Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341315 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2017 - 8:00
Et opråb

Statsforvaltning frakobler sund fornuft

En hjemvist sag fra Statsforvaltningen får her Kenneth Jensen, chef for Kultur Planlægning og Erhverv i Syddjurs Kommune, til at diskutere begrebet helhedsvurdering i byggelovgivningen. Det er hans opfattelse, at begrebet i Statsforvaltningens hænder fjerner sig fra almindelig forvaltningspraksis – og sund fornuft.

Dansk Byggeri har i 2016 kåret Syddjurs Kommune som den fjerde hurtigste til byggesagsbehandling i Danmark. Men ikke nok med det – på vores kundetilfredshedsbarometer ligger vi også helt i top. Det er vi meget stolte over.

Det er ikke kommet af sig selv. Afdelingen har arbejdet intenst med et udviklingsprojekt gennem et par år – ”fra myndighed til service”. Det har betydet en reorganisering af arbejdet og fokus på en kundevendt tilgang til opgaven. Alt sammen for at professionalisere afdelingen.

En af de største bevægelser, der er sket i processen ”fra myndighed til service” hos medarbejderne, er opfattelsen af kvalitet – både i service og i afgørelser. Der er fokus på at skabe sammenhængende og logiske afgørelser, der kan kommunikeres i et forståeligt sprog. Det vægtes højt i vores omverden og udvalg, der er lægfolk, når det kommer til byggelovgivning og myndighedsbehandling. Det handler om sund fornuft.

Nogle vil måske hævde, at sund fornuft ikke er myndighedsbehandling. Det er det, og udtrykket indrammer meget godt dansk retskultur. Dansk ret bygger på, at der i juraen er en tæt sammenhæng til samfundets normer og oplevelsen af ”rigtigt og forkert”. Mange jurister fra Aarhus havde glæden af at opleve nu afdøde professor og senere højesteretsdommer Jørgen Nørgaards forelæsninger. Et af Nørgaards mantraer var, hvad Nørgaards bedstemor kunne se rimeligheden i. Det var Nørgaards trykprøvning i ofte komplicerede sager. Ingen lov og ret uden sund fornuft.

Helhedsvurderingen er i hænderne på Statsforvaltningen blevet et værktøj, der udtrykker en formalisme, der traditionelt ikke ses i dansk forvaltningspraksis.-

Hjemvist sag

En af vores afgørelser fra Byggeri er netop blevet hjemvist fra Statsforvaltningen til fornyet behandling. Det er en sag om faktisk lovliggørelse af et byggeri opført uden tilladelse. Byggesagsafdelingen kunne ikke godkende byggeriet ud fra en række synspunkter om bl.a. placering i skel og et ikke ubetydeligt indblik til naboen. Byggesagsbehandleren havde som led i sagsbehandlingen foretaget en helhedsvurdering – en mulighed for at tillade byggerier.

I den konkrete sag mente statsforvaltningen, at kommunen skulle have vurderet på flere byggetekniske parametre og forvaltningsretlige principper - vel at mærke parametre og principepr, som ingen relevans havde for vurdering af sagen.

Relevant eller irrelevant

Vores dygtige medarbejdere forstår at bruge det på dansk ret kendte begreb ”allerede fordi”. Det betyder i al sin enkelhed, at man ikke behøver at vurdere alle synspunkter i en sag, hvis resultatet er indlysende allerede i den indledende argumentation. Disse principper kan genfindes i forvaltningsretten, fx når der kræves mødereferater og telefonnotater, hvis der har været drøftet forhold, der er betydende for en sags afgørelse.

Det er indiskutabelt, at der skal vurderes på en række kriterier førend der er gennemført en korrekt helhedsvurdering iht. bygningsreglementets krav. Og så længe de enkelte forhold er betydende for byggesagens udfald, er det væsentligt, at de er beskrevet fyldestgørende i afgørelsen. Det er almindelig god forvaltningsskik.

For Statsforvaltningen synes der imidlertid at være behov for dokumentation og skriftlighed, der går endnu videre. I Statsforvaltningens praksis er kravet om dokumentation udstrakt til også at vedrøre overvejelser om forhold, der ikke er betydende for sagens udfald.

Når det nu er ganske indlysende, at fx opholdsarealer og tilkørselsforhold ingen relevans har for udfaldet af en konkrete sag, ja, så er det svært at forstå behovet.  

Udansk formalisme

Helhedsvurderingen er i hænderne på Statsforvaltningen blevet et værktøj, der udtrykker en formalisme, der traditionelt ikke ses i dansk forvaltningspraksis. Og hvad værre er, man risikerer at afkoble juraen fra den sunde fornuft – og dermed det samfund, der gerne skulle spejles i juraen.  

Hvorfor er det overhovedet vigtigt for en teknisk forvaltning i en mindre kommune?

Det er det, fordi borgerne og virksomhederne i Syddjurs Kommune efterspørger servicekompetencer og medspil. Det er svært at levere i dagsordenen ”fra Myndighed til Service”, hvis konstrueret jura og indviklede refleksioner fører til resultater, der taber mening.

Og det er ikke sund fornuft at have fokus på det irrelevante og beskrive indlysende ubetydeligheder, der ikke har nogen som helst betydning for den konkrete sag.

Jørgen Nørgaards bedstemor kan i hvert fald ikke forstå det!    

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Chef for Kultur Planlægning og Erhverv
Kenneth Jensen
Syddjurs Kommune, Kultur Planlægning og Erhverv

Bragt i

Teknik & Miljø - December 2016

Relaterede sider

  • KTC nyhedsbrev marts 2025
  • Kystbeskyttelse eller havneareal
  • Niras webinar om PFAS
  • Velkommen til Svendborg
  • Ledige vandløbs- og kyststillinger i Vordingborg Kommune
  • Krav til oplysninger ved anmodninger om kommunale fællesprojekter
  • Definition af "enighed" i forhold til en kystbeskyttelsesansøgning
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Blå flag havne - Søger inspiration
  • Erosion/skade på kyst - Akut risiko for personsikkerhed og bygninger

Faglige emner

Teknik & Miljø

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt