Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341435 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2015 - 8:00
Evaluering af vandråd

Gode erfaringer i 1. generation af vandråd

Langt de fleste medlemmer af de første vandråd er godt tilfredse med sekretariatskommunernes rolle som facilitatorer. Kun 11 procent klager over for ringe involvering. Det – og meget mere – viser ny undersøgelse af vandrådsarbejdet.

Efter 40 år med en vandforvaltning, ba­seret på statslige vandmiljøhandlings­planer samt kommunale sektorplaner, kom i 2013 Lov om vandplanlægning og dermed etableringen af vandrådene. Et nyt udspil til en mere involverende vandforvaltning og ideen om at have vandråd, hvor inddragelse af lokal vi­den skulle være omdrejningspunktet. Efter den første runde med vandråd følger naturligt spørgsmålene: Hvor­dan fungerede de opstillede rammer for vandrådene for både kommuner og vandrådsmedlemmer, og har det været muligt for vandrådene at udvikle gode løsninger til gavn for de danske vandløb?

Vandråd – hvordan fungerede rammerne

Kommunernes lokale viden og erfaring har været medvirkende til en forholds­vis stor succes med ”involveringseks­perimentet” i de første danske vandråd. Det nævnes flere gange i interview og i spørgeskemaet: ”Men det skal pointe­res, at de kommunale medarbejderes (biologer) deltagelse i møderne har haft enorm betydning for kvaliteten af ar­bejdet i Vandrådet (…)” (Vandrådsmed­lem Horsens Fjord). Hele 87 procent er meget enige eller enige i, at ”Ledelsen og koordineringen af arbejdet i vandrå­dene har fungeret tilfredsstillende”. Til spørgsmålet: ”Hvor tilfreds er du med sekretariatskommunernes arbejde” svarer 89 procent, at de er enten meget tilfredse eller tilfredse med sekretariats­kommunernes arbejde. Det må tilskri­ves som en succes, at tilfredsheden er så stor med sekretariatskommunerne. Den største tilfredshed forefindes i de vandråd, hvor sekretariatskommunerne har været meget bevidste om deres rolle som facilitator og ikke styrende af en proces. Spørgsmålet er, hvad vi kan lære af de få utilfredse, og hvad util­fredsheden skyldes?

Der er ca. 11 procent, som har været utilfredse med sekretariatskommuner­nes arbejde. Det skyldes, ifølge denne undersøgelse, at graden af involvering falder i de vandråd, hvor der har været størst utilfredshed med koordinering og ledelse fra kommunernes side. Derud­over svarer enkelte vandrådsmedlem­mer, at de har følt, at kommunerne har ”besluttet det hele på forhånd”. Hvis det er tilfældet, bærer involveringen mere præg af høring end reel aktiv involvering. Ud af 23 vandråd er der ca. fire med stor utilfredshed med sekreta­riatskommunernes rolle, ledelse og ko­ordinering. Det er de samme vandråd, hvor man ikke har følt sig involveret.

Opland og skala- hvordan påvirker det arbejdet

Et vigtigt element i vandrådsarbej­det har været at sikre en større lokale forankring og brug af lokal viden. Helt fra vandråd og op til kommuner og stat. Men er vandråd pr. hovedopland (med en størrelse på mellem 538 km2 og 7598 km2) den mest ideelle måde at sikre lokal involvering på? Ideen bag vandrådsstrukturen og størrelsen på vandrådene er, at de skal rådgive på hovedvandoplandsniveau, og fordi vand ikke følger administrative græn­ser, er et vandråd pr. hovedopland umiddelbart logisk. Men undersøgelsen viser, at det er vanskeligere og mere omstændeligt at sikre den lokale invovering af interessenter i store oplande med mange kommuner, modsat mindre oplande med få kommuner. Især når ti­den er knap. Nogle af de store oplande er dog kommet omkring deres store geografiske størrelse ved at etablere lokale undergrupper, som specifikt har rådgivet for hvert vandløb til vandråd på vandløbsoplandsniveau.

Undersøgelse af de danske vandråd.

Morten Graversgaard har som led i sin ph.d.-afhandling gen­nemført en undersøgelse af de danske vandråd. Undersøgel­sen drejer sig om observa­tionsstudier, interviews og spørgeskemaundersøgelser. Ud af de ca. 387 aktive vand­rådsmedlemmer har 63 pro­cent besvaret spørgeskemaet.

Hvad skal vandråd rådgive om?

En central diskussion vedrørende for­målet med vandråd er, hvad et vandråd specifikt skal rådgive om. I denne første runde måtte vandrådene ikke rådgive ”i detaljen”. Dvs. vandrådene kunne ikke rådgive om, hvor på et vandløbssystem der skal implementeres et virkemid­del, men kun at det burde ske. Dermed bliver den tidlige dialog med lodsejerne udskudt til den kommunale forunder­søgelse. Man kunne med fordel have udnyttet, at der sidder mange medlem­mer med stort lokalkendskab i vandrå­dene, som kunne have været med til at udpege interessante vandløbsstræk­ninger, hvor man kan lave andre gode miljøtiltag med synergieffekter til fx klima, samtidig med at lodsejerforhold ville være kendte. I vandforvaltnings­regi kunne man ønske en diskussion af, hvad lokal involvering er, samt hvilken type involvering vi fremadrettet ønsker. Er det lokal involvering og forankring, når vandrådene ”kun” har til opgave at diskutere overordnede principper for udvælgelse af vandløb og overordnede placeringer af virkemidler?

Opsamling på erfaringer

Involvering kan ikke fastsættes til at foregå på én bestemt geografisk skala, men derimod afhænger den aktive involvering bl.a. af sekretariatskom­munernes rolle som procesfacilitatorer, muligheden for aktivt at kunne have indflydelse på beslutninger, medlem­mernes personlige grad af engagement og lokal viden. Antallet af medlemmer skal ikke være begrænsende, men sam­tidig skal der være plads til dialogen. Derudover må tidsrammen ikke være for snæver.

For at sikre den aktive lokale forank­ring fremadrettet kunne vandrådene med fordel være udformet i en mere dynamisk vandrådskonstruktion med etablering af forskellige organisatoriske og geografiske mellemniveauer, hvor der veksles mellem vandrådgivning omkring statslige miljømål, regionale strategier og lokal praksis. Alt efter hvad vandrådene skal rådgive om, og hvor konkret det skal være. Kommu­nerne skal selvfølgelig have en central rolle, og det har de også bevist, at de kan levere.

De danske vandråd fik i første omgang lov at leve i et halvt år. Men hvordan forankrer vi de gode erfa­ringer, som vandrådsmedlemmer og kommuner har fået i disse måneder sammen? Hvis man ser i krystalkuglen, og tidsrammen skal være den samme, vil der først skulle etableres vandråd for Vandplan 3 i 2020. Det er om fem år, og mange af de brugbare erfaringer, man har opnået med de første vandråd, vil formentlig være gået tabt.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Ph.d. studerende
Morten Graversgaard
Seniorforsker, Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet
Chris Kjeldsen

Relaterede sider

  • Danmark overimplementerer ikke EU´s vandrammedirektiv
  • Uundværlige data om naturen
  • Konflikter om beskyttet natur kan undgås
  • Ny dagsorden for grønne oaser
  • Gellerup får kæmpe bypark
  • Vi bliver nødt til at gøre tingene anderledes

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt