Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341421 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. april 2015 - 8:00
Energi-infrastruktur

Fjernkøling – nøglen til den ’smarte by’

Køleplanlægning er en ny og stor udfordring for kommunerne. Men også en kæmpe mulighed. Hvis kommunerne forstår at udnytte fjernkølingens synergier med resten af energisystemet, har de nøglen til ”den smarte by”.

Smart city, smart grids og big data er til debat. Men hvad er en smart by?

Når der er politikere til stede, ledes samtalen hen mod, at en smart by er en erhvervs- og miljøvenlig by, der er værd at bo i, med et godt miljø og lave energiudgifter. Det forudsætter, at beslutningstagere - kommune, energi­selskaber og forbrugere - disponerer ud fra helhedshensyn. Vi har derfor brug for data og rammebetingelser, der gør os i stand til at realisere fælles bedste løsninger.

Flere data til rådighed

Behovet for data er størst inden for tra­fikområdet. Her vil millioner af data og incitamenter i fremtiden fremme mobili­teten og samfundsøkonomien.

Inden for energiområdet har vi længe haft de fornødne data til planlægningen, og EDB-systemer har sikret optimal drift af forsyningen. Senest har vi fået matri­keldata og energiforbrug. Det har givet os et endnu bedre grundlag for at planlægge – noget som udlandet misunder os.

Samtidig har nye varmemålere forbed­ret kommunikationen mellem selskab og forbruger. Målerne kan fjernaflæses og måle den gennemsnitlige returtem-peratur. Det giver mulighed for tarif­fer, der signalere, at varme er billigere om sommeren og ved lav temperatu­rer. De første selskaber har allerede sådanne tariffer, og flere er på vej. Samtidig vil kunderne få adgang til de målte data på mobiltelefonen. Det vil fremme investeringer og adfærd, som er mere fordelagtig for både kunden og byen.

Et smart energisystem

Målsætning om, at vi skal være uafhæn­gige af fossile brændsler og forlade os på vind og biomasse, er en stor udfor­dring. Regeringens Smart Grid Strategi og Energistyrelsens analyser peger på et samspil mellem el, gas, fjernvarme og fjernkøling. Dertil kommer bygnin­gernes varme- og klimanlæg, som skal spille sammen med fjernvarmen og fjernkølingen. Den billige, fluktuerende vedvarende energi skal udnyttes.

Fjernvarme og fjernkøling er to sider af samme sag, District Energy Systems, (DES), som det kaldes i store dele af verden. Systemet vil med fleksibel og energieffektiv produktion fra mange kilder og med store lagertanke få en vigtig rolle i fremtiden. Det vil i forhold til individuelle løsninger fungere som et ”virtuelt el-lager”, der kan bruge meget el, når prisen er lav og ikke bruge el i uger, hvor prisen er høj. Vi skal spare el til små ufleksible anlæg, men bruge mere el til fjernvarme og fjernkøling.

Nøglen til den gode by

Men hvad kan kommunerne gøre? De skal fortsat arbejde med varmeplan­lægning, men køleplanlægning er en ny udfordring, ifølge EU direktiverne. Det vil skabe mere erhvervsvenlige bydele, hvor man udnytter fjernkølingens synergier med resten af energisystemet og bygnin­gerne. Fjernkøling bliver en naturlig del af byers infrastruktur, ikke i hele byen som fjernvarme, men kun i områder med kølebehov til proces og komfort.

Her kan kommuneplanlægningen blive nøglen til at gøre byerne bedre ved at indarbejde sektorplaner for opvarmning og køling og benytte styringsinstrumen­ter ud fra kriterier, der fremmer sam­fundsøkonomien og byens økonomi.

Kommuneplanlægningen kan eksempelvis:

• Udpege bydele til energi- og miljøan­læg samt industriel symbiose.

• Udpege stationsnære områder til tæt bebyggelse med fjernkøling.

• Indarbejde fjernvarme og fjernkøling i rammeplanområderne.

• Lade lokalplaner fastlægger forsy­ningen parallelt med projektforslag iht. Varmeforsyningsloven.

• Inkludere investeringer i fjernvarme og fjernkøling i byggemodning.

• Sikre tilslutning til nettene ved privat­ retlige aftaler, så det er til fordel for alle.

• Fremme fælles indkøb af vindmøl­leandele som alternativ til solceller og vindmøller på bygninger.

• Anvende Varmeforsyningslovens be­stemmelse om tilslutningspligt, når det også fremmer byens økonomi.

Nogle kommuner har hidtil stillet krav om lavenergibyggeri i lokalplaner. Det er ikke længere muligt ifølge Planloven. Derved undgår man, at kommunen util­sigtet kommer til at undergrave varme­planlægningen og tvinge bygherren til at fordyre byggeriet unødigt.

Byens økonomi

Det er ikke nok at planlægge den mest effektive energiinfrastruktur. Det er også vigtigt at udnytte markedskræf­ter til at sænke omkostningerne. Det sker som bekendt bedst ved, at selve nettene, de naturlige monopoler, ejes af kommunale eller forbrugerejede sel­skaber, som har en målsætning om la­veste priser. Derved skabes det største marked for private virksomheder, der i fri konkurrence tilbyder serviceydelser, anlægsarbejder, energi og ikke mindst lån til selskaberne.

Også her er Danmark misundt sin førerposition. I de fleste lande har man svært ved at samarbejde om de fælles bedste langsigtede løsninger, og kom­munerne tager ikke ansvar for byens energiinfrastruktur. Derfor er nettene typisk overladt til kortsigtede, kommer­cielle interesser.

Det er smart af kommunerne at fremme langsigtede effektiviseringsge­vinster og lade dem tilfalde forbrugerne frem for leverandører af serviceydelser, udstyr og kapital.

Staten bør vise vejen

Varmeforsyningsloven har siden 1979 lagt rammerne for et godt samspil mel­lem stat, kommuner og selskaber, der arbejder i forbrugernes interesser. Desværre kniber det på andre fronter:

• Fjernkølingen bliver fortsat sted­moderligt behandlet til trods for, at fjernvarme og fjernkøling er tæt forbundne, og samfundet går glip af milliardgevinster.

• Bygningsreglementet undergraver fortsat kommunernes varmeplanlæg­ning og den smarte by, da det påtvinger bygningsejere urentable løsninger.

• Man ser eksempler på, at offentligt støttet byggeri disponerer ud fra uigen­nemsigtige kriterier i strid med kommu­nernes planlægning.

• Reglerne for energibesparelser og energirammeberegninger tager ikke højde for, at energiens værdi afhænger af tid og kvalitet.

• Der er stadig eksempler på nybyggeri og energirenovering, der etableres i strid med Varmeforsyningsloven og for­ringer byens økonomi.

• Staten har i kommissoriet til arbejdet med at effektivisere fjernvarmen ladet sig vildlede af dogmet om, at ”hvile-i-sig-selv” selskaber ikke er effektive.

Det er en misforståelse, for set med byens øjne er de kun ineffektive, hvis de ejes af nogen, der ikke varetager forbrugernes interesser.

Der er derfor behov for at ministe­rier, kommuner og selskaber sammen fremmer smarte energiløsninger i byerne.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Markedschef, Rambøll Energi
Anders Dyrelund

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt