Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341409 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. januar 2017 - 7:00
Inddragelse af børn og unge

Børn bidrager til byggeprojekter

Børn og unge er gode til at drømme og er ikke begrænset af konsekvens- og vanetænkning som voksne. Derfor har vi brug for deres perspektiv, når vi udvikler projekter til dem. Hvis inddragelsen skal give mening, kræver det reel mulighed for indflydelse.

Børn vokser hurtigt. Det er en udfordring i processer, hvor vi gerne vil høre deres mening. Fra de indledende faser, hvor ideerne foldes ud, og til det endelige projekt står klart til indvielse, kan der gå mange år. Det er ikke unormalt, at de børn og unge, som bidrager til udviklingen af et projekt, er over alle bjerge, når snoren kan klippes, og det nye projekt indvies.

- Det kan være svært for børn at forstå, hvorfor deres mening er vigtig, hvis de ikke kan se, hvad de får ud af det. Derfor forsøger vi altid at kickstarte udviklingsprojekter med inddragelse af børn gennem workshops eller midlertidige tiltag, som er sjove, giver mening og er konkrete på den korte bane, fortæller Susanne Hansen, arkitekt og kreativ direktør hos RUBOW arkitekter.

Hos RUBOW arkitekter er rådgivning inden for børn- og ungeområdet en af kerneydelserne, og tegnestuen har faciliteret brugerprocesser og udført en lang række skoler og børnehaver, både nybyggeri, ud- og ombygninger.

Det kan være svært for børn at forstå, hvorfor deres mening er vigtig, hvis de ikke kan se, hvad de får ud af det.

Hos RUBOW arkitekter er rådgivning inden for børn- og ungeområdet en af kerneydelserne, og tegnestuen har faciliteret brugerprocesser og udført en lang række skoler og børnehaver, både nybyggeri, ud- og ombygninger.

- I projekter, hvor man bygger videre på noget eksisterende, er udvekslingen mellem rådgiver og brugere særlig værdifuld. Når børnene og lærerne fysisk befinder sig midt i projektet, midt på byggepladsen, er det vigtigt, at der opbygges stolthed og ejerskab over projektet, og at man ved, at byggepladsen, der forstyrrer dagligdagen, bliver til noget værdifuldt, supplerer Stine Poulsen, landskabsarkitekt og associeret partner.

Workshops som idéværktøj

For at sikre at ideerne bliver foldet rigtigt ud, arbejder rådgiverne fra RUBOW arkitekter systematisk med workshopbaserede processer, hvor arbejde i større og mindre grupper slipper fantasien løs. Som et eksempel på, hvordan børnene kan hjælpe til at se helt nye perspektiver, drømte børnene på en skole i København om et vandland.

- Umiddelbart bragte idéen smil frem på læberne hos både børn og voksne. Når vi spurgte nærmere ind til, hvad det var i et vandland, som kunne være sjovt, viste det sig, at det primært handlede om at kunne få en glidebane om sommeren og skøjtebane om vinteren. Så vi blev gennem inddragelsen gjort opmærksomme på et ganske enkelt tiltag, som skabte stort, positivt aftryk, fortæller Susanne Hansen

Behov for stille steder

Et andet eksempel på overraskende bidrag fra børn er behov for stille steder. Særligt rummene til pigerne har været meget oversete. På mange skoler har man forsøgt at dække alle behov, hvilket har ført til en overprogrammering, som har klemt de stille steder.

– Det er et specifikt behov, som vi støder på i vores dialog med børnene. Nogle steder er børn nødt til at kravle op på cykelskuret eller sidde i toppen af et træ for at kunne finde rum til fordybelse eller ro til samtale. En alment behov, som kalder på flere typer rum i skolegården, fortæller Stine Poulsen.

Nogle steder er børn nødt til at kravle op på cykelskuret eller sidde i toppen af et træ for at kunne finde rum til fordybelse eller ro til samtale. En alment behov, som kalder på flere typer rum i skolegården,

Workshoppen er en metode, som fungerer godt sammen med børnene. Sådan kan man gøre dialog og idéer forståelige, da der er kort fra tanke til handling. Det hjælper til at gøre projektet konkret for alle involverede. Gennem inddragelsesprocessen er der højt til loftet, og alle fantasier om fremtiden formuleres og samles i et katalog, som børnene selv er med til at præcisere.

- Børn er en kæmpe ressource, som engagerer sig og er nysgerrige på at være med til at skabe. Vi oplever faktisk, at børnene er utroligt bevidste om deres omgivelser og nemt kan udpege de bedste steder på skolen og fortælle om deres behov. Børnene er også gode til at prioritere og skære til – også på en måde der tager hensyn til andre, supplerer Stine Poulsen

Fysiske behov på skolerne

Efter den nye skolereform er trådt i kraft, bruger børnene det meste af dagen på skolen. Derfor er der nu, endnu mere end tidligere, behov for, at skolen kan være rammen om hobbyprægede, sociale og livsstilsbehov. De fysiske rammer må tænkes med en større kvalitet og hjemlig komfort, eksempelvis på gange og toiletter.

- Vi møder børn og unge, som ikke går på toilettet, når de er i skole. Det kan både skyldes blufærdighed, eller at toiletrummene er for kolde. Men det kan også handle om angst for at låse sig selv inde – eller måske endda at blive låst inde, fortæller Susanne Hansen

Derfor undersøges det gennem eksempler og modeller, hvad der skal til for at skabe gode rum. På toiletterne kunne det eksempelvis handle om at skabe plads til en ven. Ved at flytte spejle fra toiletterne, hvor aktivitet kan opleves som blufærdighedskrænkende, til et andet sted på skolen, kan skabes nye attraktive sociale steder.

Forudsætninger for god inddragelse

Det er ikke en omfattende proces at inddrage børn. For det meste tager det bare én enkelt veltilrettelagt dag at få alle hoveder i spil til en start.

- Ind imellem bruger vi eksterne kickstartere i projekterne. Det kan for eksempel være kunstnere, håndværkere, artister eller visuelle designere, som gennem legende metoder kan konkretisere og sætte form på drømme med børnene ved for eksempel at bygge et møbel, lave en begivenhed eller noget helt tredje, fortæller Stine Poulsen

For at sikre en god proces er det afgørende, at opgavens rammer er kendt fra start – det handler både om tid, økonomi og den ønskede detaljering og kvalitet i projektet. Inddragelsesprocessen skal afspejle den reelle mulighed for indflydelse, så alle involverede ved, hvilke muligheder der er for at påvirke det endelige projekt. Sådan undgås spildte kræfter med idéer og drømme, som alligevel ikke kan finde plads i virkeligheden og dermed alene udløser frustration hos brugerne.

Derudover er det helt centralt, at personalet er med. De skal høres og bidrage til at planlægge og kvalificere processen og børnenes input, så alle arbejder mod samme mål, og de fysiske rammer understøtter læringen, sociale færdigheder og det pædagogiske arbejde.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Louise Kanne
RUBOW arkitekter

Bragt i

Teknik & Miljø - Januar 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Fra parcelhuse til delehuse - Klima og demografi kalder på en ny typografi i Danmark
  • Vilde vandproblemer skal løses sammen af myndighederne - En forvaltningsstruktur for fremtiden
  • KTC ÅRSMØDE - se præsentationerne her
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Bynær opsætning af vedvarende energianlæg og brug af lempelser af naturbeskyttelse - et studieeksempel
  • Skoler i Odense Kommune får fodgænger- og cykelzoner
  • Friluftsrådet og Dansk Kyst- og Naturturisme inviterer til konferencen UD PÅ TUR - en konference om rekreativ infrastruktur

Faglige emner

Planlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt