Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341315 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. juni 2017 - 8:00
Ny publikation

Byudviklingen kan give strategisk løft

Flere kommuner bruger byudvikling proaktivt og strategisk for at løfte et område. En ny publikation fra Realdania By & Byg sætter fokus på udfordringen.

Globalisering, demografi, klimaforandringer og andre forhold gør, at byerne konstant må tilpasse sig nye udfordringer og muligheder. Her er byudvikling et vigtigt redskab, der kan bidrage med meget mere end byggeri.

I erkendelse af, at det ikke er nok at operere som myndighed, vælger flere og flere kommuner en proaktiv og strategisk tilgang, som rækker langt ud over myndighedsrollen - ofte for at skabe en større social, økonomisk og kulturel forandring af byen. Det kræver visioner, strategier og lederskab – og evne til at samarbejde, både med andre aktører og på tværs af kommunens egne politikområder.

Med publikationen ”Strategisk ledelse af byudvikling” har Realdania By & Byg forsøgt at vise nogle af de veje, som en kommune kan gå, når den vil løfte byen, og hvor kommunen alt efter omstændighederne opererer som enten facilitator, interessent, medejer af et selskab eller eneejer af et byudviklingsområde.

De fire ”modeller” er illustreret gennem tolv markante danske projekter, hvor Realdania har spillet en rolle i nogle, men langt fra alle. Her kommer er et Vi giver et par smagsprøver…

Et stort folkeligt engagement er skabt gennem en høj grad af borgerinvolvering i Billund, hvor ti procent af byens befolkning var med, da byvisionen blev lanceret i 2014. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

Facilitatormodellen: Billund Byvision

I facilitatormodellen er kommunen eller en anden aktør facilitator i en strategiudvikling mellem flere aktører. Ofte handler det om meget mere end fysisk byudvikling.

I Billund gik kommunen i 2014 sammen med LEGO’s ejer KIRKBI A/S og Realdania om at lave en samlet visionsplan for Billund som børnenes hovedstad. ”Billund Byvision” omfatter foruden kommunen en række større virksomheder, som alle investerer i Billund med fokus på at styrke den samlede bykvalitet. Foruden en fysisk plan rummer visionen et bycharter med fælles værdier for handling og udviklingsprojekter over 30 år.

Både i processen bag byvisionen og i dens videre implementering spiller Billund Kommune rollen som facilitator, samtidig med at den investerer i konkrete byrumsfornyelser.

I Valby har en aftale mellem kommunen og en række øvrige interessenter ført til en helhedsløsning. Et butiksmiljø med 15.000 m2 nye butikker, hvor flere historiske bygninger er genanvendt, hænger sammen med den gamle handelsgade. Foto: Realdania By & Byg

Interessentmodellen: Det centrale Valby

I interessentmodellen søger kommunen sine strategier realiseret gennem et aftalebaseret samarbejde med andre aktører. Kommunen kan her aktivere ejendomme og leverancer inden for fx velfærd og infrastruktur og indgå aftaler med andre interessenter om gensidige forpligtelser.

Det er bl.a. sket omkring Valby Station, hvor gamle industrikomplekser frem til årtusindskiftet lå som et aflukket og lettere forfaldent område, og hvor mulighederne for omdannelse i årtier blev blokeret af interessemodsætninger mellem grundejere, developere, kommune og en stærk lokal opinion.

Efter etablering af en fælles projektgruppe lykkedes det kommune, grundejere og investorer at enes om et aftalekompleks om hver parts rettigheder og pligter ift. anvendelser, arealoverdragelser, magelæg, optioner og økonomi.

Projektet skabte - udover et nytænkende butiksmiljø - samtidig rum for udvikling af kommunale servicetilbud på skole, fritids-, daginstitutions-, kultur-, idræts- og ældreområdet. Således rummede projektet investeringer fra seks ud af syv fagforvaltninger.

NærHeden i Høje-Taastrup Kommune vil skabe en ny type forstad, som kombinerer forstadens trygge rammer med storbyens liv og mere intense byrum. Et byudviklingsselskab skal her sikre en effektiv, visionsdrevet byudvikling. Foto: Arkitema Architects

Selskabsmodellen: NærHeden

I selskabsmodellen forfølger kommunen sine strategiske mål som medejer af et arealudviklingsselskab. Det giver kommunen en høj grad af styringsevne, samtidig med at selskabet kan arbejde effektivt med salg af byggeretter, gennemførelse af anlægsopgaver m.v.

I Realdania By & Byg har vi selv gjort os erfaringer med modellen i partnerskab med flere kommuner. Bl.a. er vi gået sammen med Høje-Taastrup Kommune med den fælles vision, at byudviklingsprojektet NærHeden skal udvikles som et forbillede for fremtidens forstad med en høj livskvalitet og samtidig være en central driver for udviklingen af Hedehusene.

Her har selskabsmodellen understøttet kommunens muligheder for at koble byudvikling til sine strategiske dagsordener på flere velfærdsområder, hvorved byudviklingen også er blevet kommuneudvikling.

Med Strandbaren i Aarhus Ø har Aarhus Kommune øget sit fokus på at skabe en bydel i øjenhøjde med borgerne. Senere i år erstattes den midlertidige aktivitet af restauranter og et nyt havnebad. Foto: Vild med foto

Ejermodellen: Aarhus Ø

I ejermodellen optræder kommunen som arealudvikler med et strategisk sigte, og Aarhus Ø-projektet er et eksempel på, at ejerskab har muliggjort en stærk styring. Aarhus Kommune har nemlig købt byudviklingsarealerne af Aarhus Havn, hvor en særlig forvaltningsenhed varetager planlægning, byggemodning, markedsføring, kommunikation og salg i koordinering på tværs af forvaltninger. Samtidig sikrer et politisk udvalg med deltagelse af alle partier bred forankring i byrådet.

Kommunen har justeret sine greb over tid, fx ved som ejer - og dermed sælger – også at lade de bydende investorer konkurrere på indhold, der kan sikre byliv.

Projektet, som oprindelig handlede om en bedre visuel og funktionel overgang fra byen til havet, er endt som et af byens vigtigste udviklingsprojekter og et billede på Aarhus’ vækst.

 

”Strategisk ledelse af byudvikling” kan hentes gratis i digital form på www.Realdaniabyogbygklubben.dk, hvor den også kan bestilles som trykt publikation for 49 kr.

Hør mere til Realdania To Go-arrangement onsdag den 19. april 2017 kl. 15-17.30 i Fredericia.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Adm. direktør
Peter Cederfeld
Realdania By & Byg
Chefkonsulent
Claus Ravn
Realdania By & Byg

Bragt i

Teknik & Miljø - Marts 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt