Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341441 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. januar 2015 - 8:00
Professionalisering af ejendomsdrift

Milliardpotentiale i ejendomsforvaltning

Politikerne har en afgørende rolle, når rammebetingelserne for optimering af den kommunale ejendomsportefølje skal sættes. Og topledelsen skal skabe de organisatoriske rammer for en ejendomsforvaltning, der understøtter kommunens udvikling. Netværksledelse kan få kabalen til at gå op.

KORA er af Økonomi- og Indenrigsministeriet bestilt til at benchmarke ni kommuners ejendomsdrift og arealforvaltning som led i Økonomiaftalen for 2015 mellem KL og regeringen. De 98 kommuner har til sammen et bygningsareal på ca. 30,5 mio. m2 til en anslået værdi på ca. 190 milliarder kroner. Så forventningerne til gevinsterne ved professionalisering af ejendomsforvaltningen er store – milliardstore. Milliard-kroner spørgsmålet til de 98 kommunalbestyrelser og deres administrationer er imidlertid, hvordan de kan forløse det enorme produktivitetspotentiale, når nu ejendomme er og altid har været en kampplads for politiske grupperinger, politiske indsatsområder, faglige og administrative interesser og for brugere og borgere? Når ejendomsforvaltning samtidigt går på tværs af organisationens udvalg, linjer og stabe? Når totaløkonomien på ejendomsområdet – anlæg, drift, vedligeholdelse, genopretning, køb og salg af ejendom er vanskelig at gennemskue – selv for KORA? I Teknik og Miljø i januar blev der refereret til en undersøgelse af KTC fra 2013, der viser, at ca. 42 kommuner i dag har etableret egentlige ejendomscentre – eller arbejder på det med henblik på at professionalisere ejendomsadministrationen og skabe ”kloge kvadratmeter”. Mange af de kommunale ejendomscentre oplever imidlertid, at de har vanskeligt ved at få politikerne til at vedtage forvaltningens forslag til
ejendomskabaler, der ellers er velbegrundet både efter fysiske og økonomiske rationaler. Problemet kan være, at ejendom er politik.

Ejendom er politik

De 30,5 mio. m2 kommunal ejendom er i alt væsentlighed et resultat af politiske forlig mellem skiftende budgetflertal i kommunerne gennem tiderne. Rammen for forhandlingerne er kommunens økonomi, statens udmeldte anlægsloft, velfærdsområdernes indmeldte ejendomsbehov på baggrund af lovgivning, politikker og faglige hensyn foruden alle berørte parters interesse i ejendom. Den ejendomsmasse, kommunerne råder over i dag, er altså ikke udtryk for et ejendomsbehov set ud fra et fysisk rationale, men er et resultat af forhandlinger i en politisk virkelighed. Rationalet kan være hensyn til et lokalområde, til kulturlivet, til byudviklingen, til folkeskolen
m.fl. Kommunens politikområder og de politiske spil omkring politikområderne er politiske rammebetingelser, der både påvirker ejendomsbehovet, ejendomsmassen og ejendomsøkonomien, som en
central enhed for kommunale ejendomme skal optimere. Den politiske rammesætning gælder også drift og vedligehold af ejendomsmassen. Budgetterne til drift og vedligeholdelse af de kommunale ejendomme er udtryk for en historisk udvikling og politisk forhandling og har meget lidt med antallet af kvadratmeter at gøre. Det ses i det betydelige vedligeholdelsesefterslæb på ejendomme, der er i stort set alle kommuner.

Må ændre forvaltningen

Skal produktivitetspotentialet forløses, skal politikere, ledere og faglige medarbejdergrupper samarbejde om at ændre forvaltningen af ejendomsbehov, ejendomsøkonomi og ejendomsmasse i hele kommunen. I kommuner uden ejendomscenter
er ansvaret yderligere opsplittet. Den politiske og administrative topledelse har derfor en opgave med at formulere og forankre en vision for kommunens ejendomsforvaltning ud i hele den politiske og administrative organisation. En opgave med at opbygge gennemsigtige beslutningsprocesser for de mange forskellige politiske og administrative fora, hvor der træffes beslutninger, der påvirker ejendomme. Her er ejendomscenterets rolle at levere det valide beslutningsgrundlag om mulighederne i ejendomsmassen og ejendomsøkonomien til de besluttende organer, mens fagforvaltningerne leverer ejendomsbehovet. For at få et validt datagrundlag om ejendomsøkonomien er det imidlertid afgørende at få sat fokus på at gøre ejendom synlig i kommunens kontoplan. I udgangspunktet giver kontoplanen en dårlig ramme for at optimere ejendomsforvaltningen. Om kommunernes mulighed for at styre ejendomsøkonomien skriver KL, FM m.fl. (2008): ”Den autoriserede kontoplan for kommunerne giver kun i meget begrænset omfang mulighed for at udlede oplysninger om udgifter og indtægter vedrørende den kommunale ejendomsforvaltning. Kommunerne er derfor nødt til med udgangspunkt i den autoriserede kontoplan at udarbejde deres egen kontoplan, hvis de skal have information om indtægter og udgifter vedrørende de kommunale ejendomme.” Udfordringerne med den autoriserede kontoplan er senest slået fast af KORA (2014): ”Helt centralt er det, at den autoriserede kontoplan ikke giver mulighed for at opgøre udgifterne til bygningsdrift for forskellige områder som fx vedligeholdelse og renhold.”

Netværksledelse

Tilbage står, at uagtet at kommunerne i vid udstrækning har centraliseret ejendomsforvaltningen i en enhed som Kommunale Ejendomme, så er magten over og ansvaret for ejendomsbehovet, ejendomsøkonomien og ejendomsmassen fordelt på forskellige politiske og administrative institutioner i kommunen. Og det bliver den ved med at være jf. styrelsesloven. Anbefalingen til den politiske og administrative topledelse er derfor at være bevidst om den koordinerings- og forandringsledelsesopgave, der er tale om, når kommunens ejendomsforvaltning skal lægges om. Skal kabalen gå op, skal der udøves netværksledelse. Ejendomscenteret kan med et tæt samarbejde med fagområderne og økonomiforvaltningen
plukke mange lavthængende frugter. Men hvis ikke den politiske og administrative topledelse er opmærksom på deres helt afgørende rolle i at definere rammebetingelserne for professionaliseringen af ejendomsområdet, så netværksstyringen af området bliver tydelig for alle involverede parter, kan produktivitetspotentialet ikke blive forløst.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Direktør og partner, CBFm ApS – Gør ledelse af ejendom strategisk
Thomas Bundgaard Jensen

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt