Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341431 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
25. januar 2018 - 13:00
DANSK BYGGERI OM BR18

Certificering betyder markante ændringer for byggebranchen

BR18 skærper kravene til dokumentation på en række områder. Skærpelserne vil i flere tilfælde medføre yderligere omkostninger for entreprenøren, som i sidste ende vil blive videreført til bygherre, vurderer Dansk Byggeri.
 

Et nyt bygningsreglement modtages altid med spænding og en lille smule frygt i byggeriet. Hvordan bliver de ny regler? Bliver der tale om faglige skærpelser og flere administrative byrder, end vi kender i dag? Og hvordan vil det influere på vores forretning?

BR18 er i skrivende stund til notificering i EU. I notificeringsudgaven er kravteksterne medtaget, men udgaven mangler en lang række vejledninger. Det betyder, at vi principielt ikke kender det endelige grundlag.

Vi ved dog, at strukturen i BR18 ændres markant i forhold til den struktur, vi kender i BR15. BR18 er designet til et liv på nettet, og kapitler er derfor skiftet ud med temaer. Vi har fået en demoudgave af netversionen til gennemsyn. BR18-hjemmesiden er let at navigere rundt i, men desværre er der endnu kun få af de henvisninger, der er lagt op til, der virker. Om den tematiserede struktur vil gøre brugen lettere eller sværere, må fremtiden vise. Mere kritisk er det faktum, at en række af vejledningerne endnu ikke er klar, og at de næppe bliver det til 1. januar 2018. Så set ud fra dagssituationen må vi betegne hjemmesiden som ”OK”, men ufærdig.

 

Skærpelser betyder højere omkostninger

BR18 indeholder ifølge Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ingen nye krav eller skærpelser. Det er Dansk Byggeri ikke enig i. Sammenlignet med BR15 skærper BR18, som følge af den nye certificeringsordning, kravene til dokumentation på en lang række områder. Skærpelserne vil i en række tilfælde medføre yderligere omkostninger for entreprenøren. Omkostninger der i sidste ende vil blive videreført til bygherre.

Med BR18 fjernes den tekniske byggesagsbehandling fra de kommunale myndigheder. Som en konsekvens af den beslutning indføres en certificeringsordning for brand- og konstruktionsmæssige forhold, så bygningernes sikkerhed forsat er på plads. Qua den mindre kommunale arbejdsbyrde forventes en kortere sagsbehandlingstid hos de kommunale myndigheder. Dermed mindskes risikoen for forsinkelser i myndighedsbehandlingen.

 

Certificering er en markant ændring

Certificeringsordningen vil markant ændre den måde byggebranchen skal arbejde på. Certificeringsordningen er en nøglesten i BR18. For at blive certificeret indenfor konstruktioner og/eller brand kræves en videregående teoretisk uddannelse kombineret med praktisk erfaring. Kravene til uddannelse og praktisk erfaring følger bygværkets kompleksitet og brandmæssige risiko. Med BR18 indføres fire bygningsklasser og fire brandklasser. Klasserne følges ikke ad, og et bygværk kan således godt være brandmæssigt simpelt og med lav risiko, men konstruktionsmæssigt komplekst.

Der vil forsat være byggearbejder, som ikke kræver en byggetilladelse, men stadig kræver en overholdelse af bygningsreglementet og anden lovgivning, jf. undtagelsesbestemmelser. Men generelt skal der for bygværker ansøges om en byggetilladelse. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen lægger op til, at der mellem den lokale bygningsmyndighed og en potentiel bygherre skal være en forhåndsdialog, der har til formål at afklare rammerne for byggeprojektet. Med rammerne for projektet forstås blandt andet, hvilke regler i bygningsreglementet der er gældende for byggeriet, og om der skal tilknyttes en certificeret brand- eller konstruktionsrådgiver til projektet.

Bygværker i konstruktions- og brandklasse 1 kan umiddelbart opføres, uden at der tilknyttes certificerede rådgivere, såfremt de anvender anerkendte, gennemprøvede og accepterede løsninger.

For bygværker i klasserne 2-4 skal der tilknyttes en eller flere certificerede rådgivere, der har pligt til at sikre sig, at bygværket overholder gældende regler for primært brand og statik. Ved ansøgningen om byggetilladelse skal bygherre fremsende dokumentation for indplaceringen i brand-og konstruktionsklasse. De kommunale myndigheder skal efterfølgende godkende indplaceringen samt forhold, der vedrører tredjemand.

 
"Den nye sagsgang mellem bygherrer, entreprenører og kommunale myndigheder vil utvivlsomt give nogle indkøringsvanskeligheder og flere omkostninger for entreprenørerne."
 

Bekymring for flaskehalse

Certificeringsordningen vil potentielt kunne lette sagsgangen for bygherren og hans entreprenør og åbne for (gen)brug af kendte løsninger. Det vil i teorien give lavere omkostninger, men i Dansk Byggeri er vi nervøse for, at mangel på certificerede rådgivere vil kuldsejle modellen med flaskehalse og stigende omkostninger til følge.

Det er positivt, at simple bygningsværker (klasse 1) forsat vil kunne udføres af små og mellemstore virksomheder uden brug af certificerede rådgivere inden for statik og brand, blot de holder sig til kendte og dokumenterede løsninger. Det er en vigtig forudsætning for lave forbrugerpriser.

Når byggeriet er færdigt, skal bygherren ansøge om en ibrugtagningstilladelse for byggeriet, som dokumenterer byggeriets lovlighed. Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse foretage en kvantitativ gennemgang af den fremsendte dokumentation og konstatere, at den foreligger. Dansk Byggeri mener, at kravet om kvantitativ gennemgang af den fremsendte dokumentation ved ansøgning om ibrugtagningstilladelse er et skridt i den rigtige retning.

I ti procent af sagerne skal de kommunale myndigheder foretage en kvalitativ gennemgang af den fremsendte dokumentation og verificere, at bygningsreglementet er overholdt. Kontrollen omfatter dog kun en egentlig gennemgang af beregninger, hvis der er mistanke om fejl. Fokus vil primært være på konsistens i beregningernes forudsætninger. Konstateres der ved gennemgangen, at bygningsreglementet ikke er overholdt, kan konsekvensen blive en lovliggørelsessag.

Den nye sagsgang mellem bygherrer, entreprenører og kommunale myndigheder vil utvivlsomt give nogle indkøringsvanskeligheder og flere omkostninger for entreprenørerne. Om de øgede omkostninger er forbigående, må tiden vise. Vi kan kun håbe på, at omkostningsniveauet falder, når de nye samarbejdsformer er indkørt.

 

Foto: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Torben Hessing-Olsen
Dansk Byggeri

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt