Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341462 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
21. maj 2015 - 0:00

Grøn omstilling er ikke grøn forretning

Det er svært at arbejde på tværs både i videnskab og forvaltning, men det er afgørende, at vi bringer forskellige discipliner sammen for at forstå og for at kunne handle, mener professor Katherine Richardson

Diagnosen er klar for havbiolog og professor Katherine Richardson, Københavns Universitet. Sikkerheden for, at vi som mennesker skaber klimaforandringer er meget høj, så der er ingen grund til at undlade at handle.

- Der er altid usikkerheder ved de beslutninger, vi tager, men når FNs klimapanel vurderer, at der er over 95 pct. sikkerhed for, at vi skaber klimaforandringer, så har vi altså så stor en sikkerhed, som vi ikke får i mange sammenhænge, hvor vi skal træffe beslutninger, siger Katherine Richardson. Og beslutningen kan ingen være i tvivl om: CO2 –udledningen skal nedbringes.

- Det er EUs målsætning, at vi med afsæt i 1990 skal reducere vores CO2-udledning med 80 til 95 pct. i 2050. En vigtig pointe er, at udledningen skal ske inden for alle sektorer, der bidrager til udledningen, også landbrug og transportsektoren. Vi kan ikke nå så store reduktionsmål, uden at alle områder bidrager, det siger sig selv, siger Katherine Richardson.

Den samlede danske CO2-udledning betyder ikke meget globalt, men vores per capita bidrag er meget højt. Med mindre vi kan finde på et særligt etisk argument for, hvorfor danskerne skal have lov til at udlede 10 – 20 gange den globale per capita gennemsnit, så skal danskerne selvfølgelig også reducere udledningerne. Målet er 1-2 ton CO2 per person i 2050, hvis vi skal nå et 2 graders mål.

Handler ikke om fairness

- Klimaproblematikken er interessant, fordi den understreger behovet for miljøforvaltning på det globale plan. Problemet er bare, at vi ikke har en global myndighed, der kan udvikle og håndhæve reguleringen. Det gør det vanskeligt , men absolut ikke umuligt at lave en global miljøforvaltning, siger hun.

Klimaindsatsen kræver investeringer, og det betyder, at økonomien har stor betydning, men perspektivet må flyttes.

- Nogle spørger fx, om det er fair, at landbruget skal reducere CO2-udledningen, men det handler ikke om ”fairness”, men om at alle sektorer skal bidrage, hvis vi skal nå den emissionsreduktion, som kan bremse de menneskeskabte klimaforandringer, siger Katherine Richardson.

En ny tilgang

Afsættet er naturvidenskabeligt for professor Katherine Richardson, og det er også med det perspektiv, at hun vurderer de offentlige forvaltninger.

- Videnskaben har været god til at få styr på enkeltdelene isoleret set. Men det er ikke godt nok at se på klima og biodiversitet hver for sig. Og det er heldigvis en erkendelse, som breder sig. Den tilgang er jo også aktuel, når vi taler om offentlig forvaltning, hvor vi er tvunget til at arbejde sammen for at være effektive og innovative. Klimaopgaverne kan ikke løses isoleret i et klimaministerium eller i den kommunale miljøafdeling. Det er meget svært at arbejde på tværs både i videnskab og forvaltning, og det er afgørende, at vi bringer forskellige discipliner sammen for at kunne forstå systemer og agere, vurderer hun.

Der er en indbygget konflikt, når man skal bringe de forskellige områder og discipliner sammen. Udviklingen skal skabes både ved, at man ledelsesmæssigt beslutter en tværfaglig og helhedsorienteret tilgang, men også ved at man i praksis-arbejdet tager initiativer til arbejde på tværs af disciplinerne.

- Forandringerne kommer ikke til at ske af sig selv, og jeg tror, at udfordringen er den samme for både offentlige forvaltninger og private virksomheder, siger hun. 
Tilsvarende oplever Katherine Richardson, at universitetssystemet er tungt i forhold til at oprette og vinkle uddannelserne på tværs af disciplinerne og mod helhedsorientering. Men det er meget vigtigt, at man i forvaltningerne prøver at se ”ud over kanten” og prøver at se på, hvordan tingene kan udvikle sig, lyder hendes vurdering.

Grøn omstilling er ikke forretning

Klimaindsatsen giver en mængde innovationsmuligheder, og det perspektiv fremhæver Katherine Richardson også.
- Jeg synes, det er et forkert sted at starte, når man, som mange gør, oversætter grøn omstilling til, ”nu skal vi tjene penge på miljø”. Det er helt forkert. Grøn omstilling handler i virkeligheden om at udvikle muligheder i respekt for ressourcerne med fokus på genbrug og anvendelse af fornybare ressourcer, siger hun.

Business-cases finder hun uinteressante. Det vigtige er at have fokus på, hvor vi skal gøre noget, men hvor der ikke umiddelbart er en business-case.

- Hvis noget, vi burde gøre for at sikre vores miljø for fremtidige generationer, ikke kan ”betale sig”, så har vi skruet rammerne for vores økonomi forkert sammen. Hun peger også på læren af 70`ernes oliekrise.

– Her satte man barren højt og krævede udgiftstunge tiltag bl.a. i form af energieffektiviseringer. Det har givet vækst i følgeindustrierne og har været jobskabende i et sådan omfang, at vi nu har gode eksportindtægter og så at sige lever højt på, at vi gjorde noget, der var lidt dyrere dengang. Det perspektiv må vi ikke glemme i Danmark i jagten på business-cases med kort afskrivningstid, siger Katherine Richardson.
Modsat er det nogle stærke kræfter, man slipper løs, når man f.eks. afgiftsbelægger eller undlader at afgiftsbelægge et givent forbrug.
- Jeg er enormt bange for det, der sker nu, hvor vi erstatter kul med biomasse.

Prisen på biomasse vil stige i værkernes levetid, så biomasse skal bruges, hvor der ikke er et billigt alternativ. Hvis der var skat på biomasse på samme måde som vindmøller, så ville man ikke bruge så meget biomasse til rutineopgaver, som at skabe varme, vurderer Katherine Richardson, der mener, at Danmark er bagud på affaldsområdet.

- Efter oliekrisen gav vi værdi til vores affald ved at brænde det. Men værdien af affaldet er steget siden. Se blot på omfanget af affaldssortering i Sverige, Tyskland og Italien, siger hun.

Optimisme

På trods af at det ofte går langsomt for verdenssamfundet med at handle på klimaudfordringerne, så er Katherine Richardson optimist. 
- Jeg er fortrøstningsfuld over, at vores politikere lytter til de budskaber med videnskabeligt afsæt, som vi sender: Bevidstheden rykker sig, og udviklingen er god.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Michael Nørgaard - Publicpresss billede

fagskribent, cand.techn.soc.

Michael Nørgaard

Publicpress

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Grundvandsbeskyttelse – en forudsætning for rent drikkevand – i dag og til fremtidige generationer
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Uberettiget kritik af for langsom BNBO-indsats
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Gentofte Kommune søger: Spildevand, grundvand, jord og VVM – vi søger skarpe miljøspecialister til myndighedsarbejde
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Miljø og grundvand

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt