Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341424 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 1
Twitter LinkedIn
9. juni 2020 - 10:15
KTC mener

Affaldsløsningen kræver viden, styring og partnerskaber

– og videnspuljen ligger i kommunerne, som også i dag spiller sammen med markedet
 

Siden regeringen skød gang i vigtige og nødvendige forhandlinger om affald, har vi haft en livlig debat om, hvordan vi fremmer udviklingen bedst. Vi er alle sammen enige om, at vi skal genanvende meget mere, sortere meget mere, brænde langt mindre affald af og stoppe med at importere affald til varmeproduktion via forbrænding. Det betyder i naturlig konsekvens, at kapaciteten på affaldsenergianlæggene tilpasses til de nationale affaldsmængder og reduceres. Godt! Vi har en retning, og dermed skal der laves en plan.

Men hvem skal udføre den og hvordan? Her bliver det enkle straks til det virkelig komplicerede, hvor man ikke kan ændre ét led uden at påvirke hele strukturen. I kommunerne er vi topmotiverede for at bidrage bedst muligt til klimaomstillingen - og bekymrede for, at viden og udvikling går tabt, at det nye affaldssystem bliver dyrere for borgere og erhvervsliv, og allervigtigst: at det politiske råderum for handling bliver tabt i en model, hvor markedet er eneleverandør.

 

Behov for understøttende styring

Som følge af klimaaftalen skal den nødvendige omstilling ske ekstremt hurtigt. Vi har ingen erfaring for, at markedet kan opstå hurtigt nok til, at det kan levere de nødvendige klimareduktioner hurtigt nok. Der er behov for politisk kontrol og styring af affaldssystemet som en af de centrale motorer for den nødvendige grønne omstilling. Først den dag, hvor produkter og varer kan genbruges og skilles ad i rene fraktioner af sekundære råvarer, der kan returneres direkte til markedet, er vi som samfund kommet i mål med vores klimaforpligtigelse. Da etableringen af den cirkulære økonomi skal ske i turbotempo som en nødvendig forudsætning for at opfylde Paris-aftalen, er der behov for, at der anvendes offentlige midler til at understøtte udviklingen af markedet.

 

Sikre og innovative løsninger i samarbejde

I rigtig mange år har kommunerne sammen med deres affaldsselskaber taget sig af affald hos borgerne og erhvervslivet. Denne årelange udførsel af opgaven har medført gode, sikre og innovative løsninger, som har sikret forbedret genbrug og genanvendelse af affaldet. Når nye politiske mål er blevet vedtaget, har kommunerne leveret. Kan markedet garantere det samme alene?

Gennem alle årene og i stigende omfang er de gode løsninger fundet i samarbejder med markedsaktører i forhold til at skabe bæredygtige løsninger.

Etableringen af den cirkulære økonomi handler om omlægning af markedet. Det kan ske via udbud og indkøb, via regulering og via samspil med markedet. Partnerskab.

Da såvel klimamålene som EU's genanvendelsesmål gælder for nationerne i EU og ikke for markedet, er det afgørende, at styringen fastholdes i offentligt regi. Stat og kommuner har behov for løbende at kunne tilpasse og opjustere affaldssystemets output uden at skulle være afhængige af, om den nødvendige løsning findes i markedet. Kommunerne skal i samspil med markedet kunne optræde som markedsmodner. Kombinationen mellem at sikre politisk styring og samtidig fremme omlægningen af markedet til den cirkulære økonomi kan alene ske i Partnerskaber. Regeringen har tidligere anvendt partnerskabsmodellen. Løsningen af den gordiske knude i affaldssystemet er også partnerskaber.

 

Tilpasning og synergi i kommunerne

De store investeringer, som kommunerne har foretaget i at opnå forskellige regeringers målsætninger på affaldsområdet, er langsigtede, og i disse investeringsperioder på 20-30 år sker der jo hele tiden forandringer. For eksempel var det statens beslutning i 1990’erne, at Danmark skulle satse massivt på affaldsforbrænding for at undgå deponering på losseplads. Og staten (Energistyrelsen) har løbende besluttet, hvor stor affaldsforbrændingskapacitet, der skulle bygges i Danmark. Kommunerne har vist solid evne til kontinuerligt at tilpasse deres selskaber på baggrund af nye målsætninger, nye teknologier og ny lovgivning. De konkrete erfaringer viser altså, at kommunerne både kan og vil tilpasse og udvikle sig, selvom der er foretaget store investeringer, som er betalt af borgere og andre brugere af affaldsområdet.

At se isoleret på affaldsområdet er langt fra virkeligheden i en kommunal optik. Affaldsområdet er en integreret del af ressourcetækningen, klimaindsatsen, og ikke mindst tænkes det som et område, hvor der med lokale virksomheder kan bygges gode synergier omkring genanvendelse af varme, vand og energi. Hvis vi forestiller os, at affaldsområdet ikke længere er en del af denne kæde, så vil det helt sikkert forringe mulighederne for, at lokale virksomheder kan genanvende ressourcerne i sammenhængende ressourcestrømme.

 

Vi skal bygge videre på viden

Kommunerne er optaget af at forbedre - og ja, det skal ske via nye teknologier, og vi skal udfase metoder, som kan erstattes af nye muligheder. Vi skal dog have en ansvarligt funderet plan, og den plan skal bygge på viden og erfaringer og ikke for meget på formodninger. Hvor findes sagligt belæg for den tese, at privatisering af affaldsforbrændingen vil fremme mere genbrug og genanvendelse? Større konkurrence plejer at føre til lavere priser. Er lavere priser på forbrændingen fremmende for øget genbrug og genanvendelse? Vi har ingen erfaringer, der peger i den retning.

Hvis – som regeringen har foreslået – de kommunalt ejede affaldsforbrændingsanlæg ganske simpelt gøres til A/S’er, der skal konkurrere mod hinanden, indtil de økonomisk dårligst kørende har lidt en sej og pinefuld død, vil det medføre i hvert fald tre ting: 1) Ingen sikkerhed for, at den ’overlevende’ kapacitet rent faktisk passer med det danske behov, 2) øgede regninger til de danske forbrugere i kraft af bl.a. låneomlægning og ressourcetræk for at gøre sig gældende i konkurrencen, samt 3) nedprioritering af klima- og miljøfokus hos anlæggene. Det kan vi gøre bedre.

Kommunerne stiller sammen med deres selskaber som altid deres viden og erfaringer på affaldsområdet til rådighed, således at der kan skabes en reelt bæredygtig plan. 

På vegne af KTC
Bestyrelsesmedlem, Michel van der Linden

 

Foto: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Relaterede sider

  • Affald på afveje - Affald i det offentlige rum
  • Hold fokus på affald og genanvendelse
  • Døgnåbne genbrugspladser
  • Nyt website til ressourcedeling
  • 50 millioner kroner
  • Trine Holmberg ny direktør for KARA/NOVEREN
  • Affald og ressourcer
  • Cirkulær økonomi i kommuner og affaldsselskaber
  • KL vil have ”cirkulær økonomi”-pakke tilbage

Faglige emner

Forsyning›Affald

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt