Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341460 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. maj 2015 - 8:00
Kortlægning af OSD i 2015

Et afgørende år for grundvandet

Kortlægningen af områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD) er ved at være afsluttet gennem en målrettet proces. Spørgsmålet er, om der nu findes et fagligt solidt grundlag for udarbejdelse af kommunale indsatsplaner. Og hvad med resten af Danmark?

Den gebyrfinansierede grundvandskort­lægning er inde i en afgørende fase her i begyndelsen af 2015. For det første har det været naturstyrelsens ambition, at alle OSD skal være færdigkortlagt inden udgangen af 2015, og for det andet sker der en kraftig reduktion i de økonomiske midler, der er til rådighed til kortlægningen fra 2016 og fremover.

Regeringen har i sit seneste skriv omkring grundvandskortlægning ”Det Danske Vand – ren luksus” proklame­ret, at en ændring af vandforsyningslo­ven i begyndelsen af 2015 vil sikre 227 mio. kr. til grundvandskortlægning frem til 2020. Det svarer til en alvorlig reduk­tion i forhold til det niveau, kortlæg­ningen har haft siden 2010, hvor der er brugt næsten 200 mio. kr. pr. år.

Kortlægningsprocessen

I mange år stod amterne for at gen­nemføre grundvandskortlægningen med deraf følgende forskellig ambiti­onsniveau, detaljeringsgrad, metoder og formål. Siden 2009 har grundvands­kortlægningen været styret i en relativ rigid proces. Miljøministeriet udsendte et udbud til rådgiverne omhandlende 24 delaftaler om forskellige emner inden for grundvandskortlægning samt tre kombinationer af disse, tænkt som samlede udbud af større opgaver. Processen har været delt op i 5 trin (se faktaboks).

I begyndelsen af perioden efter 2009 blev opgaven administreret af de seks miljøcentre med heraf følgende forskelle i tilgang og metoder. En del miljøcentre gennemførte kortlægningen via de enkelte delaftaler, dvs. gennem mange, mindre opgaver med heraf følgende stort tidsforbrug og mange aftaler. Nogle få miljøcentre anvendte primært kombinationsudbud med flere delaftaler i spil med heraf følgende bedre flow i opgaveløsningen og større synergi og samtolkning af data i proces­sen. Den sidste model er de seneste år anvendt i udbredt grad, og specielt efter at kortlægningen er overgået til en samlet enhed i Naturstyrelsen.

I alle delaftaler er der et element af interessentinddragelse herunder kom­muner, vandforsyninger, regioner m.fl., men det har været lidt varierende, hvor meget og hvor tit interessenterne har været inddraget. Det er specielt under trin 1 og trin 4/5, at interessenter skal inddrages, specielt omkring område­udpegningerne, da det er kommunerne og til dels vandværkerne, som fremover skal administrere de udpegede områder gennem indsatsplanlægningen.

Plusser og minusser

Spørgsmålet er så, om kortlægningen er god nok til at sikre grundvandsbe­skyttelsen fremover herunder at kunne udarbejde kommunale indsatsplaner på et fagligt solidt grundlag? Neden­for er der givet nogle få overordnede konklusioner:

+ kortlægningen er blandt de mest intensive i verden, og der findes ingen andre lande, hvor grundvandsbeskyt­telsen har haft større offentlig prioritet

+ kortlægningen har givet anledning til udvikling og anvendelse af nye kortlæg­ningsmetoder bl.a. inden for geofysik, der har givet stort indblik i grund­vandsmagasinernes strukturelle forhold

+ kortlægningen er generelt gennem­ført på et højt fagligt niveau, hvor der er stillet store krav til kvalitet og samtolk­ning af mange forskellige informationer for at bestemme de områder, der skal beskyttes for at sikre den fremtidige grundvandskvalitet

+ rapporter, data og modeller er stillet til rådighed gratis for alle

- der er kun kortlagt i forhold til truslen om nitratforurening (fra landbruget). Der er kun i meget begrænset omfang kortlagt i forhold til forurenede grunde og andre punktkilder og slet ikke kort­lagt i forhold til pesticidtrusler

- der har været varierende ambitionsni­veau i kortlægningen specielt i be­gyndelsen af perioden, ligesom der er kommet nye vejledninger til undervejs, hvilket har givet anledning til et noget uensartet kortlægningsresultat

- områdeudpegningerne i områder, der grænser op til hinanden, er ofte tolket forskelligt, hvilket giver vanskelige vil­kår for indsatsplanlægningen

- områdeudpegningen er ”statisk” og beskriver et øjebliksbillede, hvilket giver problemer i områder, der er under forandring

- grundvandskortlægningen dækker ”kun” ca. 40 procent af Danmarks areal.

Fem trin

Trin 1 omhandler en opgørelse over eksisterende viden

Trin 2 indeholder den egentlige kort­lægning inklusiv en del feltarbejde

Trin 3 indeholder en kortlægning af arealanvendelse herunder forurenings­trusler fra landbrug og erhverv

Trin 4 er en vurdering af nitratsårbar­hed og afgrænsning af områder (OSD/ OD, NFI og IO)

Trin 5 er en sammenskrivning af en redegørelse for det aktuelle område

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Projekchef, COWI
Anders Refsgaard

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Grundvandsbeskyttelse – en forudsætning for rent drikkevand – i dag og til fremtidige generationer
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Uberettiget kritik af for langsom BNBO-indsats
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Gentofte Kommune søger: Spildevand, grundvand, jord og VVM – vi søger skarpe miljøspecialister til myndighedsarbejde
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Miljø og grundvand
Natur og overfladevand

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt