Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341412 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. august 2016 - 9:00
Juraklumme

Boligejere bør betale for parker og natur

Smukke parker og natur smitter positivt af på ejendomspriserne. Derfor undrer det advokat Hanne Mølbeck, at så få kommuner kræver, at boligejere betaler omkostninger forbundet med de rekreative arealer. Brug dog planlovens regler om udbygningsaftaler, siger hun.

Selvom det ikke er overraskende, at park og natur har positiv betydning for ejerboligers værdi, er det alligevel interessant at læse nyere forskning på området. Forskningen viser, at værdien af et hus stiger med op til 10 pct. i gennemsnit for hver ekstra 10 hektar park eller bynært naturareal, der findes inden for 500 m gangafstand og med op til 2 pct. for hver 10 hektar inden for 1.000 meters gangafstand. Både værdistigning og rækkevidde er lavere i de større byer, men ikke meget.

Også virksomheder er ifølge forskningen parate til at betale ekstra for en smuk beliggenhed. Detailhandelsvirksomheder betaler eksempelvis gerne omkring 15 pct. for at ligge lige ved en park. Næsten samme betalingsvillighed gælder kontorvirksomheder, der typisk betaler en præmie på 5-7 pct. inden for en radius af op til 200 m fra parker.

Der er herved ingen tvivl om, at park og natur har positiv betydning for ejendommes værdi, og det er også baggrunden for, at Folketinget har åbnet mulighed for, at kommunerne kan kræve omkostningerne forbundet med park og natur betalt af de private grundejere. Det er planlovens kapitel 5a om udbygningsaftaler, der er relevant.

Som advokat har jeg efterhånden udarbejdet mange udbygningsaftaler, men det undrer mig meget, at de næsten altid handler om vejanlæg – omkostninger, som kommunerne i mange tilfælde ”bare” kunne kræve betalt i medfør af vejloven. Hvorfor er der ikke flere udbygningsaftaler om park og natur?

Udbygningsaftaler om park og natur

Der er ingen tvivl om, at park- og natur er omfattet af udbygningsreglerne. Det fremgår tydeligt af vejledningen, hvor ”Rekreative friluftsanlæg, som forbedrer områdets eller bebyggelsens kvaliteter og dermed gør det mere attraktivt ved salg” nævnes direkte i vejledningen som eksempel på fysisk infrastruktur, der kan kræves betalt af private.

Måske er der ikke mange udbygningsaftaler om park og natur, fordi kommunerne i stedet regulerer de rekreative faciliteter i lokalplanerne og eventuelt kræver faciliteterne etableret som betingelse for ibrugtagen? Årsagen er uklar, men hvis kommunerne vil have detaljeret indflydelse på udformningen af park og natur, er det min påstand, at udbygningsaftalerne er et mere egnet redskab end planlægningen. Desuden kan kommunen via garantistillelse sikre, at anlægget færdiggøres. I øvrigt kan udbygningsaftaler også vedrøre offentligt tilgængelige faciliteter, der er ejet af andre end grundejeren, fx kommunen. Kort sagt, der er mange fordele.

Udbygningsaftaler er baseret på frivillighed, og der skal selvfølgelig være proportionalitet i de krav, som kommunen stiller til grundejerne. Men når der skal argumenteres for rimeligheden – også over for kritiske politikere – er det nærliggende at henvise til, at park- og natur utvivlsomt medfører en værdistigning af de private ejendomme, og hvorfor er det så ikke de private grundejere, der skal finansiere eller i det mindste medfinansiere?

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

partner
Hanne Mølbeck
Bech-Bruun

Bragt i

Teknik & Miljø august 2016

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Fra parcelhuse til delehuse - Klima og demografi kalder på en ny typografi i Danmark
  • Vilde vandproblemer skal løses sammen af myndighederne - En forvaltningsstruktur for fremtiden
  • KTC ÅRSMØDE - se præsentationerne her
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Bynær opsætning af vedvarende energianlæg og brug af lempelser af naturbeskyttelse - et studieeksempel
  • Skoler i Odense Kommune får fodgænger- og cykelzoner
  • Friluftsrådet og Dansk Kyst- og Naturturisme inviterer til konferencen UD PÅ TUR - en konference om rekreativ infrastruktur

Faglige emner

Planlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt