Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341409 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
21. januar 2017 - 8:00
Juraklumme

Ny udbudslov har vist sig at være nyttig

Efter et års tids læring med den nye udbudslov har især de nye muligheder for ”udbud med forhandling” vist sig at være et nyttigt værktøj til at optimere pris og tid samt kvalitet i blandt andet kommunale byggeprojekter.

Formålet med den nye danske udbudslov, som trådte i kraft 1. januar 2016, var blandt andet at gøre EU-udbud af offentlige opgaver mere enkle og fleksible samt at understøtte et bedre købmandsskab. Dermed burde der i al fald potentielt kunne sikres bedre og billigere løsninger af offentlige opgaver.

Efter et års tids læring med den nye udbudslov har især de nye muligheder for ”udbud med forhandling” vist sig at være et nyttigt værktøj til at optimere pris og tid samt kvalitet i blandt andet kommunale byggeprojekter.

Udbudsprocedurerne er selvsagt ikke i sig selv nogen garanti for bedre og billigere byggeri. I al fald de hidtidige erfaringer tyder dog på, at udbud med forhandling kan understøtte bedre byggeprojekter, hvis proceduren gribes rigtigt an.

I modsætning til tidligere kan den kommunale bygherre nu næsten frit vælge udbud med forhandling, når der skal indgås aftaler med entreprenører om bygge- og anlægsopgaver, som overstiger tærskelværdien for EU-udbud (p.t. ca. 38,9 mio. kr.).

Erfaringerne med loven i dens første leveår viser dog også, at der er behov for meget præcise drejebøger for forhandlingsprocedurerne. Det skyldes ikke mindst de faldgruber, der ligger i kravene om ligebehandling og gennemsigtighed.

Adgang tll forhandlinger

Udbud med forhandling forudsætter, at byggeriet ikke udbydes som en ”hyldevare”, og der således ikke i forvejen er projekteret i bund med et fuldt ud detaljeret hovedprojekt uden plads til tilpasninger af nogen art fra entreprenørens side.

Da der i stigende grad anvendes forskellige former for ”tidligt udbud” og udbud med systemleverancer/funktionsudbud for blandt andet at sikre bedre bygbarhed, vil der langt de fleste offentlige bygge- og anlægsprojekter kunne udbydes med adgang til forhandlinger. Forhandlingsadgangen vil desuden ved EU-udbud være bredere end ved udbud reguleret af tilbudsloven, som gælder for offentlige bygge- og anlægsopgaver under tærskelværdien for EU-udbud. Tilbudsloven er stort set uberørt af den nye udbudslov og giver derfor fortsat alene adgang til forhandling med lavestbydende tilbudsgiver, når tildelingskriteriet er laveste pris og med de tre bedste tilbudsgivere, når tildelingskriteriet er det økonomisk mest fordelagtige tilbud.

Behov for præcise drejebøger

Fordelen ved udbud med forhandling i EU-udbud ligger især i, at der efter modtagelsen af tilbuddene er adgang til en fortsat dialog med samtlige tilbudsgivere om både pris- og kvalitetsforbedringer. Det er som klart udgangspunkt ikke muligt ved de traditionelle offentlige og begrænsede udbud, hvor den offentlige bygherre reelt kun kan acceptere det bedste tilbud som det ligger, uden mulighed for optimering (med mindre udbuddet annulleres).

Forhandlingsproceduren kan desuden skaleres efter behov således, at forløbet tilpasses opgavens størrelse og kompleksitet. Der er med andre ord ikke noget krav om, at der nødvendigvis skal gennemføres langvarige forhandlinger. I princippet kan forhandlingerne begrænses med ganske få dages frist for et revideret og forbedret tilbud og koncentreres om få, centrale aspekter, fx en revideret prissætning i konsekvens af et eventuelt sparekatalog mv.

Erfaringerne med loven i dens første leveår viser dog også, at der er behov for meget præcise drejebøger for forhandlingsprocedurerne. Det skyldes ikke mindst de faldgruber, der ligger i kravene om ligebehandling og gennemsigtighed. Det kan blandt andet være en svær balancegang at sikre, at den feedback, kommunerne giver tilbudsgiverne under forhandlingerne, ikke får karakter af ulovlig sjakren, og at stærke og svage punkter i de afgivne tilbud påpeges i tilstrækkelig grad undervejs i forhandlingsforløbet. I modsat fald udsætter kommunerne sig for klager til Klagenævnet for Udbud, som efter den nye udbudslov tilmed har fået mere hårdhændede sanktioner til rådighed end hidtil, især i form af pålæg om ophævelse af indgåede kontrakter.

Foto: Colourbox

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Advokat (H), partner
Claus Berg
Bech-Bruun

Bragt i

Teknik & Miljø - Januar 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt