af de bærende principper i Exners arbejde med kulturarven var, at man på den ene side gerne måtte foretage radi­kale ændringer – på den anden side havde man en forpligtelse til at gøre det på en måde, som er reversibel. Der kan jo komme andre efter os, med et andet syn på og behov for at trække på arven. Man må så at sige gerne trække renter på hovedstolen, så længe man ikke bruger af den.

Det princip kan sagtens overfø­res til planlægningens langt større skala. En reform af plansystemet er ikke det samme som – og behøver slet ikke at inkludere – lempelser af de bestemmelser, der i dag beskytter det åbne land, kysterne og bycen­trene, men en mulighed for, med udgangspunkt i en stærk faglig tradi­tion, at skabe et nyt, stærkt grundlag for fremtidens fysiske planlægning. Lad os indrette plansystemet, og alt hvad dertil hører, så det er i overens­stemmelse med tiden, men lad os gøre det med udgangspunkt i nogle af de grundlæggende principper i det velfærdssamfund, det er et barn af: Fokus på fællesskabets langsigtede værdiskabelse frem for den enkeltes kortsigtede profit.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Direktør
Jesper Pagh
Akademisk Arkitekturforening

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig
Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt