Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341408 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2015 - 8:00
Klimatilpasning kræver:

Kompakte grønne byer

Vores byer skal både tilpasses til klimaforandringer og bidrage til at forebygge dem. Udfordringen er at skabe en by der både er tæt og grøn – den kompakte haveby. En måde at sikre, at fremtidens byer bliver grønne nok, er at myndighederne stiller krav om en vis andel grønt i bebyggelsen.

Klimaændringerne er en af vor tids stør­ste udfordringer. For at formindske ud­slippene af drivhusgasser er vi blandt andet nødt til at reducere transportar­bejdet og at bygge tættere byer. Men kompakte byer er også sårbare byer for hedebølger og monsterregn som vil øge på grund af klimaændringerne. Det bli­ver tit fremstillet som, at vi er nødt til at vælge mellem enten en grøn by eller en tæt by, men sagen er den, at vi behøver begge dele. Her kan Nordens byer gå i spidsen med et nyt koncept – den kom­pakte haveby.

Fortætning er et tveægget sværd

Byerne er store emissionskilder, når det drejer sig om drivhusgasser. Cirka halv­delen af udslippene kommer fra biltrafik og anden transport, mens den anden halvdel kommer fra opvarmning af boli­ger og andre bygninger. For at løse pro­blemet med biltrafikken har man længe anbefalet mere kompakte byer. Det er blandt andet sket i EU’s strategiarbejde for det urbane miljø, hvor byspredning – urban sprawl – er udpeget som et af de alvorligste problemer.

Fortætning som våben mod klima­ændringerne er imidlertid et tveægget sværd. Fortætning skal mindske udslip­pet af drivhusgasser, så temperaturstig­ningen dæmpes. Det er en nødvendig proces, men den tager meget lang tid og kræver betydeligt større enighed og be­slutsomhed af verdens magthavere end det hidtil har været muligt at opnå. Sam­tidig er det vigtigt allerede nu at tilpasse vore byer, så de bliver mindre sårbare over fremtidens ekstreme klima.

Men en kompakt by, med mange be­fæstede arealer, er sårbar by. Med klima­forandringerne forventes flere skybrud, og de vil skabe endnu større problemer med oversvømmelser end vi har i dag. I hvert fald, hvis der ikke er rigeligt med grønne områder, hvor nedbør kan sive ned og aflaste kloakken.

Løsningerne flytter oven på jorden

I Københavns klimatilpasningsplan fra 2011 er ambitionen at mindske den vandmængde der ledes til kloak­ken med 30 procent. Det skal ske ved at skille regnvand fra spildevand og etablere lokal nedsivning og forsinkelse af regnvand. I skybrudsplanen fra 2012 foreslås et antal overordnede vand­veje som vandet skal ledes til under skybrud, fx naturlige ådale eller gang-og cykelstier. Et generelt træk i begge planer er, at en stor del af løsningen flyttes fra under jorden til løsninger, der er synlige oven på jorden og bliver en del af byens grønne struktur. Det giver muligheder for at se på byens ude­miljø med nye øjne og stimulere nye innovative løsninger inden for urban klimadesign.

En måde at sikre, at fremtidens byer bliver grønne nok, er at myndighe­derne stiller krav om en vis andel grønt i bebyggelsen. Det er naturligvis lettest at gøre når man bygger nyt. Malmø Kommune gik foran da bebyggelsen Västra Hamnen blev bygget i 2001. Her krævede kommunen en ”grønytefaktor” på 0,5 i den nye boligbebyggelse. Ideen var hentet fra Berlins ”Biotopflächen­faktor”, hvor et areal med 100 procent vegetation får faktoren 1,0 mens en uigennemtrængelig befæstelse får fak­toren 0. Indimellem er der forskellige niveauer afhængig af hvor permeabel befæstelsen er eller om tage og facader har bevoksning.

FAKTA

Kjell Nilsson er direktør i Nordregio under Nordisk Råd og de udfordringer, der skitseres i artiklen behandles bl.a. på Nordregio Forum i Helsingør 25.-26. november 2015.

Konflikten mellem forebyggelse og tilpasning

Samtidig med at man gerne vil beholde det grønne skal byen fortættes for at mindske udslippet af drivhusgasser. Der er således en potentiel konflikt mel­lem at tilpasse sig til klimaforandringer og at forebygge dem. Svaret ligger i det der på græsk kaldes en oxymoron, fx en kombination af to modstridende egenskaber. Udfordringen er at skabe en by der både er tæt og grøn – den kompakte haveby.

Idéen om en haveby stammer fra en utopisk vision af den engelske forfatter Ebenezer Howard. Han udgav i 1892 bogen ’Garden Cities of To-morrow’ og startede en bevægelse der spredte sig over hele landet. Det er en udbredt mis­forståelse, at Howard argumenterede for spredt bebyggelse. Ifølge den nu af­døde professor og byplanlægger Peter Hall svarede Howards vision til en by med en tæthed som svarer til den der i dag findes i det centrale London.

Ud med bilerne

Grønne byer er imidlertid ikke nok. For at mindske CO2-udslippet, og skabe plads til fortætning med ny bebyggelse, skal man gøre noget ved biltrafikken. Fremfor alt gælder det om at udvikle den kollektive trafik og at opmuntre til mere gang- og cykeltrafik. At flere går og cykler er ikke kun godt for miljøet, det er også godt for folkesundheden. København er i den forbindelse et for­billede med et udbygget net af cykel­motorveje. Det er hovedårsagen til, at 36 procent af alle som arbejder og stu­derer i byen vælger cyklen hver dag.

Planer for at holde biltrafikken helt ude af byen har man dog endnu ikke i København, men det har man derimod i Hamborg. Med planen ’Grünes Netz Hamburg’ vil man give ordet ”Auto ban” ny mening ved at forvise al privat biltrafik til byens udkanter inden for en 20-årig periode. I mellemtiden foregår der en intensiv udbygning af gang- og cykelstinettet. Ud over at gøre Ham­borg grønnere, smukkere og mere stille, skal det bidrage til at mindske CO2-ud­slippet og den globale opvarmning.

Norden vil gerne vare på forkant

Selv om havebyens bagmand var brite, er det i dag især Tyskland og Norden som verdens blikke rettes imod når det gælder grøn byplanlægning. Gode eksempler er Västra Hamnen i Malmø, Hammarby Sjöstad i Stockholm, Pile­strædet Park i Oslo og Trabrennbahn Fernsen i Hamburg, alle attraktive nye boligområder i byernes centrale dele. De hviler igen på en solid nordisk by­plantradition der kendes fra byggeri i naturområder i Finland og Sverige og tæt-lavt byggeri i Danmark.

For 50 år siden lavede byplanlæg­gere fra hele verden pilgrimsfærde til Vällingby, Tapiola og Albertslund. Arbejdsgruppen for bærerdygtige byre­gioner, under Nordisk Ministerråd, har ambitionen igen at fremhæve nordisk byplanlægning som et internationalt forbillede. Udfordringerne er mange: Hvordan står de nordiske hovedstæder, i den globale konkurrence, med me­tropoler som Hamborg, Amsterdam og Wien? Hvordan skaber vi mere attrak­tive og socialt inkluderende bymiljøer? Hvordan bliver vi klimatsmarte og mere effektive i byplanlægningen?

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Landskabsarkitekt og adjungeret professor
Kjell Nilsson
Københavns Universitet

Relaterede sider

  • Blomster i bybilledet kræver nytænkning

Faglige emner

Natur og overfladevand›Parker og kirkegårde›Grønne områder›Planlægning Grønne områder

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt