Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341424 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
28. maj 2024 - 9:01

Den grønne LAR-landsby – Nordenskov

I landsbyen Nordenskov, beliggende i Varde kommune, har en borgergruppe siden 2013 arbejdet på, at den fremtidige kloakseparering skulle bruges til at nytænke landsbyen, og især vejene og indretningen af disse.
 

Vi bemærkede, at nogle af de omkringliggende landsbyer blev kloaksepareret i perioden 2012 -2013. Vi så, at veje og fortove blev gravet op, blot for at blive retableret som før. De lokale beboere var ofte frustrerede over den manglende involvering og inddragelse.

Nordenskov skulle iflg. Spildevandsplanen 2015- 2020 kloaksepareres i årene 2015 -2018. Vi nedsatte derfor en lokal arbejdsgruppe, der skulle se på, om der var nogle elementer, vi kunne påvirke og få indflydelse på i denne proces.

Arbejdsgruppen valgte efter flere måneders arbejde at tage udgangspunkt i bæredygtighed og miljø, og vi lagde en overordnet plan om følgende elementer:

1. at ”alt regnvand skulle nedsives, hvor det faldt”
2. at vi ville lave en mere bæredygtig og grønnere landsby, hvor regnvandet skulle være omdrejningsfaktoren
3. at vi ville se på de traditionelle boligveje, og om vi kunne nytænke disse
4. at vi ville gøre vejene mere sikre for alle brugere (unge som ældre)

 

En ambitiøs plan

Det var en ambitiøs plan. Efter yderligere måneders arbejde, indkaldte vi byens borgere for at indvie dem i vores tanker og ideer. Vi skulle være sikre på, at vi havde borgerne med os.

Halvdelen af byens borgere, ca. 300 personer, dukkede op til mødet. Vi var kommet så langt i vores idégenerering, at vi havde opstillet følgende miljø- og bæredygtighedsmål til drøftelse på mødet:

A. Der skulle ikke nedgraves regnvandsledninger i byen
B. Borgerne skulle nedsive regnvand, der faldt på egen grund
C. Vejvand skulle nedsives i vejsiderne Vi ville skabe grønnere og mere spændende byrum ved følgende indgreb:
D. Vi ville fjerne fortovene
E. Vi ville indsnævre vejbanerne, fra 5,5 m til minimumskrav, og sno vejbanen i det gamle vejudlæg
F. Vi ville vi bruge det resterende vejudlæg og fortovsareal til grønne græsbeklædte arealer inkl. beplantning af vejtræer.
G. Og endelig ville vi finansiere ændringerne og forskønnelsen ved at anvende de økonomiske besparelser, der ville være ved anlæg og drift af de ”nye” boligveje. Herunder indgår naturligvis også Forsyningens besparelser ved ikke at anlægge regnvandsledninger mv.

Vores overordnede mål var at nytænke villavejene således, at de ville blive mere spændende at bo på, grønnere og mere sikre for alle brugere. Heri ligger et naturligt iboende element af positiv bosætning.

Da vi forelagde vores ideer og tanker på borgermødet, blev der pludselig meget stille. Det var vilde tanker, der blev præsenteret, men efter nogen snak og diskussioner, fik arbejdsgruppen accept til at gå videre og præsentere ideerne for Varde kommune, mod at borgerne havde retten til senere at forkaste det hele.

 
Rævestræde 2018
 

Fra ideer til proces

Ideerne blev præsenteret for Varde kommunes daværende Borgmester og daværende direktør for Teknik og Miljø. Her var der stor begejstring over den lokale interesse og visionen i forslagene. Efterfølgende blev der indkaldt til møder med fagforvaltningerne. Her var der så til gengæld meget lidt begejstring for vores ideer og tanker. Dels lå projektet ”langt ude i fremtiden” og dels havde man ikke ”ressourcer til at arbejde med det fremlagte”. Alt sammen meget forståeligt, men det gav os nogle svære odds! Men ilden var blevet tændt hos de lokale ildsjæle. Efter mange møder fik vi vores projekt op at stå. Vi fik aftalt en etapeopdeling af byen i fire etaper. Vi aftalte desuden, at vi i den første etape, bestående af tre boligveje, ville teste tre modeller for nedsivning af vejvand og begrønning af vejene:

• Etape 1, bestående af tre boligveje, blev udført i årene 2016 - 2017 og skulle tjene som model for de kommende etaper, hvis såvel kommunen som borgerne kunne acceptere både udfaldet og det tekniske.

• Etape 2, bestående af yderligere tre boligveje, blev udført efter én af LAR-modellerne fra etape 1, i årene 2017 – 2018

• Etape 3, ligeledes bestående af tre boligveje, blev udført i år 2019 efter en anden af LAR- modellerne fra etape 1.
Forud for gennemførelsen af etaperne 1-3 blev der afholdt borgerafstemninger for at sikre lokal opbakning. Ved alle 3 etaper var der 100% opbakning fra borgernes side til at gennemføre, hvad vi kalder LAR vejene.

• Etape 4, er under projektering, med udførelse i 2024 -2025 Etape 4, består af landsbyens gennemgående veje, og kernen i projektideen er, at vejene indsnævres, og at vejvandet håndteres i en LAR-løsning, der både forskønner og begrønner hovedgaderne. LAR- løsningen består af en gennemgående grøn grøft i den ene vejside. I det grønne areal med nedsivningsgrøften plantes vejtræer for at øge begrønningseffekten og samtidig øge synligheden af vejbanen under særlige vinterforhold.

 

Forventningerne til den sidste etape:

• De samme positive effekter som ved boligvejene

• Dog har det været nødvendigt at separatkloakere boligerne ved de gennemgående veje, således de har mulighed for  regnvandsafledning i vejen. Derfor anlægges der både regnvandsledninger og spildevandsledninger i vejen. Vejvandet nedsives som beskrevet. Borgerne langs vejene forventes i stort tal at nedsive regnvand på egen grund, hvor det er muligt.

 

Hvad har vi opnået på boligvejene:

• De ” nye” LAR - veje skaber daglig glæde og tryghed for beboerne og brugere

• Målet om mere bæredygtighed og bedre miljø er indfriet
- asfaltarealerne er reduceret med mere end 30%
- ingen anlæg af regnvandsledninger, brønde, fortove og ingen vedligehold af ovennævnte i fremtiden
- alt regnvand nedsives
- de grønne veje har skabt en helt anden miljøbevidsthed hos borgerne

• Det at skabe ”noget sammen” har øget selvforståelsen og selvbevidstheden om, hvad vi i landsbyen kan opnå i fællesskab

• Det sociale engagement er øget væsentligt på de pågældende boligveje

• Positiv tilflytning til byen, grundet de grønne, sikre og miljørigtige veje.

• Kortere liggetid for huse til salg

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

tidligere Teknikog Miljødirektør i Billund Kommune. Deltager i arbejdsgruppen
Jens Dicksen Jensen

Bragt i

Teknik & Miljø - Maj 2024

Relaterede sider

  • 3 hurtige til faggruppeforpersonen
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Kommunernes svære balance i forhandlingerne i de lokale grønne treparter
  • Den Grønne Trepart - 31. januar i Sorø

Faglige emner

Natur og overfladevand

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt