Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341296 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
  • Opret bruger
  • Log ind
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. februar 2017 - 7:00
Byudvikling

De gamle butikstorve har også en fremtid

Butikkerne på de små butikstorve i de murede bebyggelser fra 1940’erne og 1950’erne har det svært. Kunderne forsvinder, og butikkerne lukker. Men med en revitalisering kan butikstorvenes vigtige funktion genskabes, så de igen bliver lokalt mødested og formidler mellem bebyggelse og den omgivende by.

De murede boligbebyggelser fra 1940’erne og 1950’erne udgør en betragtelig del af den danske boligmasse, og ud over lejligheder har en del af bebyggelserne integrerede butikslokaler. Den arkitektoniske udformning af butikkerne varierer. Enten har bebyggelsen butikker integreret i stueetagen i en blok, eller også har de et decideret butikstorv med butikker, som omkranser en lille plads på enten to eller tre sider. Fælles for de forskellige arkitektoniske udformninger og placeringer af butikslokalerne er, at de fra starten blev planlagt som en integreret del af boligbebyggelserne. Butikstorvene i de murede bebyggelser fungerede som lokalt indkøbscenter for bebyggelsernes beboere. Og de var en nødvendighed, da mange af bebyggelserne blev anlagt på bar mark i udkanten af en af de ældre, større, danske byer. Beboerne havde ikke bil, og butikkerne var eneste mulighed i nærområdet for at købe ind. Butikstorvet kom, sammen med andre fællesfunktioner som fx børneinstitutioner, vaskerier og selskabslokaler, også til at fungere som uformelt mødested og en måde at skabe en fysisk ramme for fællesskab i bebyggelsen.

Butikstorvet har potentialet: Det er et offentligt byrum, en ’integrationszone’, som åbner sig både mod byen og ind mod resten af bebyggelsen.

Derudover formidler butikstorvene overgangen mellem bebyggelsen og den omgivende by, der efterhånden blev bygget op. Både dengang og i dag fungerer butikstorvet som hovedindgang til bebyggelsen og inviterer udefrakommende ind. Butikstorvet er således et uforpligtende mødested mellem beoerne i bebyggelsen og folk fra den omgivende by, som skaber liv.

I dag står det integrerede butikstorv, sammen med andre fælles faciliteter, som et udtryk for modernismens tankegang om, at det skulle være muligt for en familie at leve hverdagslivet med alle dets facetter i én og samme bebyggelse - en tanke, som for alvor tog form efter 2. Verdenskrig.

De brede fortove, åbne butiksfacader og store baldakiner får torvedannelsen til at sprede sig ud over begge sider af vejen.

Butikstorvene i dag

Et godt eksempel på et butikstorv, som stadig er relativt velfungerende, ligger i Bredalsparken i Hvidovre. Bebyggelsen er den største almene bebyggelse fra 1940’erne og 1950’erne med godt og vel 1400 lejligheder. På kanten af bebyggelsen, mod den trafikerede Hvidovrevej, ligger Bredalsparkens butikstorv med butikslokaler integreret i flere af blokkenes stueetager. Foran lokalerne er fortovet udvidet, så der dannes udearealer med plads til bænke, ophold, fiskebiler mv. Bredalsparkens butikstorv fungerer stadig som den officielle indgang til bebyggelsen og dermed også som en forbindelse til resten af byen. I modsætning til mange andre bebyggelser er der stadig et relativt stort udbud af forskellige butikker, men de har det svært.

Hvordan ser fremtiden for Bredalsparkens butikstorv ud? Hvis man kigger rundt i Danmark, ser fremtiden dyster ud. I dag er de små butikstorve ved at dø, og mange boligforeninger vælger at omdanne de tomme butikslokaler til boliger. Selv om det i nogle bebyggelser kan synes som en rigtig god idé at få ekstra og anderledes typer boliger ind i bebyggelsen, er det imidlertid ikke altid hverken den mest oplagte eller i det hele taget den bedste løsning. Ved at fjerne disse uformelle mødesteder risikerer man ikke blot at miste værdifuld kulturhistorie og afvekslende arkitektur, man mister også en unik mulighed for at genanvende fortidens funktionelle og arkitektonisk gennemtænkte mødesteder og give dem et nyt liv som ramme for fremtidige fællesskaber.

Afskærmet ly, opholdsnicher og store butiksruder ud mod torvet lokker folk tæt til facaden.

Butikstorvenes fremtid

Spørgsmålet er så, hvad boligforeningerne skal gøre i stedet for at omdanne de tomme lokaler til boliger. Vi foreslår en revitalisering af butikstorvene, som de voksende (stor-)byers decentrale samlingspunkter, med fællesskaber og kreativ udfoldelse som mål, hvor målgruppen ikke blot søges internt i bebyggelsen i form af beboerne, men i høj grad også uden for bebyggelsen, i andre segmenter og sociale lag, for dermed at nedbryde barrierer og fremme integration. Butikstorvet har potentialet: Det er et offentligt byrum, en ’integrationszone’, som åbner sig både mod byen og ind mod resten af bebyggelsen. Butikstorvet består ofte af lavere bygninger eller i et formsprog, som fraviger bebyggelsens generelle udtryk med fx halvåbne facader af glas. Butikslokalerne er en variation over bebyggelsens arkitektoniske tema, og de gør den samlede bebyggelse mere varieret. De sender et signal om, at bebyggelsen rummer forskelligheder, og at den ikke vender ryggen til verden omkring sig.

Butikslokalerne skal ikke nødvendigvis bruges til butikker. De er egnede til en mangfoldighed af andre funktioner. Der er ofte plads til ophold i udearealerne langs butikkernes facader, så man kan med fordel tænke funktioner ind, som kan drage fordel af den nære sammenhæng mellem ude og inde. Faciliteterne kan fungere som mødesteder, hvor man kan leje sig ind og bruge lokalerne til forskellige beboeraktiviteter. Fx. lektiehjælp, syning, integrationsprojekter mv. De kan også bruges til at tiltrække initiativer udefra som foreninger, kreative fællesskaber, mindre virksomheder eller iværksættere, som ikke har behov for at skærme de store glaspartier af. I dag kan det integrerede butikstorv med butikker eller andre udadvendte funktioner således stadig stå som et udtryk for, at mødesteder og fællesskaber på tværs af boligbebyggelser og den omgivende by har betydning.

Bredalsparken

Bredalsparken er tegnet af arkitekt Svenn Eske Kristensen og landskabsarkitekt Aksel Andersen.
Bebyggelsen blev opført fra 1949 og stod færdig i 1958.

Fotos: Anna Mette Exner

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Arkitekt m.a.a., indehaver af tegnestuen Anna Mette Exner Arkitektur
Anna Mette Exner
Ph.d. og cand.mag.
Jannie Rosenberg Bendsen
Slots- og Kulturstyrelsen

Bragt i

Teknik & Miljø - Februar 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Fra parcelhuse til delehuse - Klima og demografi kalder på en ny typografi i Danmark
  • Vilde vandproblemer skal løses sammen af myndighederne - En forvaltningsstruktur for fremtiden
  • KTC ÅRSMØDE - se præsentationerne her
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Bynær opsætning af vedvarende energianlæg og brug af lempelser af naturbeskyttelse - et studieeksempel
  • Skoler i Odense Kommune får fodgænger- og cykelzoner
  • Friluftsrådet og Dansk Kyst- og Naturturisme inviterer til konferencen UD PÅ TUR - en konference om rekreativ infrastruktur

Faglige emner

Planlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt