Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341418 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Nyhed - Nyhed 0 0
Twitter LinkedIn
4. februar 2016 - 10:37

Lejre-direktør: Afliv affaldsmyterne

DEBAT: Myten om, at affaldssortering ikke kan betale sig, skal aflives, hvis vi skal tættere på vores ambitiøse mål for genanvendelse

Kilde: Altinget.dk, 4.2.2016

Af Hanne Stensen Christensen
Direktør i Lejre Kommune og medlem af KTC 

Den statslige ressourceplan sætter ambitiøse mål for genanvendelsen af affaldet fra husholdningerne.

Det giver store udfordringer for kommunerne og for de fælleskommunale affaldsselskaber. Udfordringen er todelt. Hvordan sikrer vi den bedst mulige sortering hos borgerne? Og hvordan sikrer vi den bedst mulige behandling af affaldet? Det er vigtigt, at indsatsen hænger sammen - fra affaldet sorteres hos borgerne - til behandlingen på de store anlæg.

Affald er noget meget lokalt og dagligdags. Det er bogstaveligt talt lige under køkkenvasken. Ud over landet kører der forskellige forsøg med indsamling af forskellige fraktioner af affald, både i regi af de enkelte kommuner og i de fælleskommunale affaldsselskaber. Hvor meget kan og vil borgerne sortere? Kan borgerne udsortere i flere forskellige fraktioner af plastik? Og skal man vælge henteordninger eller bringeordninger? For den enkelte borger er der også en meget konkret udfordring: hvordan får man det hele til at være under køkkenvasken?

Vi er ikke ens - lokale forskelle
Det er velkendt blandt affaldseksperter, at der er regionale forskelle, og forskelle knyttet til boligformen. Traditionelt har det været sværere at få borgere i etageejendomme end borgere i parcelhuse til at sortere affaldet. Nogle steder er der måske mulighed for at lave forsøg med mere vidtgående affaldssortering og håndtering af ressourcerne ud fra en mere cirkulær tilgang. Der kan også lokalt være særligt gode afsætningsmuligheder for en bestemt type affald – for eksempel tekstil – til en virksomhed. Her kan det give mening med særlige indsamlingsordninger.

Kreative projekter dukker op, og en del handler om at få udskudt "affaldsøjeblikket" - altså det tidspunkt, hvor en ting går fra at være en ressource til at være affald. Heraf også sloganet: ’der findes ikke affald, kun ressourcer’.

Myter skal aflives
Vi kan lave mange smarte systemer, men hvis borgerne ikke gør det rigtige i "affalds-øjeblikket", nytter det ikke. Batterier og el-skrot sammen med kartoffelskrællerne kan gøre håndtering af organisk affald meget besværlig.

Det drejer sig derfor lige så meget om information, motivation og inddragelse. Myterne om affald skal aflives. For eksempel har den sejlivede myte om, "at det nytter ikke noget at sortere - det hele bliver alligevel blandet sammen bagefter og brændt i den samme store ovn", været til utrolig stor skade for villigheden til at sortere.

Vi skal også have fat i de kommende generationer. – Uddannelsessteder, skoler og daginstitutioner er vigtige målgrupper for information og inddragelse. Affaldssortering berører den enkelte borger, og der skal være plads til lokale forskelle og lokale prioriteringer. Derfor er opgaven velplaceret hos kommunerne.

Fjern de administrative barrierer
Der er mange regler på affaldsområdet. Der er snævre grænser for, hvad kommunerne må beskæftige sig med. Må de for eksempel arbejde med bedre sortering på idrætsanlæg? DI har rejst spørgsmål ved, om kommuner og affaldsselskaber må etablere og drive genbrugsbutikker.

Det er rigtig fint, at staten har bevilliget 200 millioner kroner i 2014-17 til forsøg - men der er behov for at forbedre rammerne for samarbejdet mellem kommuner og private aktører. Det giver de bedste løsninger og forudsætninger for at nå de ambitiøse mål. Et tættere samarbejde med virksomhederne er nødvendigt, og det skal muliggøres gennem fleksible regler. Hvis vi skal slippe de kreative kræfter løs, skal der være adgang til ’frie affaldsforsøg’.

Affaldskæden skal hænge sammen 
I den anden ende af affaldskæden finder man de fælleskommunale behandlingsanlæg - og de er blevet større og større. Samtidig er der mange, der nu har ledig kapacitet, fordi de ikke længere må modtage erhvervsaffald – den nuværende regulering skiller affaldet i to bunker - borgernes og virksomhedernes.

I affaldsselskaberne diskuteres i disse år, hvordan man sikrer god og effektiv behandling af de affaldsfraktioner, som kommunerne indsamler hos borgerne. Her er det centralt, at kæden hænger sammen - altså at behandlingsanlæggene kan håndtere de fraktioner, som samles ind hos borgerne. Hvis der for eksempel indsamles flere forskellige plasttyper og glastyper, skal man også kunne behandle disse plasttyper og glastyper.

Kommunal kontrol med behandlingsanlæggene er vigtig, fordi affaldskæden skal hænge sammen. Sorteringen ude hos borgerne skal hænge sammen med behandlingsanlæggenes konstruktion og kapacitet. Derfor er det vigtigt, at kommunerne fortsat har kontrol med behandlingsanlæggene.

Vi kan lave mange smarte systemer, men hvis borgerne ikke gør det rigtige i "affalds-øjeblikket", nytter det ikke!

 

Log ind for at kommentere

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Møde i NMS Virksomheder, i Lyngby
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Januar 2025

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt