Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341441 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. januar 2015 - 8:00

Tænk arbejdsmiljø ind i renoveringsprojekter

Et godt forarbejde kan betale sig i planlægningen af renoveringsopgaver. Og kortlægning af arbejdsmiljø er et godt værktøj i den forbindelse. Det har Rødovre Kommune erfaret.

Rødovre Kommune udfører hvert år et stort antal vedligeholdelses- og reno­veringsopgaver for omkring 20 millio­ner kroner. Systematisk planlægning og projektering er vigtig for at skabe solide projektmaterialer som grundlag for entreprenørens tilbudsgivning og udførelse. Kommunen har driften af bygningerne efter renovering, og derfor er det i kommunens interesse, at det kan gøres på en arbejdsmiljømæssig forsvarlig måde.

Kendskab er første skridt

I Rødovre Kommune er der udover den lovpligtige asbestregistrering foretaget screeninger af kommunens bygninger, herunder for PCB, og der er skabt over­blik over tidligere udførte arbejder.

- Den viden indgår som et funda­ment for renoveringsprojekterne. Vi bruger den aktivt til at målrette arten og omfanget af forundersøgelser, og den indgår desuden i projekterings­grundlaget, fortæller bygherrerådgiver Jess Andersen, Rødovre Kommune.

Desuden er der indført en fast praksis med at gennemføre forundersø­gelser for asbest, PCB m.v. ved renove­ringsopgaver i bygninger, der kan ligge i risikogruppen. Eventuelle miljøfrem­mede stoffer og tidligere reparations­arbejder kan nemlig have betydning for den måde, hvorpå renoveringen skal udføres, og hvilke udførelsesme­toder der er mest hensigtsmæssige at anvende. Det er vigtig information til entreprenørens planlægning og udfø­relse af renoveringen, da det bl.a. har betydning for rækkefølgen af arbejds­opgaver og de sikkerhedsforanstalt­ninger, som er påkrævede for at udføre arbejdet. Forhold, som også koster kom­munen penge, hvis det ikke er ordenligt beskrevet i udbudsmaterialet.

Arbejdsmiljøkortlægning som værktøj

I Rødovre Kommune er der udover den lovpligtige asbestregistrering foretaget screeninger af kommunens bygninger, herunder for PCB, og der er skabt over­blik over tidligere udførte arbejder.

- Den viden indgår som et funda­ment for renoveringsprojekterne. Vi bruger den aktivt til at målrette arten og omfanget af forundersøgelser, og den indgår desuden i projekterings­grundlaget, fortæller bygherrerådgiver Jess Andersen, Rødovre Kommune.

Desuden er der indført en fast praksis med at gennemføre forundersø­gelser for asbest, PCB m.v. ved renove­ringsopgaver i bygninger, der kan ligge i risikogruppen. Eventuelle miljøfrem­mede stoffer og tidligere reparations­arbejder kan nemlig have betydning for den måde, hvorpå renoveringen skal udføres, og hvilke udførelsesme­toder der er mest hensigtsmæssige at anvende. Det er vigtig information til entreprenørens planlægning og udfø­relse af renoveringen, da det bl.a. har betydning for rækkefølgen af arbejds­opgaver og de sikkerhedsforanstalt­ninger, som er påkrævede for at udføre arbejdet. Forhold, som også koster kom­munen penge, hvis det ikke er ordenligt beskrevet i udbudsmaterialet.

Fokus på bygbarhed og arbejdsmiljø

Der er generelt i branchen gode erfarin­ger for, at kvaliteten af projektet øges, når man sætter fokus på bygbare løs­ninger og forebyggelse af arbejdsmiljø­problemer allerede i projekteringsfasen. Det betyder nemlig, at de projekterende er nødt til at forholde sig til, hvilke ud­førelsesmetoder der kan anvendes og rækkefølgen heraf.

- Det er ikke nok at definere, hvad der skal bygges. Man er også nødt til at forholde sig til, hvordan det kan gøres, og dermed får man nogle bedre gen­nemarbejdede projekter uden en masse overraskelser undervejs, der påvirker økonomi og tidsplaner og i værste fald medfører arbejdsulykker, forklarer Jess Andersen.

Arbejdsmiljø i driften

I projekteringsfasen skal der også sæt­tes fokus på den efterfølgende drift af bygningen.

- Det kan kun være i vores egen interesse som bygherre, at reparations-og vedligeholdelsesopgaver er kortlagt på forhånd og kan udføres arbejdsmil­jømæssigt forsvarligt. Det skåner vores ansatte, og vi undgår, at vi efterfølgen­de skal lave en masse foranstaltninger, som jo ofte koster penge, siger Jess Andersen.

Informationer om særlige arbejds­miljøforhold skal arbejdsmiljøkoordina­toren indsamle fra de projekterende og nedfælde i en såkaldt journal. Informa­tionerne kan bruges som input til de arbejdspladsvurderinger (APV), som kommunen som arbejdsgiver skal udar­bejde, når bygningen tages i brug igen.

Branchearbejdsmiljørådet for Bygge & Anlæg udgiver om kort tid en branchevejledning med gode råd om arbejdsmiljø og bygbarhed i renove­ringsprojekter.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Konsulent, BAR Bygge & Anlæg
Signe Mehlsen

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt