Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 331597 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af bva@aarhusvand....
04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af Anonym (ikke efterprøvet)
24. januar 2014
Råstofindvidingens afstand til vandindvindingsboringer
Af Anonym (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Forsyning, Energi og Ressourcer - FER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Klima - KLI
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Oprettet af:
Michel van der Linden - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden

Kalundborg Kommune - 4108

Nyhed - Nyhed 0 0
Twitter LinkedIn
5. januar 2023 - 13:09

Information fra møde i KL's Teknikerkontaktudvalg

Den 2. december 2022 blev der afholdt møde i KL’s Teknikerkontaktudvalg, TKU, med deltagelse af KTC Bestyrelsen. Herunder præsenteres tre punkter fra dagsordenen, som KTC gerne vil orientere jer om.

Fremtiden for den kollektive trafik

Forhandlingerne med regeringen om trafikselskabernes økonomi har været vanskelige. De er endt med, at selskaberne ikke modtager fuld kompensation for passagerefterslæbet efter corona og ekstraudgifter til prisstigninger på brændstof. Den fungerende finansminister har gjort det klart, at staten ikke vil kompensere yderligere. Mange kommuner har modtaget ekstraregninger fra trafikselskaberne, og flere steder reduceres der nu i antal afgange på ruter med få passagerer. Konsekvensen er, at borgere vil miste deres transportmulighed til arbejde eller uddannelse mv., og erfaringer viser, at besparelser og forringelser i den kollektive transport giver en negativ spiral for passagertallet. Det står i kontrast til kommunernes ønsker om at styrke den grønne omstilling, reducere trængsel og støj samt understøtte mobiliteten i landdistrikter ved, at flere benytter den kollektive transport. 


Økonomien er med andre ord så presset, at kommunerne står ved en skillevej:
-    Skal de fortsat investere i den kollektive transport som et alment velfærdsgode?
-    Skal de nytænke, hvad kollektiv transport skal være i fremtiden? 


Undersøgelse om konsekvenserne af den nuværende økonomiske situation på området

Sekretariatet i KL har gennemført en kort survey i kommunerne om konsekvenserne af den nuværende økonomiske situation på området. 79 kommuner har svaret. 72 af de kommuner har modtaget ekstraregninger fra trafikselskabet, og af disse skal 32 spare. Det gør de primært ved at nedlægge afgange på ruter med få passagerer i den kollektive transport. 


Udvalget drøftede:
-    Italesætte mobilitet som en del af velfærdsdagsordenen
-    Opmærksomhed på sammenhængskraften uden for de store byer
-    Opmærksomhed på behov for to forskellige løsninger, fordi der er store forskel mellem byen og byer på landet
-    Der er brug for, at man på nationalt niveau forholder sig til, hvad vil man med grøn omstilling og mobilitet
-    Gentænke den måde, trafikselskaberne fungerer på.


KTC har påpeget de samfundsmæssige problemer; i Lederen i december måneds udgave af Teknik & Miljø og på LinkedIn fra KTC Bestyrelsesformand Michel van der Linden. 

 

Anbefalinger fra fagchefer til det videre arbejde med servicemålsaftalen for byggesagsbehandling

Teknikerkontaktudvalget har til møderne d.10. juni og 26. august 2022 drøftet servicemålsaftalen for byggesager. I den forbindelse blev der nedsat en arbejdsgruppe, som bidrog med anbefalinger om relevansen af servicemålsaftalen og offentliggørelsen af sagsbehandlingstider for byggesager for 2022. 

Fagchefer har lavet anbefalinger

KL har afholdt en række workshops med en arbejdsgruppe bestående af fagchefer fra fire kommuner (hvoraf de to sidder i Faggruppen for Byggelov). Gruppen er kommet frem med en række anbefalinger om relevansen af servicemålsaftalen. 

Hovedpointer i arbejdsgruppens anbefalinger:
-    Offentliggørelse af sagsbehandlingstiderne og selve servicemålsaftalen er fortsat relevant.
-    Servicemålsaftalen bør dog opdateres, så målene svarer til den justerede rollefordeling i BR18 og til den oplevede sagsbehandling fra ansøgers side – fra ansøgning til afgørelse. I dag er aftalen konstrueret af en række tidsforløb, der kan trækkes fra eller lægges til, og som forplumrer ansøgerens egentlige forventede sagsbehandlingstid. 


Arbejdsgruppen anbefaler derudover tre kommunikationsspor:
A.    Hos Kombit (som leverandør af BoM) med fokus på BoM-vejledninger
B.    Kommunerne imellem ved løbende registrering og sagsbehandling
C.    KL ifm. den årlige offentliggørelse af sagsbehandlingstiderne.


Rammer for solceller på kommunale tage

Der er fortsat stor kommunalpolitisk interesse for dette område, og KL opdaterer derfor løbende en hjemmeside herom, så kommunerne altid kan finde det seneste nye. 
Der skal ske en væsentlig udbygning med vedvarende energi (VE) de kommende år – både på landet og i byerne, hvis den politiske målsætning om en firedobling af VE-produktionen skal indfries i 2030. Mange kommuner ønsker at bidrage til VE-udbygningen ved at etablere solceller på de kommunale bygninger, hvor der er store tagflader og dermed uudnyttet potentiale. 
Det er allerede muligt at etablere solceller på egne tage i dag, men reglerne er komplicerede, og det kan være svært at gennemskue, om opsætning af tagsolceller er rentabelt, og hvad det indebære at drifte et selskab. 
På KL’s hjemmeside ligger en solcelleberegningsmodel, som Aarhus Kommune har udviklet. 
Rentabiliteten kan i mange tilfælde forbedres ved, at solcelleanlægget kombineres med et stort batteri, der kan gemme strømmen til tidspunkter, hvor solen ikke skinner, i stedet for at sende elektricitet ud på nettet. 
 

 

Log ind for at kommentere

Relaterede sider

  • Information fra møde i KL’s Teknikerkontaktudvalg
  • Teknik & Miljø - Marts 2023 LÆS ONLINE
  • KTC Nyhedsbrev marts 2023
  • Ny i gruppen
  • Teknik & Miljø - Marts 2023
  • KTC Nyhedsbrev – Februar 2023
  • Teknik & Miljø - Januar/Februar 2023 LÆS ONLINE
  • KTC skal bidrage med viden til Plan22+
  • Teknik & Miljø - Januar/Februar 2023
  • KTC Nyhedsbrev – januar 2023

Faglige emner

KTC Foreningen

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Forsyning, Energi og Ressourcer - FER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Klima - KLI
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

KTC ER SPONSORERET AF:

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Erik Jespersen - Odense Kommune - 4746s billede

Adm. direktør

Erik Jespersen

Odense Kommune - 4746

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup

Ballerup Kommune - 2754

Sven Koefoed-Hansen - Næstved Kommune - 4689s billede

Direktør

Sven Koefoed-Hansen

Næstved Kommune - 4689

Eva Kanstrup - Herning Kommune - 3730s billede

Teknisk direktør

Eva Kanstrup

Herning Kommune - 3730

Michel van der Linden - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen

Jammerbugt Kommune - 4068

Marie Louise Madsen - Gentofte Kommune - 3400s billede

Direktør for Klima, Miljø og Teknik

Marie Louise Madsen

Gentofte Kommune - 3400

KTC Medarbejdere

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Amalie Vonge Jensen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Amalie Vonge Jensen

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Salg af annoncer på print, bannere på ktc.dk, samt deltagelse i konferencer og events.

Kontakt Vendemus aps

27 50 70 80
72 22 70 80

kontakt@vendemus.dk

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt